Page 28 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 28
Ica Dumbravă ESEU
Drumul metamorfozei.
Descoperirea şi regăsirea sinelui
în nuvela ,,Metamorfoza” de Franz Kafka
Moto:
,,Cela ce este și cele care mai înainte s-au întâmplat,
Precum și toate câte vor mai fi, - toate arătându-se
Prin Aducere Aminte.”
(Paianul VIII, Pindar, trad. Ioan Alexandru)
Prolog: deoarece nu se precizează motivul metamorfozei, nu
Rătăcind într-un univers al trăirilor, căutând știm ce importanță are și la ce servește ea, acest lucru
permanent un punct de plecare pentru conturarea pro- fiind un moment de incongruență, de indeterminare a
priei existențe, ideile se rotesc permanent, într-o sensului exact al acțiunii. Această transformare îl mo-
mișcare temporală unică, concentrată în jurul unui nu- difică pe Gregor atât fizic, cât și sufletește, el regă-
T
cleu de semnificații. Semnificațiile pe care le dăm uni- sindu-se cu adevărat doar în memorie, în amintirea
versului nostru interior reflectat în propriile gânduri și momentelor în care viața sa era la fel cu a celorlalți:
acțiuni pun accentul pe exprimarea trăirilor. Trăirile se mergea la serviciu, își câștiga existența muncind și fi-
amestecă cu sentimentele generate de situațiile de indu-le folositor celor din familia sa, care îl vedeau ca
viață la care participăm, urmărind dezvoltarea noastră. pe un stâlp de rezistență al întregi case.
Dezvoltarea se regăsește în fiecare pas pe care îl Totul se schimbă însă odată cu transformarea
facem, în fiecare dorință de adaptare la lumea aflată lui: este respins de societate, dar și de propria familie
într-o continuă schimbare. Schimbarea ne ajută să care îl percepe ca pe un intrus, un necunoscut de care
găsim propriile soluții pentru a ne integra în cursul fi- se tem și pe care îl consideră un pericol. Ne punem
resc al vieții care, fiind compus din momente în care astfel întrebarea: este dragostea celor din jur
ne implicăm cu maximă intensitate, se află într-o per- condiționată de înfățișarea noastră sau este indepen-
manentă metamorfoză. Metamorfoza este evoluție. dentă de transformările prin care trecem? Cei din jur
Transformările prin care trece ființa umană pe nu îl mai cunosc, nu mai comunică cu ei, ajungând ast-
tot parcursul vieții sale sunt o consecință a nevoii de fel să nu se mai recunoască pe sine însuși: ,,își vedea
adaptare în societatea în care aceasta trăiește. Mereu abdomenul cafeniu boltit în sus și divizat în segmente
supusă schimbării, lumea din jur ne impune o perma- rigide, de forma unor arcuri. Nenumăratele lui pi-
nentă mișcare căreia fiecare dintre noi îi dă o ordine cioare, jalnic de subțiri în comparație cu dimensiunile
aparte, conform propriilor trăiri și în virtutea propriei sale de altădată, îi tremurau înaintea ochilor.”
libertăți. Nu ne putem raporta la existența umană Văzută de membrii familiei ca o anulare a
dintr-un singur unghi și caracterizându-i sensul de personalității lui Gregor, metamorfoza a influențat
mișcare ca fiind unic, ci suntem nevoiți să acceptăm schimbarea relațiilor afective dintre personaje. Modul
diversitatea drumurilor pe care ne situăm la un mo- în care fiecare personaj își exprimă trăirile depinde ex-
ment dat. Acceptarea propriei condiții fără a ne re- clusiv de schimbările prin care trec celelalte personaje,
volta, ci încercând să progresăm, să schimbăm ceea ce acest lucru încadrând opera în tiparul unei nuvele psi-
depinde de noi, face ca transformarea să fie atât exte- hologice. Se pune accentul pe transformările interioare
rioară, cât și interioară. ale personajelor, pe baza cărora comportamentele lor
Necesitatea de adaptare la o societate aflată sunt într-o permanentă intercondiționare. Această idee
într-o continuă transformare, care impune oamenilor interpretativă a interdependenței relațiilor se regăsește
să se încadreze în anumite tipare, se remarcă și în nu- pe tot parcursul nuvelei, fiind nuanțată diferit în
vela ,,Metamorfoza” scrisă de Franz Kafka. Având nu- funcție de intensitatea evenimentelor prezentate.
meroase trăsături ale absurdului și îmbinând Deși rămâne aceeași persoană, noua înfățișare
caracteristici ale mai multor tipuri de nuvelă, acestă pe care Gregor o dobândește determină modificări în
operă şochează cititorul prin uşurința exprimării unor comportamentul celor din jurul său. Membrii familiei
situații neobișnuite care au însă un puternic ecou me- se raportează la el ca la un străin, neputând accepta
taforic în realitatea contemporană: ,,Într-o bună faptul că doar aspectul său este diferit. Astfel, atitudi-
dimineață, când Gregor Samsa se trezi în patul lui nea categorică a surorii sale generează excluderea lui
după o noapte de vise zbuciumate, se pomeni meta- din universul lor comun: „Să dispară, strigă sora, este
morfozat într-o gânganie înspăimântătoare”. Accen- singura cale!”
tuarea ficționalității este hibridată cu suspendarea ei, Remarcăm traspunerea lui Gregor în postura
REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44 25