Page 10 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 10

şi-a exprimat limpede respingerea, copilul se întoarce                    ESEU
        în siajul părintesc. Îşi închipuie că se fofilează, dar nu
        face decât să perpetueze nevroza fără să-şi dea seama,  Pulitzer şi apoi Nobelul pentru literatură poate spune
        ori plăteşte pentru alţii transformându-se în ţap ispă-  câte ceva şi despre impactul parabolei sale asupra ma-
        şitor. Ani l-a rândul m-am surprins apucat de o turbare  rilor receptori de literatură ai vremii. Ar fi o a treia
        copiată perfect după crizele tatălui meu [...] Fiecare se  cale: valori spirituale, ale unor oameni ce au pierit,
        zbate în propria genealogie ca o muscă în plasa păian-  transformate în bani, stil de viaţă modern şi morminte
        jenului, încercând să iasă la suprafaţă, să regăsească  decente pentru ei, orice ar însemna aceasta în limbajul
        terenul tare sub tălpi.” (op. Cit., p. 128)           parabolei moderne.
               În afară de calea demantelării templelor de idei      La noi, problema relaţiei dintre postmodernişti
        ale înaintaşilor, cea a lui Glucksmann, de calea com-  şi înaintaşi e în sine un domeniu de studiu. Marea temă
        portamentului complementar a lui Bruckner, ce altă    a datoriei faţă de înaintaşi care-l anima pe Eminescu
        cale a raportării la moştenirea culturală mai avem, noi  în Epigonii şi îl făcea pe el, marele poet, să le clă-
        copii de câteva milenii de cultură şi civilizaţie de-a  dească un poem ca pe un templu, majoritatea ei fiind
        gata?                                                 de fapt nişte creatori minori, ajunge la postmodernişti
               Dac-ar fi să-l credem pe Charlie Citrine din   o joacă de sfărâmat în cioburi „zestrea culturală” şi de
        Darul lui Humboldt, roman al lui Saul Bellow publi-   făcut jocuri de abilităţi practice de lipire, imitare, pas-
        cat în original în 1975, după ce am luat tot de la ma-  tişare, interpolare a operelor înaintaşilor. Scopul? În
        giştrii noştri geniali, devenind premianţii cei bogaţi,  afară de o bagatelizare fie a operei unui ilustru creator
        trăind în huzur şi încălcând şi mai multe legi morale  fie, dacă tonul parodierii este îndreptat asupra propriei
        decât ei, am putea să mai fim salvaţi încă o dată de ge-  scrieri, a lucrului propriu al celui ce se dedulceşte la
        niul lor şi, cu banii încasaţi, să le facem un frumos  micile plăceri ale parodierii-paştişării-bagatelizării se
        mormânt pentru ei, familia şi prietenii lor. Uriaşa dez-  vede o altă vârstă a - să îndrăznim să-i zicem - litera-
        voltare de ironie, autoironie din cartea lui Bellow ni-l  turii majore?
        prezintă într-o parabolă plasată neverosimil în marele,      Ce sens, în afara pulverizării, amestecului de-
        cenuşiul Chicago din anii ’70 pe ucenicul Citrine, câş-  concertant, jocului de iluzionist de specialişti ai anean-
        tigătorul premiului Pulitzer, care duce o viaţă atât de  tizării  lumii  şi  eului  transmite  o  scriere
        dezordonată  de  fiu  spiritual  risipitor  şi  căruia  postmodernistă? Da, lumea şi în ea tot ce poate încă-
        Humboldt, strălucit poet şi magistru al lui Citrine (pe  pea, inclusiv eul, toate acestea sunt pentru postmoder-
        care-l blestemă pentru nerecunoştinţă, imoralitate şi  nişti  Textul  din  care  scriitorii  torc  scriituri.  Mai
        parvenitism, deşi el însuşi e un dictator lipsit de onoare  departele, acel dincolo al secolelor anterioare, al ro-
        şi demnitate), om de un talent nesecat sfârşit însă în  manticilor, filosofilor, misticilor devine o parte din
        nebunie şi sărăcie, îi lasă moştenire un scenariu genial  marele text. Nu mai e nimic dincolo: lumea de mâine
        cu care Citrine face ce ştie mai bine: îl pune în scenă şi lumea de dincolo de realitate pierd orice fascinaţie
        şi câştigă o mulţime de bani, numai buni pentru a-şi  după hecatombele marilor ideologii demonice ale se-
        mai cumpăra o bucată de viaţă în prosperitate şi cele-  colului al douăzecilea? Sunt postmoderniştii născuţi
        britate, dar în perfect derizoriu, şi pentru a celebra me-  bătrâni, în sensul rău al cuvântului, obosiţi cu adevărat,
        moria maestrului într-un frumos mormânt. Faptul că nu doar din raţiuni poetice? Unii zic că postmodernis-
        romanul  acesta  îi  aduce  lui  Below  însuşi  premiul mul s-a încheiat de ceva timp şi că ne aflăm în alt –
                                                              ism. După demitizare, remitizare, manierisme ironice
                                                                                   şi autoironice, trăim o nouă eră
                                                                                   a mitologiei literare?
                                                                                          E asta a patra cale, in-
                                                                                   trarea şi ieşirea din neant într-o
                                                                                   nouă  mitologie,  distrugerea
                                                                                   moştenirii pentru un nou sens?
                                                                                          N-aş  şti  ce  să  pun  ca
                                                                                   semne  ale  acestei  noi  ere,  în
                                                                                   afară poate de mitologia abso-
                                                                                   lut  stranie  a  lui  Mircică  din
                                                                                   Orbitorul lui Cărtărescu şi de
                                                                                   oribilul dans obsedant al entită-
                                                                                   ţilor electrice compuse din cre-
                                                                                   ier, măduva spinării şi glandele
                                                                                   sexuale  ce  prevestesc  o  nouă
                                                                                   eră ce începe cu unirea gemeni-
                                                                                   lor, a lui Mircea şi a fratelui de
                                                                                   mult  pierdut  şi  care  a  rătăcit
                                                                                   drumul, devenind o chintesenţă
                                                                                   a abjecţiei.
                                                                                          Nu pot încheia şirul de
                                                                                   întrebări care de fapt sunt me-

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                   grafica: Iulia Plăiașu                7
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15