Page 25 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 25

ESEU                              cilor pe care clienții le resimt în situații sociale. În
                                                              prima ședință fiecare client se prezintă colegilor din
        rare cognitivă, expuneri repetate la situaţiile anxiogene  grup, apoi le vorbește despre temerile pe care le re-
        în timpul şedinţelor şi teme pentru expuneri în afara  simte în contexte sociale și despre obiectivele pe care
        grupului acompaniate de auto-administrarea activită-  dorește să le atingă venind la acel grup. Se stabilește
        ţilor de restructurare cognitivă. De regulă formăm gru-  apoi prin intermediul conversației euristice faptul că
        puri de 6-8 elevi care participă, săptămânal, la 10   anxietatea socială nu constituie o teama transmisă ge-
        şedinţe cu durata de două ore. Vom descrie, în cele ce  netic, ci un comportament învățat care poate fi poten-
        urmează, maniera în care se desfășoară programul de   ţat de: 1) un mediu dificil în familie în timpul anilor
        dezvoltare personală pentru depășirea anxietății so-  formativi; 2) divorțul sau absența părinților; 3) eveni-
        ciale. Acest tip de intervenție a fost propus de autorii  mente traumatice; 4) înjosire sau respingere din partea
        Richard Heimberg și Robert Becker în 2002.            colegilor; 5) expectanţe înalte şi duritate din partea
               a) Interviul iniţial                           membrilor familiei.
        Cele zece şedinţe ale intervenţiei sunt precedate de un      Elevii află tot atunci că anxietatea socială are
        interviu care pregătește desfășurarea programului de  trei componente esențiale: cognitivă, comportamentală
        dezvoltare personală. Acesta are ca scopuri principale:  si fiziologică. Componenta cognitivă se referă la gân-
        familiarizarea clienţilor cu psihologul, le este oferiă  durile negative automate care constituie, de fapt, cauza
        elevilor posibilitatea de a afla structura programului  anxietății sociale (“Nu voi fi capabil să spun și să gân-
        de dezvoltare personală și de a adresa întrebări pentru  desc  nimic!”).  Aceste  gânduri  negative  determină
        a-şi clarifica nelămuririle. Tot atunci fiecare partici-  comportamente fie de evitare a situațiilor sociale an-
        pant află regulile presupuse de participarea la grup și  xiogene fie de asigurare (“Dacă îmi e frică să țin dis-
        își stabilește obiectivele pe care dorește să le atingă în  curs atunci o să îmi iau o foaie cu mine pe care să am
        cadrul programului de dezvoltare personală. În cadrul  datele ca nu cumva să uit!”). Comportamentele de evi-
        acestui interviu, psihologul asistă clienţii la elaborarea  tare și de asigurare sunt nocive deoarece, pe termen
        ierarhiei temerilor resimțite în situații sociale şi com-  lung, cresc teama de situațiile sociale, deși pe moment,
        portamentelor de evitare care vor fi abordate în cadrul  acestea asigură reducerea anxietății. Componenta fi-
        programului.                                          ziologică se referă la toate manifestările corporale ce
               b) Prima şedinţă                               însoțesc  anxietatea  socială:  roșit,  accelerarea
               În primele două ședințe li se formează elevilor  respirației și a ritmului cardiac, transpirație etc. Cele
        deprinderile de restructurare cognitivă pentru a-i pre-  trei componente se condiţionează una pe alta și fac ca
        găti pentru celelalte 8 ședințe în cadrul cărora vor avea  anxietatea  să  se  constituie  într-un  cerc  vicios.  De
        loc expuneri la stimuli sociali anxiogeni prin interme-  aceea,  reducerea  anxietății  depinde  de  schimbarea
        diul jocului de rol. Restructurarea cognitivă se referă  gândurilor negative automate cu altele raționale (res-
        la a învăța să schimbăm gândurile care stau la baza fri-  tructurare cognitivă) și de înlocuirea comportamente-
                                                              lor  de  evitare  cu  expunerea  gradată  la  situațiile
                                                              anxiogene (prin joc de rol în cadrul grupului și apoi la
                                                              situații din viața reală). Elevilor li se oferă un training
                                                              iniţial  în  restructurarea  cognitivă  ce  presupune  a-i
                                                              învăța să identifice gândurile negative automate. La
                                                              final, clienții primesc tema pentru acasă care le solicită
                                                              să înregistreze gândurile negative automate ce le-au
                                                              trecut prin minte în cinci situaţii sociale anxiogene.
                                                                     c) Şedinţa numărul 2
                                                                     Cea de-a doua şedinţă continuă cu antrena-
                                                              mentul deprinderilor de restructurare cognitivă. Ea în-
                                                              cepe  cu  verificarea  temei  pentru  acasă  care-i  va
                                                              permite psihologului să realizeze o colecţie de gânduri
                                                              negative automate ce le-au venit în minte participan-
                                                              ţilor în diverse situaţii sociale. Aceste gânduri sunt no-
                                                              tate pe tabla magnetică. Colecţia de gânduri negative
                                                              automate (“Nu voi şti ce să spun!”, “Sunt un incapa-
                                                              bil”!) va fi folosită în scop didactic - pentru a introduce
                                                              conceptul de distorsiuni/erori cognitive. Erorile cog-
                                                              nitive sunt modalități simple de a gândi pe care majo-
                                                              ritatea oamenilor le folosesc pentru a înțelege lumea
                                                              complexă,  dar  care  nu  funcționează  în  interesul
                                                              ființelor umane. Erorile de logică cele mai frecvente
                                                              în cazul anxietății sociale sunt: gândirea dihotomică
                                                              (de tip totul sau nimic – “Ori țin un discurs perfect, ori
                                                              nu mai țin deloc!”), ghicirea viitorului (“Sigur o să mă
                                                              respingă  dacă  mă  duc  la  ea!”),  lectura  gândurilor
                                                              („Cei din public par plictisiți, sigur cred despre mine
                                                              că sunt un prost!”), etichetarea („Sunt un incapabil!”),
                                                              catastrofarea („Este groaznic că m-am poticnit în tim-
                                                              pul discursului!”) desconsiderarea pozitivului, supra-
                                                              generalizarea etc.  Elevii  primesc  apoi  lista  de
                                                              distorsiuni cognitive și sunt invitaţi ca fiecare dintre
          22      grafica: Răzvan Cosmin Vancea                  REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30