Page 21 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 21

ESEU

        această femeie semnifică descoperirea propriei Anima,
        a părţii sale inconştiente feminine, cu ajutorul căreia
        ajunge să îmbrăţişeze boala și să îi descopere adevă-
        rata esenţă: chiar viaţa e descrisă ca fiind o „febră a
        materiei”, deci prin urmare boala cuprinde în sine sa-
        cralitatea şi solemnitatea unui mister. Iată deci cum se
        împletesc toate aceste elemente, cum trec unele în al-
        tele,  cum  răul  devine  bine  şi  invers,  ca  într-un
        yin-yang complex şi flexibil.
               Al doilea set de contrarii apare în ultimele ca-
        pitole ale romanului, atunci când facem cunoștință cu
        Leo Naphta, al doilea mentor al lui Hans. Acesta este
        adversarul și companionul lui Settembrini, un evreu
        iezuit cu viziuni comuniste, admirator al scolasticii
        medievale,  al  Inchiziției,  al  spiritului  ce  caută
        descătușarea  de  materie,  ce  îmbrățișează  boala  și
        moartea.
               Hans ajunge să îi perceapă pe cei doi ca dispu-
        tându-și sufletul său, întrucât el se află pe tot parcursul
        romanului la distanță egală față de poziţiile lor, încli-
        nându-se când într-o parte, când în alta, însă nereușind
        să le unifice pe acestea în totalitate: „vă certaţi ca pe-
        dagogi pentru bietul meu suflet, aşa cum o făceau
        Dumnezeu şi Diavolul disputându-şi omul din Evul
        Mediu”. Un alt simbol al poziţiei lui Hans este o plim-
        bare cu barca, la înserat, atunci când luna şi soarele
        erau ambele vizibile, de-o parte şi de alta a lui. Această
        imagine îl impresionează profund, întrucât reuşeşte să         grafica: Alexandru Săcăluș
        îi descifreze sensul ascuns.
               Hans Castorp reuşeşte depăşirea acestor con-          După cum am mai spus, acest roman este unul
        trarii doar după ce se supune unei probe de moarte    al dezvoltării paradoxale. Nu este vorba însă doar des-
        simbolică, aceasta reprezentând climaxul drumului său  pre maturizarea individuală a unui neofit, ci şi despre
        spre Sine, cea mai profundă experienţă pe care îi este  creşterea în amplitudine a unor valuri de tendinţe in-
        dat să o aibă pe parcursul şederii la sanatoriu: este  conştiente, iraţionale, universale, ce vor duce la izbuc-
        vorba despre o excursie cu schiurile în munţi în timpul  nirea Primului Război Mondial. Experienţa viziunii de
        căreia se rătăceşte, înconjurat de un viscol năpraznic,  pe munte a lui Hans este una dintre dovezile în acest
        în pericol de moarte (Hans chiar face o legătură între  sens – pentru păstrarea ordinii şi a frumuseţii lumii,
        fulgii de zăpadă şi moarte – „erau de o regularitate ce  trebuie să acceptăm şi monştrii, întrucât răul este tot
        atingea un asemenea grad, încât substanţa de natură   atât de specific uman cum este şi binele, iar refularea
        organică nu îl putea atinge niciodată, căci vieţii îi re-  şi respingerea lui nu ar face decât să îl aţâţe cu o forţă
        pugna o precizie atât de exactă pe care o considera uci-  colosală împotriva întregii  umanităţi. Acesta trebuie
        gătoare, aşadar, întrupa însuşi misterul morţii”). În  acceptat  şi  integrat  (în  viziune,  bătrânele  se  aflau
        momentul în care acesta aproape că îşi pierde orice   într-un templu sacru), şi nu proiectat asupra celorlalţi.
        urmă de speranţă, are un vis revelator, plin de sensuri;  Poate că aceste imagini erau menite să reprezinte toc-
        pătrunzând în miezul Sinelui, ajunge la un nivel arhe-  mai acel semnal de alarmă privitor la situaţia mondială
        tipal colectiv, care îi dezvăluie modul de funcţionare  din acea perioadă, mai ales că în momentele de după
        al epocii în care trăieşte, precum şi pericolele la care  această experienţă, Hans reuşeşte pentru prima dată să
        aceasta se expune: el vede un popor de „oameni ai soa-  vadă dincolo de contrarii: „Cât de curtenitori şi ferme-
        relui”, trăind pe o plajă însorită, în pace, respect şi fe-  cători erau unii faţă de alţii, oamenii soarelui, şi totuşi,
        ricire, în timp ce în incinta templului lor, două bătrâne  cum de răbdau cu linişte asemenea deprinderi îngro-
        hidoase sfâşie un prunc. Faptul că această viziune    zitoare? Sau poate tocmai de aceea comportarea lor
        aparţine inconştientului colectiv este confirmată chiar  este demnă şi foarte elegantă. În sufletul meu vreau să
        de către Hans, după ce se trezeşte: „Mi se pare că nu  rămân cu ei, nu cu Naphta, şi, de altfel, nici pe atât cu
        visezi numai cu propriul suflet, ci visezi într-un fel oa-  Settembrini. (...) Ce mai pedagogi! (...) Cu problemele
        recum anonim şi comun, chiar dacă într-un mod unic.   lor relative la aristocraţie! Cu sporovăiala lor despre
        Marele suflet din care tu nu eşti decât o părticică vi-  nobleţe! Viaţă sau moarte – boală, sănătate – spirit şi
        sează prin tine, în felul tău, lucruri pe care în taină le  natură. Sunt oare acestea contrarii? (...) Omul este stă-
        visează veşnic noi – despre tinereţea, despre nădejdea,  pânul contrariilor, ele există datorită lui, şi prin ur-
        despre fericirea, despre pacea lui... şi despre festinul  mare, el este mai nobil decât ele.”
        lui sângeros.”
          18                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26