Page 6 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 6

urgenţă, pentru a-şi transmite mesajul la nivel naţional.                 ESEU
        El doreşte să distrugă clădirea Parlamentului Britanic,
        văzut ca o emblemă a societăţii actuale, a regimului
        politic.“Symbols are given power by people. Alone, a
        symbol  is  meaningless,  but  with  enough  people,
        blowing up a building can change the world.”  Timp
        de un an, V este prezentat drept principalul inamic al
        naţiunii, crimele lui contra celor mai afluenţi susţină-
        tori ai Partidului sunt sistematic mascate pentru a nu
        divulga  maselor  adevărata  sa  putere  şi  dominaţie.
        Apoi, în data atribuită revoluţiei, mii de oameni (ce
        poartă costumul emblematic al lui V, toate astea fiind
        primite în colete, prin poştă, expediate chiar de către
        acesta) vin să vadă prăbuşirea fascismului prin distru-
        gerea unei clădiri emblematice a Angliei. Filmul evo-
        luează pe mai multe planuri, fiind constituit din mai
        multe fire narative ce creează o capodoperă a cinema-
        tografiei. Distopia este prezentată extrem de viu şi ve-
        rosimil, Partidul devenind un fel de reprezentare a
        nazismului în secolul XXI, cu reguli stricte, lagăre de
        concentrare şi mass-media controlată de propaganda
        statului. Aici, ficţiunea nu are scopul de a ne oferi o
        viziune pozitivă alternativă asupra evenimentelor în-
        tâmplate pentru a ne simţi în siguranţă, ştiind că drep-
        tatea a fost servită în cel mai corespunzător mod, chiar
        şi în ficţiune. Spre deosebire de Inglourious Basterds,
        aici viitorul este alterat de ficţiune, iar scopul asupra
        maselor nu este acela de împăcare iluzorie cu societa-
        tea la un anumit punct al dezvoltării ei, ci responsabi-
        lizarea spectatorilor, catharsisul acţionând pe structura
        fricii. Cu toţii răspundem pentru soarta societăţii şi în-
        cotro se îndreaptă aceasta, dar acest concept este de          grafica: Diana Dumitrescu
        multe ori uitat în prezentul etern în care trăim. Distopia
        acţionează  ca  un  mecanism  de  declanşare  a  unor  bilitatea societăţii devine aproape inexistentă. Maşinile
        perspective nefavorabile viitorului. În acest film, deşi  merg cu viteze uluitoare, reclamele de pe marginile
        distopic prin excelenţă, deznodământul este unul po-  autostrăzilor întinzându-se pe kilometrii pentru a putea
        zitiv pentru naţiune, aceasta fiind salvată de fiecare in-  fi citite din maşină, moartea unui om nu mai este de-
        divid în parte care şi-a înţeles infinitezimala parte din  mult un eveniment atât de tragic, nici măcar pentru fa-
        măreaţa revoluţie; filmul nu a avut un grandios succes  milie, prieteni sau vecini, personajele din serialele
        doar pe plan cinematografic, ci şi pe plan politic şi  televizate sunt considerate “familie”, iar cărţile sunt
        ideologic. În cultura modernă, masca purtată de V a   privite ca nişte loaded guns, mai exact, ca un pericol
        împrumutat conotaţiile specifice promovate în film,   social. S-a ajuns aici datorită progresului incomensu-
        anume revolta împotriva guvernului (sau a măsurilor   rabil făcut de media, interesului tot mai crescut pentru
        luate de acesta), protestul şi libertatea ideologiei na-  hobbyuri, filme, seriale şi toate lucrurile care accele-
        ţionale. Mulţi protestanţi au adoptat masca în diverse  rează ritmul vieţii, care nu ocupă atât de mult timp ca
        manifestări (în unele ţări fiind chiar interzisă), folo-  cititul.  Astfel, cărţilor li s-a acordat din ce în ce mai
        sindu-se de mesajul de responsabilizare socială din   puţină atenţie, până când grupuri de minorităţi au pro-
        spatele ei şi conotaţiile filmului. Revenind, distopia  testat împotriva informaţiilor arhaice şi controversate
        ilustrează un viitor de care toţi suntem responsabili.  găsite în ele. Guvernul a angajat pompierii care, ca un
        Exprimând prin artă posibilităţile multiple pe care este  paradox emblematic pentru această societate distopică
        bazată o distopie, omul înţelege mai uşor funcţia sa în  ilustrată literar, nu se ocupau cu stinsul focului, ci
        societate şi măsurile care trebuie luate pentru a evita  chiar  cu  aprinsul  lui,  în  scopul  de  a  duce  cărţile
        astfel de probleme sociale. De asemenea, în creaţiile  aproape de extincţie. Guy Montag este un astfel de
        cu un final favorabil, distopia este spartă tocmai prin  pompier ce o întâlneşte pe Clarisse McClellan, o ado-
        restabilirea unui cadru echilibrat al deixisului temporal  lescentă (a cărui unchi obişnuia să îi citească atunci
        de către personajele ce înlătură (sau măcar reduc) as-  când era foarte mică, înainte de interzicerea cărţilor;
        pectele negative ale societăţii lor.                  provine dintr-o familie cultă care, chiar şi în lipsa căr-
                       O astfel de lume distopică întâlnim şi în ro-  ţilor, nu şi-au pierdut gândirea morală specifică inte-
        manul lui Ray Bradbury, Fahrenheit 451 (temperatura   lectualilor) care s-a mutat recent lângă casa lui şi este
        optimă la care arde celuloza) unde cărţile erau inter-  absolut fascinat de modul ei de a fi, de mentalitatea şi
        zise, iar „pompierii” funcţionau ca un fel de securitate  sensibilitatea ce o exclud din societatea rece şi indife-
        ce ardea casele oamenilor ce ascundeau cărţi. Sensi-  rentă în care trăiesc.  I sometimes think drivers don’t

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                        3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11