Page 54 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 54

grafica: Maria Obreja                                                    ESEU

                                                              numai pe rațiune) creației de cultură care este un pro-
                                                              dus inevitabil al naturii demiurgice umane. Omul este
                                                              un creator prin excelență. Aici unii filosofi vor obiecta
                                                              că sunt atâtea moduri de a defini omul câte domenii în
                                                              care acesta trăiește și acționează. Spre exemplu, avem
                                                              la Aristotel definiția de animal politic (zoon politikon)
                                                              dintr-un punct de vedere diplomatic sau la Rousseau
                                                              definiția “omului natural”, dintr-un punct de vedere
                                                              asocial, revoluționar, anarhic; Mircea Eliade definește
                                                              omul cu ajutorul religiei. Conform adversarilor noștri,
                                                              cultura n-ar fi decât un domeniu al activității umane,
                                                              ca toate celelalte de altfel. Ba din contră. Odată ce cul-
                                                              tura implică toate creațiile umane, ea implică și toate
                                                              domeniile aferente cunoașterii. Religia, Politica etc.
                                                              fac parte din cultură. Deducem că, practic, cultura este
                                                              singurul domeniu al activității umane (în sensul ade-
                                                              vărat al cuvântului) și de aici destinul creator al omului
                                                              se conturează îngroșat pe tabla de definiție.
                                                                     Prin creație, omul caută răspuns la întrebările
                                                              cunoașterii, dar tot ce face este să se integreze în în-
                                                              trebare pe un plan mai înalt și să o adreseze la rândul
                                                              său  celorlalți.  Prin  cultură  lansăm  întrebări  fără  a
                                                              aștepta un răspuns.
                                                                     În Rai, Șarpele i-a înșelat pe primii oameni
                                                              promițându-le  cunoașterea  divină,  dar  le-a  putut-o
                                                              oferi doar pe cea luciferică. Cunoașterea paradiziacă
                                                              presupune convertirea misterului în non-mister. Omul
                                                              este incapabil de acest act, iar prin prisma cunoașterii
        valoare”  (nu  este  echivalent  cu  “totul  este  bun”),  luciferice vede obiectul în două ipostaze, una aparentă
        gândește europeanul, pe când la polul opus se află ne-  și alta ascunsă; destinul său tragic, munca sisifică, este
        garea indiană - scopul indului este să oprească șirul in-  acela de a pune întrebări, de a iscodi cripticul obiec-
        finit de reîncarnări iluzorii al Samsarei, să dea la o  tului, indefinit și la infinit. Omul iese din starea de
        parte vălul Mayei (aparență înșelătoare care disimu-  grație paradiziacă, își pune problema asupra cripticu-
        lează și provoacă ignoranță). Al treilea tip este neutra-  lui, formulează soluții, doar pentru a trece din mister
        litatea față de ce se petrece în spațiu-timp.         în mister și fără speranță de anulare a acestuia. Ultima
        3. Categoriile formative. Blaga detemina trei tipuri  fază a acestui fenomen de cunoaștere este aceea a or-
        principale, fiecare atestând predilecția pentru anumite  goliului  luciferic  redobândit,  prin  care  individul
        forme. Individualul este asociat cu vitalitatea și dra-  potențează misterul pe căile geniului (la Blaga, intelect
        gostea de libertate, tendința de a reda unicitatea unui  ecstatic opus celui enstatic, rațional). Cunoașterea și,
        fenomen (monadologia lui Lebniz, arta lui William     implicit, cultura au pentru om un caracter de muncă
        Shakespeare). Tipicul este preferința pentru reprezen-  inutilă. Poate că observând iminența morții în fiecare
        tativ, armonios, simetric, proporțional, “cosmos orga-  moment nu am mai putea trăi, dar de aici și leacul, tot
        nic  rotunjit  în  sine”  (vechii  greci,  filosofia  creațiile de cultură provoacă “catharsisul”, curățirea
        prototipurilor ideale a lui Platon). Absolutul sau sti-  interiorului, care îl lasă pe om mai liber. Chiar dacă
        hialul este aspirația de a surprinde lucrurile dincolo de  are un caracter profund relativ, cunoașterea omenească
        natura lor mondenă, de a le reda în tenisiunea lor in-  are farmecul deosebit de a produce cultură și vice-
        ternă ce dezvăluie “relațiuni cu cosmosul” (spirituali-  versa.
        tatea răsăriteană, arta bizantină).                          În încheiere, recapitulând concepția lui Blaga
        4. Anabasicul și catabasicul, atitudinea față de des-  despre cultură, omul este eminamente definibil prin
        tin.Anabasicul este o înaintare în destin prin “cuceriri”  ea. Omul este ființa care trăiește întru mister și pentru
        specifică europenilor. Catabasicul este o retragere din  revelare, iar destinul omului este unul tragic și nobil
        orizontul vieții (nonviolența lui Gandhi). Această ca-  în același timp. Am văzut că Blaga își clădește siste-
        tegorie nu trebuie confundată cu accentul axiologic,  mul pe teoria inconștientului, sistemul în centrul căruia
        ea este un factor separat determinant al atitudinii față  se află un cuplu variat: om-mister, îngrădit de carac-
        de destin, pe când axiologicul, pozitiv, negativ sau ne-  terul  limitat  al  culturii;  cultură-mister,  îngrădit  de
        utru, ține de valoare.                                cunoașterea cenzurată a omului și om-cultură, îngrădit
               Din împletirea transfigurată a acestor categorii,  de infinitatea misterului. Cunoașterea adevăratei naturi
        împreună cu numeroase altele de grad inferior, rezultă  umane rămâne un mister, dar suntem liberi să facem
        matricea stilistică. Aceasta se imprimă apriori (ante-  supoziția că, respirând în cultură, omul este definit de
        rior  experienței,  independent  de  experiență;  bazat  aceasta, așa cum Dumnezeu este definit de creația sa,
                                                              omul.
           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       51
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59