Page 18 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 18

ESEU

                                                              pozitive, ar trăda un adevăr – acela al umanului, care
                                                              pe lângă vitalitate, dinamism şi extaz,  aduce cu sine
                                                              un soi de tragism existenţial, aproape mitologic.
                                                                     Dacă duce undeva acest drum, el duce către un
                                                              câmp nesfârșit, către o margine de oraș care e departe
                                                              de a fi și marginea lumii prea mari și prea absente. În
                                                              aceste spații nici existența nu pare să mai aibă loc...
                                                              pentru că de viața nici nu mai poate fi vorba. Sunt doar
                                                              imagini, șocuri și jocuri ale amintirilor prezentului,
                                                              trecutului sau viitorului. Oricum nu contează, pentru
                                                              că avem în față un univers din care timpul a fugit de
                                                              mult și în care spațiul, în lipsa lui s-a dilatat peste mă-
                                                              sură, în toate direcțiile. Poate că scăparea ar veni prin
                                                              fuga de spațiu. În fața vidului absolut, cum ar răspunde
                                                              oare ființa?... ar scăpa de galben și de violet, ar scăpa
                                                              de căldură, de viori, de umezeală, dar ar scăpa oare de
                                                              existență și de nesfârșit?
                                                                            Bibliografie:
                                                              Augé, Marc,Non-places, introduction to an anthropology
                                                              of supermodernity, trad. de Jonh Howe, New York, Verso,
                                                              1995
                                                              Caraion, Ion, Bacovia: sfîrşitul continuu, Bucuresti, Cartea
                                                              Românească, 1977
                                                              Călinescu, George, Istoria literaturii române de la origini
                                                              până în prezent, București, Minerva,1988
                                                              Dimitriu, Daniel, Bacovia, Iași, Timpul, 2002
                    grafica: Loredana Stan                    Manolescu, Nicolae, Despre poezie, Brașov, Ed. Aula, 2002

        de acasă sau refuzul de a merge acasă apare adesea în
        poezia lui Bacovia. Casa nu oferă niciun fel de reper
        sau de alinare. Este doar o altă clădire plină de igrasie,
        în care bate vântul, care te supune delirului și agoniei.
        În casa iubitei există totuși clipă de liniște, mai de-
        grabă sub forma unei resemnări decât sub forma unei
        împliniri (Decembre). Și în acest caz însă așteptarea
        sfârșitului  nu  are  finalitate,  dar  măcar  devine  mai
        calmă, fără să fie însoțită de tremur sau de zbucium.
               Iată un drum ocolit. Iată un drum care nu și-a
        propus nicio mare victorie asupra poeziei lui George
        Bacovia, pentru că a refuzat, de la bun început, să
        poarte un război cu aceasta. Pe lângă spațiile și locu-
        rile/ non-locurile analizate am mai putea adăuga și al-
        tele și impresia pe care ne-am construit-o generalizând
        ar fi susținută și prin exemple concrete... și am ajunge
        la aceeași lume care neagă și care se neagă, căutând
        scăparea sau resemnându-se în fața unui sfârșit care
        nu mai vine, într-un univers în care nu se întâmplă
        nimic. Casa este doar unul dintre exemplele care susțin
        “teoria lui Nu”. Casa nu protejează, nu poate bloca ex-
        teriorul, este rece și întunecată. Drumul, un alt exem-
        plu, transformă toată existența și pe cei care există în
        trecere  deșartă,  în  indivizi  fără  identitate  și  fără
        conștiință.
               Bineînţeles că este un drum (co)notat negativ.
        Dar dezvoltarea nu implică nicidecum optimism. Şi
        cel mai simplu în acest sens ar fi să îl citim pe Bacovia
        în cheie expresionistă. Dacă dezvoltările pe care pic-
        torii expresionişti le aduc imaginii omului ar fi numai


            REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                          grafica: Cosmin Răzvan Vancea               15
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23