Page 16 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 16

diferențele de nuanță pe care le vom identifica având                     ESEU
        ca instrument de lucru lucrarea  Non-places, introduc-
        tion to an anthropology of supermodernity a lui Marc  clasa interioarelor vom avea ca centru de interes casa).
        Augé. Fără să își propună epuizarea subiectelor sau a  La începutul fragmentului am folosit cuvântul proto-
        titlurilor la care se va referi în continuare, acest eseu  tipic – pentru că toate aceste locuri își pot schimba
        caută să clarifice pe cât posibil problematica spațiului  valențele  atunci  când  nu  mai  pot  fi  definite  ca
        în poezia lui Bacovia scoțând în evidență valorile di-  relaționale,  istorice  sau  încărcate  de  identitate,  iar
        ferite pe care aceasta și le poate asuma, înfăţişările lui  Marc Augé le numește non-locuri. 1
        diferite, dezvoltarea lui în funcţie de mai multe coor-      Daniel Dimitriu spune: „Mai mult decât un
        donate subiective, căutându-se schiţarea liniilor de  tărâm vitregit, provincia bacoviană dezvoltă o meta-
        (pre)schimbare.                                       foră spațială ce configurează o unică dimensiune a
               Cel mai potrivit pentru început ar fi să realizăm  lumii fizice. Mai mult decât un topos, provincia este
                                                                                        2
        o sinteză sumară a teoriei non-locurilor așa cum este  un cosmos agresat de potop. “ Mai potrivit ar fi să spu-
        prezentă în cartea lui Marc Augé prin definirea acestui  nem că este mai degrabă un a-topos, pentru că nu iden-
        concept. Păstrându-se constant raportul exterior-inte-  tificăm niciun fel de reper nici în interiorul spațiului
        rior foarte bine definit, autorul realizează o diferențiere  evocat și nici față de o lume care presupunem că există
        a locurilor în funcție de anumite repere spațiale și tem-  în exteriorul provinciei și care ar putea să o ancoreze
        porale  care  structurează,  transformând  Haosul  în  în vreo realitate, fie ea și o realitate aparentă. Și înainte
        Cosmos. În cadrul reperelor spațiale Marc Augé iden-  de a analiza două locuri reprezentative în poezia lui
        tifică trei dintre ele ca fiind cele mai importante – linia,  Bacovia – drumul și casa, trebuie să vedem cadrul ge-
        intersecția și punctul, respectiv, drumul (despre care  neral, acesta fiind cel mai adesea evocat de poet prin
        vom vorbi în mod particular), răscrucea și centrul. În  termenul de „pustiu”. Lipsa de repere se manifestă atât

                                                        grafica: Mădălina Moraru / Flavia Angheluță





























        cadrul cosmosului, locurile nu au însă aceleași valori,  spațial („Spațiu, infinit, de o tristețe armonioasă”- Alb,
        plecându-se de la niște situații prototipice: exteriorul  „Un haos vrea să mă ducă/  De unic uitând, și de
        este reprezentat de locurile recunoscute de comunitate  număr.”- Gol), cât și temporal („O zi fără anotimp” –
        ca fiind ale identității, ale relațiilor și ale istoriei, aces-  Amurg). Această lipsă de repere se transformă într-o
        tea oferindu-i o stabilitate minimală. Comunitatea este  nesiguranță ontologică pe care în puține cazuri poate
        cea care dă în primul rând identitate locurilor exterio-  să o diminueze (Decembre), dar pe care nu o poate
        rului (piețe, străzi, parcuri, etc.), dar și aceste locuri  nicicând anula. În același capitol citat mai sus, Daniel
        influențează, la rândul lor, identitatea colectivității. In-  Dimitriu spune că în poeziile despre care vorbim, „ve-
        teriorul  se  definește  printr-un  alt  tip  de  raport,  și  derea se ciocnește în permanență de limite”, însă ve-
        anume, raportul pe care îl are față de individ, locurile  derea  este  atacată  violent  de  incapacitatea  de  a
        interiorului având ca scop principal să recalculeze și  cuprinde spațiul, de a-l structura în funcție de forme,
        să verifice în mod constant granița cu exteriorul, fiind  de apropiere sau de depărtare. Vederea se ciocnește
        o lume suficientă sieși, cea mai importantă caracteris-  astfel  cu  necuprinsul  („nimic.  Pustiul  tot  mai  larg
        tică fiind identificarea individului cu spațiul (și din  părea.”- Altfel) și ochiul simte nevoia de a stabili un

        1.  Marc Augé, Cap. „From places to non-places” din Non-places, introduction to an anthropology of supermodernity, trad. de
        Jonh Howe, New York, Verso, 1995;
         2. Daniel Dimitriu, Cap. „Universul intermediar” din Bacovia, Iași, Timpul, 2002, p. 109;

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       13
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21