Page 62 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 62

Cristina Chiriac                                                ESEU


                         Dezvoltare postmodernistă?




               Proza generaţiei ’80 a fost, în primul rând asociată cu formula postmodernistă (dominanta on-
        tologică a ficţiunii postmoderniste - faţă de cea epistemologică modernistă - presupunând intervenţia
        autorului, implicit-transgresarea limitelor dintre lumea referenţială şi cea ficţională, metaficţiune, in-
        tertextualitate.
               Potrivit acestor coordonate, încadrarea în ge-  grafica: Iris Savu
        neraţia de scriitori se face nu numai prin raportare la
        data publicării: de exemplu, Bedros Horasangian în-
        scriindu-se prin data publicării în noul val, de după
        1980, dar apreciat, la scurtă vreme, ca aparţinând, prin
        conţinut, generaţiei anterioare (afirmaţia are în vedere
        primul  său  roman,  Curcubeul  de  la  miezul  nopţii,
        1984, de unde cronica este absentă). Există formule
        diferite în ceea ce priveşte intervenţia autorului în text:
        la Ion Cristoiu (acordarea rolului de scriitor majorităţii
        protagoniştilor, la Nicolae Iliescu (se dezvăluie efortul
        de epicizare cu ajutorul naratorului personaj), la Ion
        Iovan (personajele nu vorbesc, ci „scriu” textele), la
        Ion Lăcustă (se tematizează scrisul ca act), la Mircea
        Nedelciu, pe lângă intervenţia auctorială directă, se
        adaugă numeroase intervenţii auctoriale de natură teo-
        retică (Zmeura de câmpie, Tratament fabulatoriu ), ro-
        manul propriu-zis, este construit ca un metaroman.
               Mulţi dintre scriitorii generaţiei ’80 îmbină
        realismul  cu  textualismul  (Constantin  Stan,  Tudor
        Vlad), re-scrierea presupunând instaurarea pactului de
        lectură, dependentă de apelul la strategiile intertextua-
        lităţii (Calpuzanii, 1987, Silviu Angelescu; ciclul ro-
        manesc Zăpezile de acum un veac, 1977-1988, Paul
        Anghel,    Visul,  1989,  Mircea  Cărtărescu,  Unde  se
        odihnesc vulturii?, 1987, Gabriel Chifu; Compunerea
        cu paralele inegale, 1988, Gheorghe Crăciun, Clopo-          Raportul textualism-postmodernism, arată ca-
        tul scufundat, 1988, Livius Ciocârlie etc.), îmbrăcând  racterul experimentalist al literaturii acestei generaţii
        forma parodiei, a pastişei, a colajului, a juxtapunerii  în interiorul căreia, scriitorii autodeclaraţi „textualişti”
        de documente autentice, a velaturii abuzive, suprapu-  au reprezentat, de fapt, un experiment mai concretizat,
        neri de tipul palimpsestului.                         astfel că îndreptarea spre postmodernism a venit ca o
               Demascarea textualismului se face la începutul  renunţare la excesiva teoretizare şi îndreptare spre li-
        anilor ’80 prin teoretizarea făcută de Marin Mincu,   teratura propriu-zisă, eliminându-se pericolul căderii
        fiind urmată de conturarea unei grupări (formate din  ori nonliteraturii.1 Trecerea în revistă a principalelor
        scriitori optzecişti, în jurul lui Mircea Nedelciu, gru-  tehnici literare practicate de scriitorii generaţiei opt-
        pare promovată de cenaclul condus de  Ovid Crohmăl-   zeciste a condus la observaţia că tabloul literaturii
        niceanu), iar prelungirea textualismului se face după  acestui deceniu presupune, fără discuţie, literatura pos-
        1980 (Gheorghe Crăciun, considerat unul dintre tex-   tmodernistă. O suprapunere totală a acestei formule cu
        tualiştii  stricţi  ai  grupului  -alături  de  Gh.Iovu  şi  literatura publicată în acest deceniu nu se poate face,
        Gh.Ene- va continua să scrie în acest fel până la ulti-  un aspect esenţial al coexistenţei îl reprezintă convie-
        mul text al operei sale; Mircea Nedelciu, de la înce-  ţuirea stilurilor: astfel, nu toţi scriitorii care debutează
        putul anilor ’80 se confirmă cu proză scurtă ce stă sub  la sfârşitul anilor ’80 îmbrăţişează această nouă per-
        semnul textualismului, experienţa textuării trece pe  spectivă asupra literaturii, după cum, scriitorii gene-
        primul plan faţă de povestirea în sine.)              raţiei şaizeciste îşi vor menţine stilul.2
        1. Textualismul, iniţiat de grupul autointitulat  Noii (Mircea Nedelciu împreună cu colegii de la Facultatea de Litere din Bucureşti)
        îşi are ca punct de plecare punerea la curent a membrilor grupului cu „telquelismul”, respectiv cu „cererea critică” şi „noul roman
        francez”, rezultând de aici dorinţa de a face un alt fel de literatură.
        2. Cele dintâi semne ale postmodernismului sunt la autori precum Mircea Horia Simionescu şi Costache Olăreanu (Şcoala de la
        Târgovişte).

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       59
   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67