Page 36 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 36

ESEU

                                                              caz absolută. (Barbu 1968:39-40)
                                                                     Poezia Din ceas dedus... deschide volumul Joc
                                                              secund şi este, alături de Timbru şi Grup, o artă poe-
                                                              tică: în cele opt versuri, ea cuprinde întreaga concepţie
                                                              a lui Ion Barbu despre menirea poetului şi despre rolul
                                                              poeziei. Aşa cum observa Mihail Sebastian, arta poe-
                                                              tică barbiană  „pleacă de la o înţelegere abstractă a
                                                              lumii. [...] Ea nu ştie să prindă şi nici nu se sileşte să
                                                              prindă imaginea directă a vieţii, trecerea dezordonată
                                                              a clipelor, învălmășeala lucrurilor şi a sentimentelor.
                                                              Nu ştie să prindă, adică, nimic din ceea ce ar putea
                                                              numi jocul prim al existenţei. […] Poezia d-sale caută
                                                              coherenţă, caută unitatea, caută principiul. Viaţa e o
                                                              întâmplare, arta e o disciplină“ (Sebastian 1930).
                                                                     În viziunea artistului, orice poet trebuie să fie,
                                                              în egală măsură, un magician şi un tehnician al cuvân-
                                                              tului, aşadar să stăpânească arta de a crea şi să fie con-
                                                              ştient de travaliul actului poetic. În mărturisirile sale
                                                              literare, Ion Barbu nota faptul că poezia trebuie „să
                                                              treacă deasupra oricărui accident“ iar stilul ei trebuie
                                                              să fie „intemporal şi ceresc“. De aceea, idealul său
                                                              poetic a fost acela ca în versurile sale să redea „echi-
                                                              valentul unor stări absolute ale intelectului şi viziunii“.
                                                              Din acest punct de vedere, Barbu se situează în des-
                                                              cendenţa  unor  poeţi  precum  Charles  Baudelaire,
                                                              Arthur Rimbaud, E. A. Poe.
                                                                     Întregul efort creator al poetului a avut drept
        inţele mai înapoiate ale contemporanilor, fără ca în-  scop final ridicarea la „modul intelectual al Lirei“, aşa
        apoiat să aibă nimic peiorativ – conştiinţe angajate în  cum îi scria prietenului său, Tudor Vianu:
        timpurile  lor  particulare.  Atunci  se  produce            Mă hotărâi, eu sunt un mare poet. Aşteaptă.
        neînțelegerea. (Barbu 1984: 146)                      Nu în sensul curent de versificator. Cuvântul mă stin-
               3. Din ceas dedus...: sub semnul terţului as-  ghereşte, îl mânuiesc cu prea mari timidităţi sau prea
        cuns                                                  mari îndrăzneli, nu am sentimentul just al valorii mu-
               Poetul, dar şi matematicianul Ion Barbu/ Dan   zicale şi nu parvine să-mi acopere intenţia. Fără un
        Barbilian nu se revendică din modernism, căci intenţia  anumit noroc, ceva sinceritate şi abilitate de disocia-
        sa este aceea de a impune o formulă originală a unui  tor, aş fi sigur un poet-fetus. Materialul meu veritabil
        nou umanism, având ca punct de plecare viziunea geo-  e Actul. Aici evoluez ca un vultur, sînt un maestru. (Ion
        metrică apolinică:                                    Barbu, Scrisoare din Gottingen, 18 mai 1922)
               Totuşi gândirea greacă se exprimă nu numai            Se observă că Barbu scrie Actul cu majusculă,
        mitic, în fabulă, dar şi direct, în teoreme. Poarta prin  referindu-se, fireşte, la Creaţie (cf. lat. ago, agere, egi,
        care poţi aborda lumea greacă – fără de a cărei cu-   actum – a face, a crea, sinonim cu poeo din greacă).
        noaştere, după părerea mea, cultura cuiva nu poate fi  El  se  confesează  prietenului  său,  spunându-i  că  la
        socotită completă – nu este obligatoriu Homer. Geo-   acest nivel al Cunoaşterii va evolua ca un  maestru,
        metria greacă e o poartă mai largă din care ochiul cu-  fapt care se va concretiza prin întreaga sa operă.
        prinde un peisaj auster, dar esenţial. (Barbilian 1967:      Tema poemului este Creaţia, imaginea unei
        27)                                                   lumi purificate prin reflectarea în oglindă. Mai mult,
               Apreciind originalitatea poeziei lui Ion Barbu  G. Călinescu apreciază că textul care deschide progra-
        în contextul literaturii europene, criticul Marin Mincu  matic volumul este „o cugetare clară, în limbaj dificil,
        realizează o interesantă discuţie pe marginea a două  arta poetică a liricului: Poezia (adâncul acestei calme
        concepte aparent identice: ermetism/hermetism: dacă   creste) este o ieşire (dedus) din contingent (din ceas)
        ermetismul construieşte un mesaj poetic lipsit de li-  în  pură  gratuitate  (mântuit  azur),  joc  secund, ca
        rism, aşa cum se întâlneşte în poezia lui Stephane    imaginea cirezii răsfrântă în apă. E un nadir latent, o
        Mallarme, hermetismul presupune un mesaj care nu se   oglindire a zenitului în apă, o sublimare a vieţii prin
        comunică direct, ci se încifrează prin simbol şi meta-  retorsiune“ (Călinescu 1985: 892-893).
        foră (Mincu 1990). Descifrarea acestuia impune o ini-        Titlul Din ceas dedus... – sau Joc secund, după
        ţiere în domeniul Cunoaşterii. Chiar dacă se obţine o  alţii (poetul nu i-a dat un titlu, intenţia sa fiind de a-i
        concentrare maximă a formulei poetice, hermetismul    lăsa cititorului libertate deplină în a explora acest uni-
        devine punctul de plecare al unor interpretări multiple:  vers unic pe care i-l dedică) – reflectă un adevărat pro-
               Dacă o poezie admite o explicaţie, raţional ad-  gram ideatic subordonat misterului artei văzută ca joc
        mite o infinitate. O exegeză nu poate fi deci în nici un  neprihănit (secundavi, în latina cultă, înseamnă „care

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       33
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41