Page 28 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 28

Ica Dumbravă                                                         ESEU

                                 Drumul metamorfozei.




                    Descoperirea şi regăsirea sinelui



                                        în nuvela ,,Metamorfoza” de Franz Kafka
                         Moto:
                 ,,Cela ce este și cele care mai înainte s-au întâmplat,
                         Precum și toate câte vor mai fi, - toate arătându-se
                                Prin Aducere Aminte.”
                 (Paianul VIII, Pindar, trad. Ioan Alexandru)

                       Prolog:                                deoarece nu se precizează motivul metamorfozei, nu
               Rătăcind într-un univers al trăirilor, căutând știm ce importanță are și la ce servește ea, acest lucru
        permanent un punct de plecare pentru conturarea pro- fiind un moment de incongruență, de indeterminare a
        priei  existențe,  ideile  se  rotesc  permanent,  într-o sensului exact al acțiunii. Această transformare îl mo-
        mișcare temporală unică, concentrată în jurul unui nu- difică pe Gregor atât fizic, cât și sufletește, el regă-
                                     T
        cleu de semnificații. Semnificațiile pe care le dăm uni- sindu-se cu adevărat doar în memorie, în amintirea
        versului nostru interior reflectat în propriile gânduri și momentelor în care viața sa era la fel cu a celorlalți:
        acțiuni pun accentul pe exprimarea trăirilor. Trăirile se mergea la serviciu, își câștiga existența muncind și fi-
        amestecă  cu  sentimentele  generate  de  situațiile  de indu-le folositor celor din familia sa, care îl vedeau ca
        viață la care participăm, urmărind dezvoltarea noastră. pe un stâlp de rezistență al întregi case.
        Dezvoltarea  se  regăsește  în  fiecare  pas  pe  care  îl   Totul se schimbă însă odată cu transformarea
        facem, în fiecare dorință de adaptare la lumea aflată lui: este respins de societate, dar și de propria familie
        într-o  continuă  schimbare.  Schimbarea  ne  ajută  să care îl percepe ca pe un intrus, un necunoscut de care
        găsim propriile soluții pentru a ne integra în cursul fi- se tem și pe care îl consideră un pericol. Ne punem
        resc al vieții care, fiind compus din momente în care astfel  întrebarea:  este  dragostea  celor  din  jur
        ne implicăm cu maximă intensitate, se află într-o per-  condiționată de înfățișarea noastră sau este indepen-
        manentă metamorfoză. Metamorfoza este evoluție.       dentă de transformările prin care trecem? Cei din jur
               Transformările prin care trece ființa umană pe nu îl mai cunosc, nu mai comunică cu ei, ajungând ast-
        tot parcursul vieții sale sunt o consecință a nevoii de fel să nu se mai recunoască pe sine însuși: ,,își vedea
        adaptare în societatea în care aceasta trăiește. Mereu abdomenul cafeniu boltit în sus și divizat în segmente
        supusă schimbării, lumea din jur ne impune o perma- rigide, de forma unor arcuri. Nenumăratele lui pi-
        nentă mișcare căreia fiecare dintre noi îi dă o ordine cioare, jalnic de subțiri în comparație cu dimensiunile
        aparte, conform propriilor trăiri și în virtutea propriei sale de altădată, îi tremurau înaintea ochilor.”
        libertăți.  Nu  ne  putem  raporta  la  existența  umană     Văzută  de  membrii  familiei  ca  o  anulare  a
        dintr-un singur unghi și caracterizându-i sensul de personalității lui Gregor, metamorfoza a influențat
        mișcare ca fiind unic, ci suntem nevoiți să acceptăm schimbarea relațiilor afective dintre personaje. Modul
        diversitatea drumurilor pe care ne situăm la un mo- în care fiecare personaj își exprimă trăirile depinde ex-
        ment dat. Acceptarea propriei condiții fără a ne re- clusiv de schimbările prin care trec celelalte personaje,
        volta, ci încercând să progresăm, să schimbăm ceea ce acest lucru încadrând opera în tiparul unei nuvele psi-
        depinde de noi, face ca transformarea să fie atât exte- hologice. Se pune accentul pe transformările interioare
        rioară, cât și interioară.                            ale personajelor, pe baza cărora comportamentele lor
               Necesitatea de adaptare la o societate aflată sunt într-o permanentă intercondiționare. Această idee
        într-o continuă transformare, care impune oamenilor interpretativă a interdependenței relațiilor se regăsește
        să se încadreze în anumite tipare, se remarcă și în nu- pe  tot  parcursul  nuvelei,  fiind  nuanțată  diferit  în
        vela ,,Metamorfoza” scrisă de Franz Kafka. Având nu- funcție de intensitatea evenimentelor prezentate.
        meroase  trăsături  ale  absurdului  și  îmbinând            Deși rămâne aceeași persoană, noua înfățișare
        caracteristici ale mai multor tipuri de nuvelă, acestă pe care Gregor o dobândește determină modificări în
        operă şochează cititorul prin uşurința exprimării unor comportamentul celor din jurul său. Membrii familiei
        situații neobișnuite care au însă un puternic ecou me- se raportează la el ca la un străin, neputând accepta
        taforic  în  realitatea  contemporană:  ,,Într-o  bună  faptul că doar aspectul său este diferit. Astfel, atitudi-
        dimineață, când Gregor Samsa se trezi în patul lui    nea categorică a surorii sale generează excluderea lui
        după o noapte de vise zbuciumate, se pomeni meta-     din universul lor comun: „Să dispară, strigă sora, este
        morfozat într-o gânganie înspăimântătoare”. Accen-    singura cale!”
        tuarea ficționalității este hibridată cu suspendarea ei,     Remarcăm traspunerea lui Gregor în postura

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       25
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33