Page 33 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 33

ESEU                                     Daniela Janet Popoiu


                Ion Barbu: sub semnul terţului inclus




        1. Paradigma terţului inclus                          Naturii, a diferite niveluri de Realitate şi de percepţie;
               Numele  lui  Basarab  Nicolescu,  fizician    şi  2) trecerea de la un nivel de Realitate la alt nivel de
        eseist redutatil, este asociat automat cu cel de promo-  Realitate cu ajutorul logicii terţului inclus; 3) structura
        tor internaţional al transdisciplinarităţii. Devenit, între  ansamblului nivelurilor de Realitate este o structură
        timp, unul dintre cei mai cunoscuţi filosofi francezi  complexă: fiecare nivel este ceea ce este pentru că
        (de  origine  română)  contemporani,  care  îmbină    toate celelalte niveluri există în acelasi timp (Nico-
        într-un mod fericit discursul ştiinţific cu cel filosofic,  lescu 2002: 241). Aşadar, obiectul cercetării  transdis-
        şi pentru care realitatea poate fi receptată doar printr-  ciplinare  este  o  Realitate  multidimensională  şi
        o abordare transdisciplinară, Basarab Nicolescu s-a   multireferenţială: o Realitate alcătuită din mai multe
        impus şi în spaţiul cultural autohton cu câteva dintre  niveluri (guvernate de legi diferite); niciunul însă „nu
        lucrări sale: Rădăcinile libertăţii; Transdisciplinarita-  constituie un loc privilegiat de unde pot fi înţelese
        tea (1999), Noi, particula şi lumea (2002), Teoreme   toate celelalte niveluri de Realitate“ (Nicolescu 1999:
        poetice (1996); Știinţa, sensul şi evoluţia – Eseu asu-  65).
                                 R
        pra lui Jakob Boehme (2000).                                 Cercetarea transdisciplinară încearcă să depă-
               Termenul de transdisciplinaritate a apărut la  şească limitele gândirii binare prin adoptarea unei noi
        începutul anilor 1970, în operele unor cercetători din  logici: logica terţului inclus (propusă iniţial de Ştefan
        domenii diferite: în opera psihologului elveţian Jean  Lupaşcu), capabilă să descrie şi să explice coexistenţa
        Piaget, a filosofului  şi sociologului francez Edgar  şi coerenţa diferitelor niveluri de Realitate.
        Morin şi a astrofizicianului austriac Erich Jantsch (Ni-  Ce este terţul inclus? Pentru a înţelege mai bine, vom
        colescu 2002: 324-326). Iniţial, sensul acestui concept  enunţa, mai întâi, cele trei axiome ale logicii clasice:
        era cel de „înăuntrul disciplinelor”; ulterior însă, la un  (1) axioma identităţii, în care A este A, o propoziţie
        colocviu organizat în acelaşi an, la Nisa, dedicat inter-  este identică cu sine;
        disciplinarităţii, Jean Piaget va folosi conceptul şi cu  (2) axioma non-contradicţiei – A nu este non-A –,
        sensul „dincolo de discipline”. Abia în 1985 apare, în  care ne spune că o propoziţie nu poate fi adevărată în
        limba franceză, prima ediţie a lucrării Noi, particula  acelaşi timp cu negaţia sa;
        şi lumea, în care Basarab Nicolescu unifică semnifi-    (3) axioma terţului exclus, orice propoziţie logică
        caţiile acestui concept pornind de la prefixul trans.  este sau adevărată sau falsă, a treia posibilitate nu
               După cum autorul însuşi precizează în Mani-    există.
        fest, transdisciplinaritatea nu este o nouă disciplină,      Această logică binară, care a fost afirmată pen-
        ci o nouă viziune asupra celorlalte discipline umane,  tru prima dată în sec. al VI-lea î.Hr. de către filosoful
        în corelaţia lor cu starea complexă a civilizaţiei tehno-  grec Parmenide, a fost înlocuită cu o logică mult mai
        ştiinţifice, a societăţii multiculturale, dar mai ales a  subtilă, enunţată de Ştefan Lupaşcu, cea a terţului in-
        omului contemporan – care trebuie să facă o sinteză   clus, care a revoluţionat gândirea secolului al XX-lea
        între multiple tensiuni (sociale şi profesionale), aspi-  şi continuă s-o facă şi astăzi. Însă, în acelaşi timp, a
        raţii (materiale şi culturale) şi exigenţe (morale şi spi-  născut o teamă instinctivă, venind din străfundurile
        rituale) ce-i frământă contradictoriu fiinţa. Aşadar,  fiinţei noastre, faţă de acceptarea principiului terţu-
        transdisciplinaritatea oferă  o  nouă  viziune  asupra  lui inclus – „există un al treilea termen T care este
        lumii şi propune o nouă metodologie de cercetare,     în acelaşi timp A şi non-A, căci această acceptare
        aplicabilă în orice domeniu, care urmăreşte să conci-  pare să pună la îndoială propria noastră identitate,
        lieze ştiintele exacte cu cele umaniste, să transgreseze  propria noastră existenţă“ (Nicolescu 2009: 156).
        barierele dintre discipline şi să descopere „ceea ce se      În centrul gândirii lui Ştefan Lupaşcu se află o
        află în acelaşi timp şi între discipline, şi înăuntrul di-  logică a contradictoriului care postulează existenţa
        verselor discipline, şi dincolo de orice disciplină, fi-  unui al treilea tip de dinamică antagonistă. Materia,
        nalitatea  sa  fiind  înţelegererea  lumii  prezente“  potrivit lui Albert Einstein, se reduce la noţiunea de
        (Nicolescu 1999: 53).                                 energie, deci materia-energie fizică macroscopică şi
               Tot în Manifest, Nicolescu departajează clar   materia-energie vie biologică sunt potenţial conţinute
        transdisciplinaritatea de pluridisciplinaritate, care se  într-o a treia materie, materia cuantică, lumea particu-
        referă la studierea unui obiect dintr-una şi aceeaşi dis-  lelor (Lupaşcu 1982: 200). În această a treia materie,
        ciplină prin intermediul mai multor discipline deodată,  omogenul, care guvernează materia fizică, şi eteroge-
        şi de interdisciplinaritate, care se referă la transferul  nul, care guvernează materia vie, se înfruntă într-un
        metodelor dintr-o disciplină într-alta (Nicolescu 1999:  echilibru simetric, fiecare fiind, în acelaşi timp, semi-
        51-52).                                               actualizat şi semi-potenţializat. La acest nivel, energia
               Metodologia transdisciplinarităţii, aşa cum o  se află într-o stare de contradicţie absolută. Este vorba
        descrie Nicolescu, este întemeiată pe trei postulate:  de starea T, adică starea terţului inclus. Altfel spus,
        1) existenţa, în natură şi în cunoaşterea de către noi a  pentru filozoful Ştefan Lupaşcu,  starea de echilibru,
          30                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38