Page 40 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 40

ESEU

                                                              lasă loc unui sonet și mai franc, care aduce în atenție
                                                              un portret și mai crud (tandru-crud). Aici, se elimină
                                                              distanța dintre model și poet până într-acolo încât se
                                                              deduce că e un sonet conjugal. Scopul declarației de
                                                              dragoste  e  rizibil:  în  locul  exaltării  cu  care  ne-a
                                                              obișnuit Ronsard, în loc să contemple frumusețea fe-
                                                              minină, Berni creează cu prudență comică un spațiu
                                                              prielnic virtuții, excluzând toți posibilii admiratori care
                                                              ar putea râvni la inima alesei lui. Frumusețea ei știrbită
                                                              de timp e compensată de laude spuse în răspăr. Totul
                                                              e o strigare publică demnă de un bufon spiritual, care
                                                              nu uită să arunce săgeata sa otrăvită în ochiul prede-
                                                              cesorilor. Alături de cariile nevestei, se strecoară o în-
                                                              cercare  de  a  le  idealiza:  Sublimă  armonie,  gesturi
                                                              grele/ De măreție!
                                                                     Astfel, trecând prin convenții, transmițând pa-
                                                              tima dragostei, distilând-o filosofic și apoi aruncând
                                                              întregul repertoriu în favoarea unui contra-discurs, a
                                                              unui contra-limbaj marcat de scepticism și neliniște,
                                                              sonetiștii folosesc superlativul estetic pentru a ali-
                                                              menta  mentalitățile  timpului  lor,  urmând  să-l
                                                              desființeze din același motiv; anume pentru a ține
                                                              pasul cu cele care le înlocuiesc treptat pe anterioarele.



                                                                      grafica: Carmen Săpunaru


                    grafica: Elena Taban

        lui Ahile  i  se  diminuează  curajul  prin  acuzația  că
        acesta i-ar veni exclusiv de la Zeus, așadar se anihi-
        lează orice merit personal. Iubita cântată e de fapt o
        inumană creatură, o făptură banală, avidă de plăceri
        și de admirație. Ea merită să fie iubită doar atunci când
        sonetul o face vrednică de atenție, declarația e însăși
        înălțarea spirituală a modelului, aici stând orgoliul
        poetului, încrederea în actul său spiritual.
               W.  Shakespeare  transformă  furia  împotriva
        unui model pe nedrept idealizat într-o revoltă stilistică.
        Ochii, pielea, dinții, mersul, parfumul sunt toate de-
        parte de a atinge perfecțiunea, fiecare vers neagă ce a
        fost construit anterior. Venus telurica e înțeleasă altfel:
        iubita extraordinar de frumoasă care prin trăsăturile
        sale îmbată simțurile, care prin ispita armonioasă a de-
        taliului fizic îndeamnă la contemplație e acum o fe-
        meie simplă, cu adevărat telurică… greoaie, rigidă,
        emanând un damf aparte, puțin trecută. Sonetistul tre-
        buie să găsească puterea de a întrevedea Frumosul în
        Comun, nu de a privi și a căuta Absolutul. Ultimele
        două versuri demaschează sonetul tradițional și îi arată
        zădărnicia expresiei… toate elogiile dinainte sunt min-
        ciuni și iubita pe care o cântă cu luciditate Shakespeare
        a mai fost cântată și de alții, doar că în alți termeni.
        Dacă asta se întâmplă acum, se creează impresia unui
        precedent.
               Se insinuează că idealizarea - dusă până la
        discrepanțe ridicole între femeie și proiecția sa literară
        - e o practică, nicidecum o excepție. Această poezie

           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       37
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45