Page 70 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 70

loc celebra erupţie a Vezuviului, când două oraşe din
        Campagna, Italia, mai exact Pompei şi Herculanum,                         ESEU
        sunt acoperite de lavă, de depuneri de noroi ş.a.m.d.
        Pană în secolul XVIII, nişte muncitori sapă o fântână Aici Diogene se adresează trecătorilor. Zidul acesta e
        pentru a găsi apă şi în fundul fântânii aceleia desco- instalat într-un portic, un loc deschis unde se plimbau
        peră nişte statui de bronz. Până la urmă se fac săpături oamenii, iar toată inscripţia aceasta era realizată în
        să descopere Herculanum şi acolo se descoperă o vilă scopul de a-i converti la filosofie pe trecătorii din
        extraordinar de interesantă. Se cheamă Vila Papirusu- Oinoanda. Zice la un moment dat:” Majoritatea oame-
        rilor. Şi în vila aceea se găsesc 1800 de papirusuri, o nilor se îmbolnăvesc ca într-o epidemie de falsă opi-
        cantitate uriaşă. Era o vilă împodobită cu statui, cu pic- nie.” Şi el îşi propune să îi salveze, să îi smulgă din
        turi murale ş.a.m.d. S-a constatat că era vila lui Lucius falsă opinie, din această existenţă cu ochii închişi, din
        Calpurnius Piso, consul roman şi tatăl Calpurniei, soţia această orbire intelectuală. Până la urmă, el spune
        lui Cezar. E celebru visul Calpurniei înainte de a fi asa- “Dacă unul sau doi sau trei sau mai mulţi dintre oa-
        sinat Cezar. În noaptea cu pricina, Calpurnia a avut un menii aceştia vor fi convertiţi prin acest efort al meu
        vis şi i-a atras atenţia soţului: “nu te duce că te asasi- tot zidul merită tot efortul.” Aş mai vrea să adaug că
        nează. Am visat.” şi până la urmă nu a ascultat-o, s-a zidul nu a rămas în picioare. La scurt timp, a fost de-
        dus şi a fost asasinat. Socrul lui Cezar era un epicureu, molat şi pietrele au fost folosite pentru fortificarea ora-
        avea o vilă în care îl instalase pe consilierul său filo- şului sau pentru construirea unei fântâni. Apoi, au
        sofic, un tip numit Philodem din Gadara, un tip de ori- început arheologii, în sec XIX, să dezgroape rămăşi-
        gine siriană care era un discipol al lui Epicur şi de la ţele din Oinoanda şi au găsit pietre din zid. Până la
        care ne-au rămas papirusurile acelea (1800), în care urmă au fost recuperate cam 80% din inscripţii. Dar
        găsim foarte multe informaţii despre Epicur (a scris iată că şi prietenul nostru din Oinoanda, Diogene, îşi
        enorm, 300 suluri; din opera sa, nu au rămas decât propune  în  chestia  aceasta  o  utopie  epicuriană,  o
        fragmente; din “Diogene Laertios” există 3 scrisori. “Grădină” universală. Să transformăm toată lumea
        Există de asemenea nişte maxime şi până la urmă s- într-o “Grădină” a lui Epicur. Viaţa zeilor să fie reali-
        au  mai  regăsit  nişte  texte  în  poezia  latină,  în  “De zată pe Pământ prin şi pentru oameni. Zeii devin mo-
        Rerum Natura” a lui Titus Lucretius Carus, dar există delul etic: “A gândi “Grădina” ca un model comunitar
        şi manuscrisele, papirusurile care au fost găsite la pentru întreaga societate.”.
        Herculanum)                                                  Şi acum, aş vrea să vă spun un punct de vedere
               Care era concepţia lui Philodem din Gadara personal. Cred că “Grădina” lui Epicur nu a dispărut.
        (care îl continuă pe Epicur)?                         Cred că ea se desfăşoară chiar aici, în liceul nostru, că
               Filosofia reprezenta medicina, o terapie a su- pentru mine personal, şi sper că şi unii dintre colegii
        fletului, prin care se realizează edificarea sinelui, scrie- mei şi elevii mei să împărtăşească acest punct de ve-
        rea şi confecţionarea propriei identităţi, ca şi cum ar dere, şcoala noastră, liceul nostru, reprezintă o formă
        fi o operă de artă. Mijlocul ar fi buna întrebuinţare a de manifestare mai timidă, mai palidă a “Grădinii” lui
        timpului. Se aduce un elogiu plăcerii de a trăi, jubila- Epicur. E un loc unde practicăm filosofia, unde se des-
        rea prieteniei, meselor în comun. E vorba despre o va- făşoară o vie şi intensă activitate culturală şi spirituală,
        riantă de hedonism care a înflorit în Campagna. Apoi unde înfloreşte prietenia, apar şi mesele în comun şi
        a venit erupţia, toată această bibliotecă a lui Filodem până la urmă autorii textului acela, al imnului, au drep-
        a  fost  acoperită  de  lavă  şi  de  noroiul  revărsat  din tate când spun:” CNU nu-i un liceu, CNU-i un stil de
        Vezuviu şi a rămas ca o capsulă în timp care ne aduce viaţa!”. Şi mai spune imnul “Însă tu nu o să înţelegi
        la iveală influenţa extraordinară a lui Epicur în lumea niciodată asta, dacă nu eşti unirist şi tu”.
        romană  (la  200-300  ani
        după  moartea  lui).  Dar
        m-aş mai referi la un mo-
        ment,  şi  anume  la  120
        d.Hr,  în  Asia  Mică,  în
        Licia,  s-a  descoperit
        (construit) inscripţia de la
        Oinoanda. Aceasta era o
        cetate şi acolo un ins pe
        nume Diogene a cheltuit
        o sumă imensă (era foarte
        bogat)  şi  a  construit  un
        zid.  Imaginaţi-vă  că  e
        vorba de un zid de 80m
        lungime, de 4m înălţime
        şi  de  o  grosime  de  un
        metru (zid de piatră) pe
        care au fost gravate 120
        de coloane cu inscripţii.


            REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                               grafica: Alexandra Boldeanu            67
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75