Page 56 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 56

mai departe de tine” şi cunoaşterea a tot ceea ce dă                      ESEU
        viaţă operei, a iubirii şi a efortului depuse de poet pen-
        tru  crearea  ei,  fapt  ce  îl  face  să  se  regăsească  în  S-ar părea că întâlnirea dintre artist şi operă
        aceasta, să fie zidit în ea: “Ştiu tot ceea ce tu nu ştii  s-a petrecut înt-un timp anterior, iar poezia stănesciană
        niciodată, din tine.”                                 reflectă continuarea procesului creator: “Pe urmă ne
               De asemenea, se potenţează iubirea şi devota-  vedeam din ce în ce mai des. / Eu stăteam la o mar-
        mentul faţă de creaţie prin prezentarea ascendentă a  gine-a orei, / tu - la cealaltă, /ca două toarte de am-
        liniei îngenuncherii în pietre, iar aceste sentimente,  foră.”. Singurul element ce împiedică acum contopirea
        alături de cunoaştere, reprezintă baza legăturii indiso-  iniţială dintre creator şi creaţie este timpul, întrucât
        lubile dintre creator şi creaţie, care se materializează  marginile orei, cât şi cele două toarte de amforă sem-
        prin zidirea artistului în operă.                     nifică momentul începerii alcătuirii poeziei şi clipa fi-
               Spre  deosebire  de  “Către  Galateea”,  în    nalizării ei, când creatorul şi creaţia devin un tot unitar.
        “Leoaică tânără, iubirea” dragostea este unicul liant        În cadrul acestei poezii cuvântul devine, de
        între operă şi artist. În acest caz, cuvântul se regăseşte  asemenea, forţă creatoare, deoarece mişcarea cuvinte-
        tot în ipostaza de simbol, întrucât leoaica tânără sem-  lor, asemănată vârtejului primordial ce a născut lumea,
        nifică sentimentul puternic de iubire. Precum leoaica,  constituie, de fapt, procesul creaţiei ce dă naştere uni-
        iubirea este impredictibilă, sălbatică, iraţională şi are  versului poetic. Acest proces transformă legătura crea-
        o gamă vastă de manifestări. Totodată, dragostea este  tor-creaţie  în  una  indisolubilă  tocmai  prin  zidirea
        incontrolabilă,  surpinzătoare  şi  obsesivă,  deoarece  creatorului în operă în timpul alcătuirii compoziţiei:
        pune stăpânire pe fiinţa umană, fără ca aceasta să aibă  “şi deodată, /îmi lăsam un genunchi, /iar cotul mi-în-
        timp de reacţie: “Colţii albi mi i-a înfipt în faţă, m-a  figeam în pământ”, dar iubirea este cea care transpune
        muşcat leoaica, azi, de faţă.”. În viziunea mea, această  această relaţie în eternitate, precum în “Leoaică tânără,
        iubire ar putea reprezenta chiar dragostea creatorului  iubirea”: “Cuvintele se roteau, se roteau între noi, /în-
        pentru propria creaţie, întrucât artistul este conştient  ainte  şi  înapoi,  /şi  cu  cât  te  iubeam  mai  mult,  cu
        de pasiunea sa, pentru că îl pândeşte de mai demult,  atât/repetau, într-un vârtej aproape văzut, /structura
        dar dorinţa năucitoare de a crea îl cuprinde pe neaş-  materiei, de la-nceput.”.
        teptate.                                                     Aşadar, cele trei poezii aduc în prim-plan ace-
               Iubirea pentru creaţie înseamnă totodată meta-  laşi tip de legătură, cea dintre creator şi creaţie, un le-
        morfoză, evidenţiată metaforic prin transformarea na-  gământ  strâns  şi  etern  în  care  principalul  liant  îl
        turii, ilustrată în ultima strofă a poeziei. Însă aceasta  constituie  iubirea,  cunoaşterea  şi  devotamentul  în
        este şi alteritatea care îl face pe geniul creator să des-  “Către Galateea”, dragostea în “Leoaică tânără, iubi-
        copere o altă latură a egoului său, ieşire din sine, dar  rea” şi cuvântul, ca entitate supremă, în “Poveste sen-
        şi transpunere a identităţii în propria artă cu care se  timentală”. Totodată, după cum s-a putut remarca încă
        contopeşte. Transfigurarea artistului este redată în ul-  de la început, cuvântului i se pot atribui semnificaţii
        tima strofă, unde se prezintă mâna ce nu mai cunoaşte  distincte, ceea ce face ca în operele prezentate să pri-
        noua persoană: “Mi-am dus mâna la sprânceană, la      mească o triplă interpretare, de simbol, liant şi forţă
        tâmplă şi la bărbie, dar mâna nu le mai ştie.”.       creatoare, fapt ce demonstrează încă o dată că în lirica
               Tot din ultima strofă transpare şi legătura in-  stănesciană cuvântul este mai mult decât un obiect de
        disolubilă creator-creaţie. Dacă în “Către Galateea” ar-  lucru şi că poetul îşi asumă libertatea de a se juca în
        tistul  este  cel  care  vrea  să  devină  nemuritor  prin  mod genial cu toate cuvintele utilizate, creând un uni-
        intermediul poeziei, aici iubirea pentru creaţie este cea  vers liric unic şi încifrat.
        care  va  rămâne  nemuri-
        toare  pentru  creator,  de
        vreme  ce  leoaica  arămie
        trece  alene  “cu  mişcările
        viclene,  încă-o  vreme,
        şi-ncă-o vreme...”. Însă, în
        ambele  cazuri  se  eviden-
        ţiază un legământ etern.
               În  “Poveste  senti-
        mentală” se sugerează încă
        din titlu relaţia strânsă ar-
        tist-operă, prezentată ca o
        poveste  de  iubire  dintre
        cele două entităţi. Precum
        în  “Către  Galateea”,  se
        poate remarca o dualitate
        eu-tu în procesul creaţiei,
        dar, spre deosebire de cele
        două poezii analizate ante-
        rior, puntea de legătură o
        reprezintă cuvântul:
               “Numai  cuvintele
        zburau între noi, înainte şi
        înapoi.”.
                                                                        grafica: Alice Roșca
           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       53
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61