Page 3 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 3

DECALOGUL




               PROFESORULUI


                                                                      UN GÂND BUN PENTRU OAMENII
                                                                         DE LA “REVISTA NOASTRĂ”

                                                                        Cu ani în urmă, când mă număram printre
                                                                elevii Liceului, apoi Colegiului Naţional Unirea,
                                                                apariţia unui nou număr al „Revistei Noastre” era
         1. Respectă-ţi elevii: sunt atât de inteli-            ceva cu totul deosebit. Era deosebit pentru că In-
                                                                ternetul încă nu reuşise să democratizeze publica-
         genţi, încât vor sfârşi prin a te iubi.
                                                                rea  de  informaţii  şi  date  la  nivelul  actual.  Era
         2. Fă-ţi meseria cât poţi de bine: CNU e               deosebit pentru că ne amintea că în liceul nostru
         locul unde e cel mai bine să fii profesor,             există o tradiţie a respectului pentru valori.
         evident, după a fi elev.
                                                                        Multe lucruri s-au schimbat în secolul XXI,
         3.  Respectă  proiectele  colegilor  tăi.  La          dar ori de câte ori primesc o apariţie nouă a Re-
         CNU sigur vei avea şi tu proiectele tale.              vistei, simt că am acces la ceva special. Motivele
         4.  Nu  vinde  elevilor  tăi  idei  în  care  nu       sunt diferite faţă de trecut. Ceea ce mă impresio-
                                                                nează cel mai mult este bogăţia materialului creat
         crezi. Falsitatea se va răsfrânge asupra re-           de colaboratorii revistei, ce contrazice imaginea nu
         laţiei tale cu ei.                                     întotdeauna măgulitoare a urbei de pe Milcov. Mă
         5. Ţine minte că nu toţi elevii care râd la            atrage de asemenea pentru că găsesc detalii prin
                                                                care mă identific cu o formaţie culturală care a su-
         poantele tale râd de ce ai spus. Umorul de             pravieţuit şi ne poate servi ca ancoră într-o lume
         calitate însă e întotdeauna un atu.                    ce pare să se metamorfozeze într-un ritm tot mai
         6. Nu ai elevi slabi. Toţi au intrat cu medii          accelerat .
         peste nouă. Dacă ţi se par slabi, caută
                                                                        Ciclurile teoriei economice clasice au lăsat
         acest defect în altă parte.                            locul, pentru a folosi un anglicism la modă, “bule-
         7. Ca profesor, eşti privit de zeci de perechi         lor” financiare sau imobiliare. Efectele crizei din
                                                                2008 încă se mai simt, dar preţul mediu al unei case
         de ochi în fiecare clipă şi eşti judecat de            în unele oraşe din nordul Californiei a depăşit două
         zeci  de  minţi.  Dacă  tot  eşti  mereu  pe           milioane de dolari, cu mult peste nivelul considerat
         scenă să joci un rol, joacă-l pe cel mai               record in 2007. În industria informatică, în care lu-
                                                                crează numeroşi absolvenţi ai Unirii, succesiunea
         bun.
                                                                pariurilor bursiere creează și distruge întreprinderi
         8. Ce e mai profitabil să vezi în elevul tău?          ce sunt la modă la un moment dat. De exemplu,
         Un posibil infractor sau un frate de destin            unul dintre domeniile considerate cu mare potenţial
         intelectual?  Alegerea  te  caracterizează             în prezent este acela al procesării volumelor foarte
                                                                mari de date, ceea ce până de curând era posibil
         profund.                                               doar în centrele de date ale marilor întreprinderi
         9. Trăim într-o lume destul de traumati-               ale  Internetului.  O  multitudine  de  noi  firme  în-
         zantă. Fii, pe cât poţi, vindecare şi nu pri-          cearcă să facă accesibile aceste tehnologii pe scară
                                                                largă. Câteva dintre ele au căpătat recunoaştere,
         lej de noi răni.                                       sunt evaluate cu multe peste nivelul venitului lor
         10. Cu cât aştepţi mai puţină recunoştinţă,            actual şi luptă pentru a controla o piaţă în creştere.
         cu atât vei fi mai liniştit. Cu cât vor veni           Toate aceste evenimente ne absorb într-o viață pro-
                                                                fesională care pare să ocupe din ce în ce mai multe
         mai multe dovezi de recunoştinţă după ce               ore săptămânale. Dar pentru a naviga printe aceste
         elevii tăi vor fi terminat şcoala, cu atât             succese şi eşecuri avem nevoie de a distinge ideile
         ţi-ai făcut mai bine treaba, dar ai grijă să           ce pot servi ca repere, iar această capacitate de dis-
         nu laşi nici măcar o urmă de eşec să-ţi                cernere, în măsura în care o deţin, o datorez în
                                                                mare parte anilor de liceu.
         otrăvească  relaţia cu actualii tăi discipoli.
                                                                        Nicola Onose, promoția 1998
              propunere prof. Daniela Plăiașu                           Inginer la Pivotal, Palo Alto, California
   1   2   3   4   5   6   7   8