Page 66 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 66

Acesta a fost unul dintre cei care au construit România                   ESEU
        la propriu. Inovațiile sale au uimit Europa și au dus
        România acolo unde îi este locul, în primele țări din 1889. Anghel dă forma interioară și definitivă a por-
        Europa.                                               tului  și  scade  și  extrem  de  mult  costurile  de
               Relația dintre Anghel Saligny și România a în- construcție. Tot în timpul construcției portului, Anghel
        ceput în anul 1876, în ziua de 1 ianuarie. Primele Saligny realizează și cel mai eficient serviciu de bali-
        construcții ale lui Anghel Saligny în România sunt po- zare și semnalizare a unui canal navigabil din Europa.
        durile necesare pentru linia Adjud - Tîrgu Ogna. Pri- Acest sistem avea o întindere de 800 de km., adică pe
        mul mare pod construit de Anghel Saligny este podul toată lungimea Dunării de pe teritoriul României.
        de peste Siret de la Comănești. Tot un pod de peste          Totuși,  cel  mai  impresionant  lucru  pe  care
        Siret, dar de data aceasta de la Cosmești dă startul în- Anghel Saligny l-a dăruit României în timpul poveștii
        locuirilor și reconstrucțiilor podurilor de lemn con- colaborării de succes dintre ei a fost și este podul de
        struite de firme străine.                             peste Dunăre de la Cernavodă. Această construcție
               Importanța construcțiilor lui Anghel Saligny pune în evidență o altă inovație pe care Anghel Saligny
        nu este doar inginerească sau simbolică, construirea o introduce. Saligny folosește în premieră noul sistem
        de noi căi de comunicare și îmbunătățirea celor vechi de grinzi care aduce beneficii atât din punct de vedere
        aduce  importante  beneficii  economice  și  sociale. economic, cât și din punct de vedere al eficacității
        Negoțul este mult mai ușor de făcut și mulți oameni montajului peste un mare fluviu ca Dunărea. Acest pod
        pot să călătorească și să-și trimită copiii la școli și în a fost un simbol al inteligenței românești și totodată
        orașe. Dar munca lui Anghel Saligny nu se oprește la un monument al Războiului de Independență. Statuile
        construcția de poduri. Anghel Saligny a introdus foarte de la intrările de pe pod reprezintă Dorobanții din Ar-
        multe inovații la construirea portului de la Constanța mata Română. Podul a fost construit în numai cinci
        și silozurilor de la Galați și Brăila. În construirea silo- ani și la inaugurarea sa, Anghel Saligny a garantat cu
        zurilor, Anghel Saligny a introdus o inovație tehnică. propria viață rezistența podului. La trecerea celor 15
        Acesta a folosit pentru prima dată în construcția silo- locomotive, Anghel Saligny se afla pe o barjă sub pod.
        zurilor betonul armat. Aceasta a fost una dintre cele Podul a fost numit „Carol I” în onoarea regelui ce a
        mai  importante  lucruri  realizate  de  către  Anghel câștigat independența țării. Anghel Saligny a ținut să
        Saligny. Prin introducerea acestei inovații, costurile mai lase un cadou României înainte să-și termine po-
        construcției au scăzut foarte mult și capacitatea unui vestea. Genialul inginer a fost un profesor și pedagog
        singur siloz era de 25.000 de tone de cereale.        foarte bun și a transmis foarte multe cunoștiințe vii-
               Una dintre cele mai importante lucrări pentru toarelor generații de ingineri.
        Saligny  și  pentru  România  este  portul  Constanța.       Istoria este formată din suișuri și coborâșuri,
        Anghel Saligny preia lucrările portului în septembrie însă povestea dintre Anghel Saligny și România, dacă
                                                              nu este, măcar pare a fi un suiș continuu.

                                           Mihaela Serea




                                                                     Sunt elevă a Liceului „Unirea” din septembrie
         Fluturi de zăpadă                                    1975 până în 1982 (clasele a VI-a – a XII-a). Am scris

                                                              în „Revista noastră” din 1978 până în 1982 (probabil,
                               Lui Fănuș Neagu                nu mai știu, că la urmă mă cam supărasem cu dl. di-

         Salut, pustietate albă,                              riginte Petrache Dima și cred că am făcut frondă și
         Candoare rece ce te scuturi                          nu i-am mai dat nimic... nu mai știu exact.) Am făcut
         Din ceru-n spume ca o halbă!                         Facultatea  de  Drept  din  cadrul  Universității  din
         Aseară cred c-am băut fluturi.                       București,  timp  în  care  am  scris  prin  gazetele
                                                              studențești. N-am profesat decât 6 luni, la CNA, exact
         Am vrut să mușc aseară cerul,                        din momentul înființării, în 1992 – de aici ar ieși o
         Să-mi umplu gura de albastru,
         Să mușc zăpezile și gerul                            frumusețe de roman! 1990-1991 – am fost jurnalistă
         Și pacea unui alb dezastru.                          pe bune, cu contract de muncă. Cam 8 ani am păstorit
                                                              o mică editură, apoi am rătăcit câțiva ani buni (vorba
         Aseară mi-am pierdut cărarea                         vine „buni”, au fost groaznici) până când m-am reîn-
         Ce m-a adus din începuturi.                          tors în presă.
         S-a-ncolăcit în mine zarea.
         Aseară cred c-am băut fluturi.                              Acum  sunt  redactor  la  revista  „Avantaje”,
                                                              unde,  din  când  în  când,  am  parte  de  satisfacții
         E ca o oaste care vine                               parțiale pentru care trebuie să lupt cu toate mijloacele
         Purtând zăpezile pe scuturi                          împotriva concepției dăunătoare că publicului trebuie
         Și revărsându-le în mine.                            să-i dat marfă proastă și ușoară, ca să nu-l soliciți in-
         Sunt beat și cred c-am băut fluturi.
                                                              telectual. GREȘIT!! Dar despre asta, nu-i locul aici.


           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       63
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71