Page 39 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 39

ESEU                             frumusețe desăvârșită. Originea acestei perfecțiuni e
                                                              obligatoriu supranaturală și admirația poetului e eclip-
               Autorii pe care i-am ales pentru această scurtă  sată  de  alți  doi  pretendenți  iluștri:  Eros  și  Cerul,
        demonstrație provin din patru culturi europene dife-  (imagini masculine pentru două noțiuni distincte –
        rite, patru culturi surprinse în același moment istoric  dorința, probabil numărul mare de pretendenți care ro-
        – secolul al XVI-lea renascentist. Primii doi, Ronsard  iesc în jurul Cassandrei, și virtutea) așadar lui nu îi ră-
        și Camões, valorifică registrul deja consacrat în sonet,  mâne decât distanța privitorului uimit, el contemplă,
        mereu la superlativ, prin care se cântă frumusețea fe-  cântă și absolutizează (icoanei sfinte-a feței tale). Fi-
        minină. Atmosfera generală e una de exaltare, con-    zionomia femeii este dinamică, însuflețită de tot felul
        struită  prin  întrebări  retorice,  prin  ușoare  ironii  la  de grimase și toate aceste micromișcări sunt în per-
        statutul autorului însuși (umilința în fața subiectului  fectă armonie, trăsăturile sunt însuflețite de emoții și
        adorat), prin asumarea unor influențe pe aceeași linie  asta oferă chipului o caldă măreție, o perfecțiune sur-
        (Ronsard care citește Petrarca și ajunge să-i înțeleagă  prinsă  în  mijlocul  existenței  ei  frenetice.  Calda
        lamentațiile numai după ce e și el rănit în dragoste, se  măreție este senzualitatea conținută în demnitatea unei
        închide ciclul unor evenimente sentimentale comune    frumuseți atât de alese, așa cum blândețea e o valoare
        reproduse prin forme literare comune, ajungându-se la  complementară îndrăznelii. Exceptând aceste subtile
        simetria dintre model și admirator) și prin enumerații  opoziții, iubita e o autentică Venus telurică: păr de aur,
        mitologice. Camões scrie apoi un sonet de tranziție   pielea ta trandafirie, mărgeanul ce-mi sfâșie/ Inima-
        între elogiu și farsă, care revendică femeii toate iluziile  n dinți de fiară, lumina/ Frumoșii ochi și aici, poetul
        stilistice cu care a înconjurat-o până acum și fără suita  alunecă într-o contemplare mai înaltă, căci prin sonet
        de imagini consacrate, femeia cea de toate zilele este  fața devine icoană, deci încadrată de adorație și sens.
        o inumană creatură. Textele cunosc apoi o ironie din         Camões își vede iubita în sonetul Din tot ce
        ce în ce mai acută, sonetistul devine mândru de pute-  avea  Natura  ca  mândrețe  ca  o  sumă  de  elemente
        rea sa discursivă (până la urmă, vocea sa e dominantă,  desăvârșite, luate din natură. E același inventar estetic
        iar femeia e doar un pretext lingvistic să-și exprime  pe care îl face și Ronsard, doar că aici distanța dintre
        arta) și tocmai acest orgoliu schimbă traseul creator:  sonetist și model este una demnă. Camões surprinde
        sonetistul nu mai caută să dezvolte o relație de identi-  orice sugestie vizuală și transformă un corp într-un
        tate cu predecesorii săi, el se desprinde violent, folo-  obiect de adorație, respectând principiul pictorilor vre-
        sindu-se  de  convențiile  deja  perimate  pentru  a-și  mii – ia elemente frumoase disparate și le asamblează
        construi un contra-discurs, asta până când ajunge să-i  într-o  creație  răpitoare,  imaginând  imposibilul,
        dezvolte un altfel de limbaj cu altfel de imagini. So-  imitând viața în tot ce are ea mai sublim. Din nea și
        netul va cunoaște o criză în clasicism pentru ca apoi  roze, aur și rubine/ Făcu o îngerească frumusețe se
        să redevină fecund în romantism, încărcat de vise și  observă materialele prețioase și direcția previzibilă a
        dorințe de contopire cu Unul. Această criză e expri-  comparației… iubita e un înger, e firește o reprezen-
        mată aici de Francesco Berni cu un portret ludic despre  tare divină.
        soția sa și de W. Shakespeare, cu celebrul sonet 130,        Dacă până acum iubita se naște din complici-
        în care iubirea nu mai depinde de frumusețea senzuală  tatea naturii, acum se descompune. Toată făptura ei e
        a femeii, iubirea e o stare de fapt, care sfidează toate  un dar: fie din partea divinității (așa explicându-se ne-
        așteptările epocii; cu alte cuvinte, este un elogiu al iu-  voia unui inventar mitologic – Venera, Atena, Arte-
        birii sub forma unei farse crude jucate sensibilității re-  mis),  fie  din  partea  sonetistului  (figurile  de  stil
        nascentiste.                                          idealizând o femeie comună). Aceasta e răzbunarea
               În sonetul lui Ronsard, iubita ajunge să fie   poetului care fură femeii strălucirea lirică. E aceeași
        obiectul unui cult estetic, întregul ei corp radiind o  răzbunare pe care o găsim în Iliada, atunci când erou-




























          36        Tițian - Amor sacru și amor profan           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44