Page 29 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 29

ESEU                             ne-am fi putut continua viața”), dar nici indiferentă
                                                              („i-am fi cinstit memoria”). Grete nu își respinge fra-
                                                              tele din rea-voință. Neînțelegându-i comportamentul,
                                                              consideră că atitudinea de respingere nu este greșită,
                                                              aceasta fiind o consecință a acțiunilor lui: „animalul
                                                              ăsta ne urmărește, ne gonește chiriașii, parcă ar vrea
                                                              să pună stăpânire pe întreg apartamentul și să ne si-
                                                              lească să înnoptăm pe uliță”.
                                                                     Din  modul  în  care  sora  lui  vede  lucrurile,
                                                              Gregor devine un factor de dezechilibru. Consecințele
                                                              acestui lucru nu se răsfrâng doar asupra surorii sale,
                                                              ci și asupra familiei („Toată nenorocirea noastră pro-
                                                              vine din faptul că am crezut atîta vreme acest lucru”)
                                                              și  chiar  asupra  celor  cu  care  interacționează  („ne
                                                              gonește chiriașii”). În acest context alungarea lui re-
                                                              prezintă o eliberare. Relația dintre Gregor și sora lui
                                                              este bazată pe o legătură intrinsecă solidă în ciuda
                                                              reacției ei categorice de a-l respinge. Ea este singura
                                                              persoană care pătrunde fără teamă în camera fratelui
                                                              și îi duce mâncare, cântă la vioară aproape de camera
                                                              lui delectându-l cu talentul ei, îi anticipează mișcările,
                                                              evoluția celor doi fiind simetrică. Simbolic, putem
                                                              vorbi de o metaforă a dublului întâlnită foarte des în
                                                              literatură, cu aceleași valențe ca și în nuvela ,,Geme-
                                                              nii” scrisă de Mircea Cărtărescu, unde cuplul format
                                                              de protagoniști reprezintă cheia descoperii de sine,
                                                                      grafica: Andreea Roberta Cucu










                    grafica: Adriana Puțaru

        unui inadaptat social. Acest lucru se evidențiază prin
        suprapunerea a două planuri: în primul plan, Gregor
        nu este capabil să își asume condiția de „animal”,
        neînțelegând  incompatibilitatea  celor  două  lumi:
        „Dacă ar fi fost el, ar fi înțeles de mult că nu e posibilă
        conviețuirea între oameni și astfel de animale.”. În pla-
        nul al doilea, inadaptarea lui Gregor reiese din atitu-
        dinea familiei care nu îl recunoaște: „Dar cum ar putea
        să  fie  Gregor?”. Aceste  două  planuri  influențează
        transformările interioare ale personajelor care au un
        rol esențial în evoluția conflictului. Conflictul exterior
        se răsfrânge în cel interior. Astfel acțiunea nu este de-
        terminată de înșiruirea unor evenimente, ci de trăsătu-
        rile  sufletești,  morale  și  comportamentale  ale
        personajelor, care creează situații tensionate. Grete,
        sora lui Gregor, trece printr-un puternic conflict inte-
        rior generat de schimbarea fratelui ei. În sufletul ei se
        dă o luptă între afecțiunea pentru Gregor și neputința
        de a-l recunoaște sub o înfățișare diferită. Dacă Gregor
        a suferit o schimbare fizică, sora lui este într-o conti-
        nuă metamorfoză sufletească, comportamentele celor
        doi fiind complementare. Astfel, faptul că nu poate
        asocia comportamentul lui Gregor cu cel de odinioară,
        o determină să poată renunța cu ușurință la ideea de a
        avea un frate: „atunci nu am mai avea nici un frate.”
        Noua  lui  existență  nu  le  este  indispensabilă  („dar
          26                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34