Page 19 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 19

ESEU                                                        Irina Chiriță


                        Întâlnirea cu Sinele în romanul




                    „Muntele vrăjit” de Thomas Mann




               „Muntele vrăjit” al lui Thomas Mann este în primul rând un roman al iniţierii, al individuali-
        zării de tip jungian, al drumului spre centru, ce evocă cititorului forma unei mandale; este un roman
        ce se mişcă în spirală în jurul temei dezvoltării, însă este vorba despre acel tip paradoxal al dezvoltării,
        ce necesită o destructurare totală a subiectului său pentru a-şi continua desfăşurarea. Fragmentul
        naraţiunii descris în această operă este doar o mică parte a unui tablou mult mai amplu, al cărui
        sfârşit coincide cu începutul unui cutremurător eveniment istoric, Primul Război Mondial; este stadiul
        de nigredo din opus-ul alchimic (moartea ca imperativ pentru renaştere şi restructurare).

               Personajul principal, Hans Castorp, un tânăr          Pe  tot  parcursul  acestui  timp,  sanatoriul
        obişnuit, este aruncat fără să-şi dea seama în ghearele  Berghof ajunge să funcţioneze pentru eroul nostru ca
        destinului, atunci când decide să-i facă o vizită de trei  un fel de cuptor alchimic, în care coincidenţa contra-
        săptămâni vărului său bolnav, Joachim Ziemssen, la    riilor va trebui să se consume până la epuizare. Acest
        sanatoriul internaţional Berghof din Elveţia, care se  loc este reprezentantul unui tărâm psihic, unde nu
        ocupa cu tratarea afecţiunilor pulmonare. Pătrunderea  există timp, ci doar un prezent continuu şi unde toate
        în acest mediu corespunde în cazul său cu intrarea în  simbolurile au înţelesuri duale, trecând unele în altele,
        inconştientul colectiv – Eul fragil, încă fraged al lui  unindu-se într-un fel mistic și plin de paradoxuri, lucru
        Hans este atras ca într-un vârtej de magia acelui loc,  pe care nu ni l-am putea imagina decât prin interme-
        ce deţine propriile reguli. Pentru tânărul protagonist,  diul simbolului Uroburos; mai mult, cei doi doctori ai
        acesta este punctul iniţial al călătoriei interioare, punc-  sanatoriului, Krokowski şi Behrens, sunt asemuiţi de
        tul din care nu mai este cale de întoarcere. În plus, vi-  Settembrini (cel ce avea să devină mentorul lui Hans)
        ziunea asupra lumii i se schimbă radical atunci când  cu  Minos  şi  Radamente,  judecătorii  morţilor  din
                                 Oinonim al inconştientului.
        el însuşi este declarat bolnav, în aceeaşi perioadă în  Hades, acest loc fiind un s
        care se îndrăgostise „nebuneşte” de una dintre pa-    Berghof ajunge să fie un fel de crisalidă pentru Hans
        ciente, rusoaica Clavdia Chauchat (iubirea refulată   pe durata a 7 ani - aflăm asta doar la sfârşitul romanu-
        pentru aceasta fiind chiar cauza majoră a bolii). Din  lui, după ce şi noi, ca cititori, ajungem să pierdem nu-
        acest moment, vizita lui se transformă într-o şedere în-  mărătoarea lunilor şi a anilor; Numărul 7, ca simbol
        delungată.                                            al eternităţii şi al misticismului, al curgerii în spirală a
                                                                                    timpului, al evenimentelor de
                                                                                    tip  sincronistic,  apare  de
                                                                                    multe ori pe parcursul roma-
                                                                                    nului, în momente cheie, cu
                                                                                    încărcătură psihologică – (bu-
                                                                                    nicul lui Hans îi arată acestuia
                                                                                    o cristelniţă ce trecuse din tată
                                                                                    în fiu de-a lungul a 7 genera-
                                                                                    ţii; tatăl lui moare când acesta
                                                                                    are 7 ani; Joachim moare la
                                                                                    ora  7;  în  sufrageria  de  la
                                                                                    Berghof sunt 7 mese; pacienţii
                                                                                    primesc câte 7 feluri de mân-
                                                                                    care; duelul dintre Naphta şi
                                                                                    Settembrini începe la ora 7;
                                                                                    într-o plimbare cu barca de la
                                                                                    ora 7 seara, Hans se află între
                                                                                    soare şi lună; luarea tempera-
                                                                                    turii durează 7 minute; cartea
                                                                                    este structurată pe 7 capitole,
                                                                                    iar lungimea lor corespunde
                                                                                    timpului subiectiv perceput de

          16           grafica: Elena Călinoiu                   REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24