Page 66 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 66
Acesta a fost unul dintre cei care au construit România ESEU
la propriu. Inovațiile sale au uimit Europa și au dus
România acolo unde îi este locul, în primele țări din 1889. Anghel dă forma interioară și definitivă a por-
Europa. tului și scade și extrem de mult costurile de
Relația dintre Anghel Saligny și România a în- construcție. Tot în timpul construcției portului, Anghel
ceput în anul 1876, în ziua de 1 ianuarie. Primele Saligny realizează și cel mai eficient serviciu de bali-
construcții ale lui Anghel Saligny în România sunt po- zare și semnalizare a unui canal navigabil din Europa.
durile necesare pentru linia Adjud - Tîrgu Ogna. Pri- Acest sistem avea o întindere de 800 de km., adică pe
mul mare pod construit de Anghel Saligny este podul toată lungimea Dunării de pe teritoriul României.
de peste Siret de la Comănești. Tot un pod de peste Totuși, cel mai impresionant lucru pe care
Siret, dar de data aceasta de la Cosmești dă startul în- Anghel Saligny l-a dăruit României în timpul poveștii
locuirilor și reconstrucțiilor podurilor de lemn con- colaborării de succes dintre ei a fost și este podul de
struite de firme străine. peste Dunăre de la Cernavodă. Această construcție
Importanța construcțiilor lui Anghel Saligny pune în evidență o altă inovație pe care Anghel Saligny
nu este doar inginerească sau simbolică, construirea o introduce. Saligny folosește în premieră noul sistem
de noi căi de comunicare și îmbunătățirea celor vechi de grinzi care aduce beneficii atât din punct de vedere
aduce importante beneficii economice și sociale. economic, cât și din punct de vedere al eficacității
Negoțul este mult mai ușor de făcut și mulți oameni montajului peste un mare fluviu ca Dunărea. Acest pod
pot să călătorească și să-și trimită copiii la școli și în a fost un simbol al inteligenței românești și totodată
orașe. Dar munca lui Anghel Saligny nu se oprește la un monument al Războiului de Independență. Statuile
construcția de poduri. Anghel Saligny a introdus foarte de la intrările de pe pod reprezintă Dorobanții din Ar-
multe inovații la construirea portului de la Constanța mata Română. Podul a fost construit în numai cinci
și silozurilor de la Galați și Brăila. În construirea silo- ani și la inaugurarea sa, Anghel Saligny a garantat cu
zurilor, Anghel Saligny a introdus o inovație tehnică. propria viață rezistența podului. La trecerea celor 15
Acesta a folosit pentru prima dată în construcția silo- locomotive, Anghel Saligny se afla pe o barjă sub pod.
zurilor betonul armat. Aceasta a fost una dintre cele Podul a fost numit „Carol I” în onoarea regelui ce a
mai importante lucruri realizate de către Anghel câștigat independența țării. Anghel Saligny a ținut să
Saligny. Prin introducerea acestei inovații, costurile mai lase un cadou României înainte să-și termine po-
construcției au scăzut foarte mult și capacitatea unui vestea. Genialul inginer a fost un profesor și pedagog
singur siloz era de 25.000 de tone de cereale. foarte bun și a transmis foarte multe cunoștiințe vii-
Una dintre cele mai importante lucrări pentru toarelor generații de ingineri.
Saligny și pentru România este portul Constanța. Istoria este formată din suișuri și coborâșuri,
Anghel Saligny preia lucrările portului în septembrie însă povestea dintre Anghel Saligny și România, dacă
nu este, măcar pare a fi un suiș continuu.
Mihaela Serea
Sunt elevă a Liceului „Unirea” din septembrie
Fluturi de zăpadă 1975 până în 1982 (clasele a VI-a – a XII-a). Am scris
în „Revista noastră” din 1978 până în 1982 (probabil,
Lui Fănuș Neagu nu mai știu, că la urmă mă cam supărasem cu dl. di-
Salut, pustietate albă, riginte Petrache Dima și cred că am făcut frondă și
Candoare rece ce te scuturi nu i-am mai dat nimic... nu mai știu exact.) Am făcut
Din ceru-n spume ca o halbă! Facultatea de Drept din cadrul Universității din
Aseară cred c-am băut fluturi. București, timp în care am scris prin gazetele
studențești. N-am profesat decât 6 luni, la CNA, exact
Am vrut să mușc aseară cerul, din momentul înființării, în 1992 – de aici ar ieși o
Să-mi umplu gura de albastru,
Să mușc zăpezile și gerul frumusețe de roman! 1990-1991 – am fost jurnalistă
Și pacea unui alb dezastru. pe bune, cu contract de muncă. Cam 8 ani am păstorit
o mică editură, apoi am rătăcit câțiva ani buni (vorba
Aseară mi-am pierdut cărarea vine „buni”, au fost groaznici) până când m-am reîn-
Ce m-a adus din începuturi. tors în presă.
S-a-ncolăcit în mine zarea.
Aseară cred c-am băut fluturi. Acum sunt redactor la revista „Avantaje”,
unde, din când în când, am parte de satisfacții
E ca o oaste care vine parțiale pentru care trebuie să lupt cu toate mijloacele
Purtând zăpezile pe scuturi împotriva concepției dăunătoare că publicului trebuie
Și revărsându-le în mine. să-i dat marfă proastă și ușoară, ca să nu-l soliciți in-
Sunt beat și cred c-am băut fluturi.
telectual. GREȘIT!! Dar despre asta, nu-i locul aici.
REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44 63