Page 11 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 11

ESEU                             nipulare a materialului genetic al tuturor speciilor, stu-
                                                              diile de involuare a unor specii şi deci readucerea la
        nirea acestui articol fără să pun pe tapet şi un alt punct  viaţă a unor fiinţe dispărute de sute de milioane de ani,
        de vedere.                                            crearea unui ADN artificial capabil de autoreproducere
               Trăim  poate  mai  mult  decât  în  utopiile  lui  şi popularea Pământului sau a altor planete cu entităţi
        Thomaso Campanella sau Thomas Morus în tărâmu-        anorganice capabile să se multiplice şi să evolueze sau
        rile imaginaţiei titanilor ştiinţei, dar în ultimă instanţă  implantarea acestor entităţi anorganice eterne într-o fi-
        în cărţile lui Jules Verne, (unii făcând o incursiune fără  inţă umană sunt deja discutate ca părţi ale unor reali-
        voia lor de vreo căteva decenii în lumea lui Orwell -  zări, unele deja folosite în diverse domenii, altele ca
        deşi niciodată nu e bine să crezi că ai ieşit total din  stând să fie puse în practică. Timpul evoluţiei este când
        Distopia), datorăm mult tehnicii şi savanţilor creatori  accelerat, când întors înapoi, când suspendat. Materia
        de tehnică, forţa lor e uriaşă, activitatea lor, de un suc-  organică şi anorganică devin concepte ce vor trebui re-
        ces fără precedent, paşii radicali pe care ei îi fac sunt  definite etc. Ce morală face faţă unei asemenea revo-
        invocaţi ca apanaje ale puterii lor ce începe să calce  luţii?  Care  este  definirea  acestei  căi  de  a  folosi
        prerogativele lui Dumnezeu. Procese ca, luăm doar un  moştenirea înaintaşilor şi ce lume lăsăm celor ce vin
        domeniu, aproape la întâmplare, segmentarea celulară  după noi?
        şi dezvoltarea capacităţii de analiză genetică şi de ma-     Care este darul nostru?



                Eraserhead – despre metaforizarea




                                   corpului şi a spaţiului




          Beatrice Maria Alexandrescu

               Până să ajung să găsesc un paralelism sau o simbolistică asemănătoare între opera lui Franz
        Kafka şi filmul Eraserhead încadrat ca horror al lui David Lynch, m-am chinuit aproape doi ani să
        înţeleg ceva din el. Dincolo de funcţia estetică şi anumite valori ale copilului-mutant al cuplului Mary-
        Henry, nu am reuşit să descifrez nimic până să nu asociez puţin pelicula de groază cu lumea genială
                                   Z
        a gândacului kafkian. Nu este un eseu comparativ, nici măcar o comparaţie destul de bine definită,
        însă această asemănare m-a ajutat să înţeleg un pic mai bine metaforele prezente în film.

               Din 1915 până acum, în 2015, la un veac de la  visele sale şi căzând într-o lume semireală, este găsit
        publicarea nuvelei lui Kafka în Die Weißen Blätter    de un copil şi dus la o mică fabrică ce produce radiere;
        opera genialului scriitor ceh a suscitat multiple inter-  destinul lui Henry ar putea fi destul de ciudat: din
        pretări. Omul se transformă într-o insectă, dar latura  capul lui se vor face radiere, care vor şterge nişte cu-
        intelectuală, lingvistică nu şi-o pierde. Se pierde în  vinte scrise care nu mai sunt necesare sau care sunt
        cosmosul tehnologic şi administrativ al vremii sale,  considerate greşite. E nevoie de cuvântul ,psihanaliză”
        devenind un caz social şi un outcast, nemaiputând     în multe secvenţe în care personaje precum Mary, iu-
        contacta lumea de afară, mundanul. Prin izolare, se su-  bita lui Henry şi mama acesteia intră într-o transă fan-
        bliniază geniul neconsolat apărut ca o boală prin Ver-  tastică în faţa corpului unui pui aşezat pe o farfurie, al
        wandlung-ul  (metamorfoza)  inconştient,  în  timpul  cărui scop este să fie mâncat. Cel mai bine ar fi să con-
        somnului,  care,  totuşi,  nu  anihilează  sensibilităţile  ceptualizăm  corpurile,  obiectele  pe  care  regizorul
        umane precum plăcerea de a asculta un cântec inter-   David Lynch le integrează în spaţiu, să privim corpu-
        pretat la pian.                                       rile personajelor bizare ca pe nişte informaţii. Nu că
               Aceste interpretări, pe lângă faptul că sunt re-  bietul prunc mutant născut din dragostea dintre Henry
        dundante, nu mă impresionează deloc. Omul trăieşte    Spencer şi Mary (există speculaţia că Lynch ar fi trans-
        dincolo de denaturări, dezumanizări şi alte procese ob-  format corpul unui iepure şi în acest mod ar fi creat
        scure.                                                copilul straniu care scoate cele mai ciudate sunete din
               În Eraserhead, se dă la o parte învelişul orga-  film) ar fi forma americană a unui Bogumil blagian,
        nic  al  realităţii  şi  se  pătrunde  în  visele  lui  Henry  dar corpurile şi dematerializările lor, în vis sau reali-
        Spencer, protagonistul real, tatăl copilului a, pe care l-  tate, influenţează percepţia privitorului.
        aş numi protagonistul mitic al filmului (vise care au        Apărut în 1977, filmul este definit ca film de
        nevoie de o analiză freudiană). Titlul Eraserhead vine  groază datorită ipostazelor înfricoşătoare în care apare
        de la destinul sau de la transformarea pe care o suferă  copilul bizar al lui Henry, a sunetelor care fac pielea
        Henry: capul desprinzându-i-se de trup într-unul din  de găină şi care, pentru un iubitor de groază, creează
           8                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16