Page 5 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 5

ESEU                                               Larisa Elena Simion


                         Dezvoltarea ficţiunii în deixisuri



                                    temporale alternative




               Ficţiunea a fost dintotdeauna modul prin care umanitatea îşi reinventează condiţia, parcurge
        o metamorfoză la nivel înalt spiritual în lumile descoperite doar în subteranele conştiinţei şi eliberează
        fiinţa de realitatea cinică la care este supusă zilnic. Încă de la începuturile timpului, oamenii au creat
        pentru a comunica, au folosit arta ca mijloc de transcendere a spaţiului şi a vremii, pentru a ilustra
        diverse stiluri, moduri de viaţă şi alte elemente specifice perioadei lor. Personalităţile artistice au
        realizat totuşi mai mult de atât, ei au reuşit să îşi suprapună creaţia timpului lor, să o treacă prin toate
        filtrele de lumină ale vremii şi, în acelaşi timp, să insereze concepte ce sunt observabile şi în prezentul
        nostru. Dar ce se întâmplă când acţiunea nu mai funcţionează în deixisul temporal apropiat creato-
        rului, ci ficţiunea însăşi infiltrează diferite perioade de timp, influenţându-le până la metempsihoză?

                       În mai 2009, la Cannes, se lansa una dintre Cu ajutorul unui agent dublu, gruparea află de proiec-
        capodoperele lui Tarantino ce urma să devină un punct ţia filmului şi trimite doi basterds să arunce în aer ci-
        de reper în cinematografie. Este vorba despre filmul nematograful şi să îl ucidă pe Hitler şi aliaţii săi cu
        co-realizat  de  către  Germania  şi  Statele  Unite  ale pistoale-mitralieră naziste, în timp ce sala de proiecţii
                                 D
        Americii, câştigător a numeroase distincţii printre care este încuiată şi arde (parte din planul Shosannei, inde-
        şi  un  premiu  al  Academiei,  Inglourious  Basterds. pendent de cel al evreilor). Astfel, elita nazistă moare
        Franţa anului 1944 este sub ocupare nazistă, iar mă- învinsă de americani şi francezi, dar mai important,
        celul evreilor este la fel de real ca în toată perioada este ucisă într-un mod grotesc şi teribil tocmai de vic-
        celui de-al Doilea Război Mondial. Shosanna, o tânără timele lor preferate, evreii. Finalul este unul pozitiv,
        ce reuşeşte să scape dintr-un incident în care întreaga optimist şi încheie accelerat şi radical procesul moral
        sa familie este omorâtă, se ascunde sub numele de la care ar fi trebuit supuşi naziştii. Această istorie al-
        Emmanuelle Mimieux, conducând un mic cinemato- ternativă reliefează dreptatea într-o viziune cruntă în
        graf  în  Paris.  Întâlneşte  un  tânăr  soldat  german, care  partea  tirană  este  înfrântă  de  cea  vătămată,
        Fredrick Zoller, care a ucis 200 de soldaţi inamici, de- într-un mod în care doar arta ar fi putut să transpună o
        venind astfel “mândria naţiunii”, aşa cum se numeşte serie de evenimente atât de tragice. Prin simpla exis-
        şi filmul de propagandă nazistă în care se interpretează tenţă a unei asemenea grupări ce acţionează în afara
        pe sine, Stolz der Nation. Acesta se îndrăgosteşte de armatei, într-o operaţiune după liniile inamice, istoria
        ea şi insistă ca premiera filmului său să aibă loc în ci- devine alta, se metamorfozează cu ajutorul ficţiunii şi
        nematograful Shosannei. Oferta monstruoasă devine se dezvoltă într-un concept atât de artistic, încât iese
        o oportunitate pentru Shosanna, care plănuieşte să îşi din sfera realităţii, creându-şi propria dimensiune is-
        incendieze propriul cinematograf pentru a-i arde de vii torică.
        pe liderii Germaniei naziste, împreună cu cei mai in-                 Dar istoria nu este singurul element supus
        fluenţi membrii ai partidului. În alt plan se situează o infiltrării ficţiunii în deixisul temporal stabilit de crea-
        grupare de evrei americani (plus un soldat german re- ţie. Aşa cum Orwell şi-a extras numele romanului
        crutat după ce a masacrat treisprezece generali nazişti) “1984” chiar din anul scrierii, 1948, pentru a avertiza
        condusă de Aldo Raine ce are ca unic scop distrugerea asupra derapajelor stalinismului, multe creaţii literare
        nazismului, colectând scalpurile soldaţilor învinşi de (şi nu numai) au avut ca scop ilustrarea unui viitor dis-
        ei, cu excepţia celor care răspundeau favorabil la in- topic, tocmai pentru a evidenţia anumite aspecte nefa-
        terogatoriu;  acestora  Raine  le  cresta  o  svastică  în vorabile  ale  societăţii  ce  ar  putea  degenera  într-o
        frunte.  Prin  acest  act,  naziştii  erau  stigmatizaţi  pe realitate suportată doar de ficţiune. O operă ilustrativă
        viaţă, ca o analogie la victimele lor, evreii, care, deşi pentru acest concept este producţia cinematografică
        unii au supravieţuit holocaustului şi asediilor, vor ră- “V for Vendetta”. Acţiunea are loc în anii 2020 (filmul
        mâne întotdeauna însemnaţi de teribila groază, frică şi a fost lansat în 2005), într-o Mare Britanie stăpânită
        atrocităţile la care au fost supuşi de către germani. De de tiranie absolută şi totalitarism, unde întregul regim
        asemenea, naziştii nu vor mai putea să îşi depăşească politic este bazat pe frica cetăţenilor. V, un anarhist as-
        condiţia obţinută prin susţinerea lui Hitler. Vor trăi, dar cuns după o mască simbolică ce luptă pentru dreptatea
        vor fi permanent judecaţi de fiecare persoană cu care sistemului şi libertate, încearcă să construiască sche-
        intră în contact pentru crimele aduse umanităţii, “I’m letul unei revoluţii. Acesta preia controlul tuturor pro-
        gonna give you a little somethin’ you can’t take off”. gramelor de televiziune, prin intermediul canalului de
           2                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10