Page 53 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 53

ESEU                                    Cosmin-Daniel Brehoi

                                  Blaga: Omul şi cultura




               Omul este greu de definit, aproape imposibil de încadrat între parametri riguroşi şi trăsături
        cuprinzătoare, de aceea cei mai mulţi filosofi ajung la concluzia că omul este o fiinţă indefinibilă sau
        intermediară:  o  punte  între  neant  şi  Dumnezeu,  sumă  de  contradicţii,  mărire  şi  lepădătură  a
        Universului. Încercând o abordare pe flanc, alţi gânditori s-au folosit de cultură pentru a defini omul.
        Dacă fiecare segment uman are o funcție determinată, scopul gândirii este creația de cultură. Omul
        este o ființă culturală înzestrată cu un destin creator.
               Lucian Blaga este o personalitate de renume    divergent față de teoria psihanalistă: inconștientul nu
        mondial din punct de vedere al vastei creații în dome-  intervine  doar  sub  forma  unor  refulări  în  viața
        niile spiritului (poezie, filosofie, teatru) în general și  conștientă, ci și sub forma inteligenței sale specifice.
        în filosofia culturii în particular. Spirit reformator,      Omul trăiește “întru mister și pentru revelare”,
        Blaga se remarcă prin claritatea și prospețimea gândi-  spre deosebire de animal care trăiește “întru imediat
        rii și unicitatea exprimării sale infuzate de poezie; el  și  pentru  securitate”,  fiind  cel  mult  producător  de
        poate fi așezat în rândurile celor mai de seamă filosofi  cvasi-civilizație stereotipă, atemporală, care pulsează
        moderni. După cum chiar el mărturisește, influența    anonim în specie. Pe de altă parte, omul este înzestrat
        teoriei psihanaliste a inconștientului este la baza sis-  cu un destin creator de cultură (metaforică și stilistică),
        temului său filosofic. În orice caz, îi aduce completări  iar pe lângă categoriile cognitiv-conștiente are și o
        acesteia și definitivează o “noologie abisală” (nous-  inteligență inconștientă cu structură proprie ce răzbate
        suflet, gr. veche), teoria privind căreia inconștientul  prin  personanță  în  conștient.  Blaga  propune  ca
        are  propria  sa  inteligență,  este  un  loc  separat  de  exoschelet al inconștientului categoriile abisale care
        conștiință, înzestrat cu propriile sale noțiuni și catego-  se împletesc spre a consolida matricea stilistică indi-
        rii  cu  care  intervine  în  permanență  în  activitatea  viduală și colectivă care este imprimată fiecărei creații
        conștientă. Această “comunicare” între cele două tă-  de cultură (indivizii cu matrici stilistice congruente
        râmuri se face prin personanță, o activitate constantă  aparțin aceluiași popor sau curent). Aşadar, omul are
        care nu poate lipsi și care asigură conștiinței nenumă-  posibilitatea de “a crea” în adevăratul sens al cuvân-
        rate informații. A se observa diferențierea cu caracter  tului  (Bergson  a  definit  omul  ca  “homo  faber”  -
                                                              meşteșugarul). Omul creează o civilizație de aspect
                                                              stilistic și istorie variabilă. Această trăsătură de creator
                                                              atribuită omului este o probă în plus la procesul titlului
                                                              de onoare pe care i-l conferim în continuare în calita-
                                                              tea sa de “fiinţă culturală”.
                                                                     Lucian Blaga teoretizează multilateral incon-
                                                              ştientul uman, iar cele patru tipuri de categorii abisale
                                                              principale sunt următoarele (fiecare categorie din fie-
                                                              care tip apare câte o singură dată):
                                                                     1. Spațiul şi timpul. Spațiul este un factor de
                                                              importanță peremptorie în creația de cultură; se disting
                                                              diverse tipuri în funcție de seminții, grupuri etnice.
                                                              Românul este natural îmboldit să creeze sub zodia
                                                              spațiului ondulat-spațiul mioritic, plaiul cu dealurile
                                                              și văile sale. Cel mai bine detectează Blaga aceste tră-
                                                              sături în creația folclorică-anonimă. Rusul crează în
                                                              spațiul-plan analog întinsei Siberii, vest-europeanul
                                                              într-un spațiu tridimensional infinit, triburi hamito-
                                                              arabe în spațiul boltă etc. Timpul se deosebește meta-
                                                              foric în timp-cascadă (trecut), timp-fluviu (prezent) și
                                                              timp-havuz (viitor). Culturile marcate de timpul-cas-
                                                              cadă au tendința de a elogia trecutul glorios, ceilalți
                                                              orientați spre un viitor mai bun în timp havuz și po-
                                                              poare ce se situează în timpul-fluviu, descrise de un
                                                              “carpe diem” organic.
                                                                     2. Accentul axiologic. A doua grupare de ca-
                                                              tegorii presupune trei atitudini posibile față de cele pe-
                                                              trecute în spațiu-timp: afirmarea pozitivistă, “totul are

          50          grafica: Mihai Chercheșu                   REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58