Page 63 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 63

ESEU                                             grafica: Miruna Beda
               În proza scriitorilor şaizecişti în anii ’80: în
        anii ’70 a apărut o serie de noi romane, semnate de
        scriitorii şaizecişti, având ca subiect obsedantul dece-
        niu („Galeria cu viaţă sălbatică”, „Feţele tăcerii”, „Or-
        golii”, „Vocile nopţii”). Scriitorul care se apropie mult
        de formula noii generaţii, dar îşi menţine principalele
        trăsături ale prozei din anii ’70 şi în romanele ulte-
        rioare este Nicolae Breban.3 Fănuş Neagu rămâne în
        deplină originalitate şi în anii ’80, când va apărea o
        nouă culegere de povestiri, „Pierdut în Balcani”, po-
        vestiri structurate pe câte un ceremonial bachic: petre-
        cere  orgiastică  în  noaptea  de  Crăciun,  ospeţe  de
        cărnuri piperate şi „înmujdeiate”, băuturi din burdufuri
        agăţate de gard etc.
               Aspectul apropierii de formula literară a expe-
        rimentelor optzeciste este urmărit la scriitorii recunos-
        cuţi ca fiind şaizecişti (Constantin Ţoiu, Sorin Titel,
        D.  R.  Popescu,  George  Bălăiţă,  Mircea  Ciobanu,
        Nicolae Breban, Augustin Buzura, Dumitru Dinulescu,
        Paul Georgescu, Norman Manea, Fănuş Neagu, Dan
        Rebreanu, Mircea Horia Simionescu). Astfel intere-
        sează, în mod deosebit, aspecte ale coexistenţei gene-
        raţiilor de critici în anii ’80, iar aici am urmărit, în  estetic sau existenţial; personaje purtând psihologii
        principal, două aspecte: menţinerea formulei specifice  abisale; metafore animaliere susţinând analiza psiho-
        de scriitură, împlinită în anii ’60, după cum şi îmbră-  logică (tribulaţiile erotice ale lui Rogulski - Don Juan,
        ţişarea de către criticii şaizecişti a celei specifice lite-  1981- sunt transformate într-o maieutică a iubirii, ur-
        raturii optzeciste, care la vremea respectivă a marcat  mărind ieşirea din letargie a eului feminităţii). Consi-
        deschiderea specifică generaţiei, fără însă a o nega pe  derat chiar “roman de trecere” (trimitere tot la intrarea
        cea anterioară.                                       unui şaizecist în perioada creaţiei optzecist – postmo-
               În legătură cu proza scriitorilor şaizecişti, pre-  derniste), de fapt, scoate în evidenţă, în acelaşi timp,
        cizăm că în anii ‘70 a apărut o serie de noi romane,  virtuţile şi carenţele scriitorului: intuiţii excepţionale,
        având ca subiect obsedantul deceniu: Galeria cu viţă  nefinalizate artistic, dintr-o inexplicabilă grabă.
        sălbatică de Constantin Ţoiu, Feţele tăcerii, Orgolii,       Apropierea maximă de formula postmoder-
        Vocile nopţii de Augustin Buzura. Se distinge şi o    nistă este în Drumul la zid (1984) unde conflictul on-
        orientare spre  romanul cu sugestii mitice şi simbolice  tologic  dintre  ficţiune  şi  realitate  atinge  cote
        prin Sorin Titel (Femeie, iată fiul tău!), D. R. Popescu,  paroxistice; tendinţa de desacralizare a epicului (după
        George Bălăiţă etc., precum şi spre romanul de reflec-  modelul utopiilor negative moderne) este înlocuită
        ţie  filozofică  şi  morală  cu  romanele  lui  Mircea  treptat cu intenţia de idealizare a cotidianului; autorul
        Ciobanu (Istorii).                                    părăseşte identitatea ascunsă a unui om obişnuit, con-
               Astfel, George Bălăiţă, în romanele Ucenicul   struieşte un traiect existenţial exemplar, dar fracturat.
        neascultător (1977)  şi  Lumea  în  două  zile (1975)  Păstrează însă sensul mitic şi cel simbolic: În acest
        creează o compoziţie a cărţii bazată pe sistemul obser-  roman încape totul: de la aluviunile de informaţie cul-
        vatorului observat, naratorul este multiplicat în siste-  turală şi material epic brut, până la pastişa biblică in-
        mul de cronicari ce  consemnează. Literatura devine   teriorizată. Omniscienţa romancierului este redusă de
        o ucenică neascultătoare, dar textul  îşi păstrează co-  neimplicare până la capăt în propriul său scenariu;
        erenţa.  Sunt  menţinute  modelele  Camus,  Kafka,    eroul rămâne un sfânt fără viaţă mistică autentică; şi
        Faulkner, nu mai contează subiectul, ci demonstrarea  unul şi altul experimentează impostura.4 Personajele
        modernităţii. Proza publicată în 1983, Nopţile unui   nu conving – mai ales atunci când cochetează cu sinu-
        provincial, a fost apreciată ca lipsită de intensitatea şi  ciderea, pentru că pot găsi mereu salvarea în sinuci-
        densitatea creatoare din romane. Se apropie deci de   dere. De cele mai multe ori, un episod e dezvoltat până
        ficţiunea  postmodernistă, diferit realizată prin plim-  la golire de sens, ieşind prin alt episod, dar care nu are
        barea autorului prin faţa unor personalităţi.         nicio legătură cu celălalt.  Apropierea de proza con-
               N. Breban este scriitorul care se apropie mult  temporană lui se remarcă începând cu romanul Buna-
        de formula noii generaţii, dar îşi menţine principalele  vestire (1977),  unde  autorul  insertează  teoretizări
        trăsături ale prozei din anii ‘70 şi în romanele ulte-  asupra producerii teatrului, epicul stă sub semnul di-
        rioare: obsesia incongruenţei semnificative de ordin
        3. În Drumul la Zid (1984), conflictul ontologic dintre ficţiune şi realitate atinge cote paroxistice.
        3. În  Drumul la Zid (1984), conflictul ontologic dintre ficţiune şi realitate atinge cote paroxistice.
        4. Mircea Martin,  « Un postmodernism neţărmurit »  în România literară, nr.4, 1998
        5. M. Zaciu, M. Papalagi, A. Sasu, Dicţionarul Scriitorilor Români, I, Ed. Fundaţiei Culturale Române, Bucureşti, 2002, p.375
          60                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68