Page 45 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 45

ESEU                             şi cuvintele cu care comunicăm. Ne legăm, ne unim
                                                              prin  comunicare  şi  comuniune  (con-unus,  con-
        decuplat  de  Unul,  permanent  în-cord-at,  cu  toate  unionis). Cuvântul e cuantic: prin particula-nod este
        legăturile cu Marele Rest rupte, black-hole ce cade   închis în concept, prin aura-undă lunecă spre infinire:
        inevitabil în sine, antrenând în aceasta cădere tot ce  “iar semnul legământului meu este curcubeul” (Iisus)!
        este în atingere cu el, devorând totul! Diavolul este  „Dubla  intenţie  a  limbajului”:  tranzitiv-denotativ-
        despărţirea care dezbină stând la frontiere, vămi. Cine  particulă sau reflexiv-conotativ-undă (Vianu)! E deci
        ştie ce-i un black-hole înţelege! Numai la răscruci eşti  o închidere infinită; însă instantaneu ne preia un alt
        în  nehotărîri  destinale.  Şi  tocmai  aici  stă  diavolul  cuvânt,  alt  nod  structural,  lunecând  pe  valurile  de
        pentru a te rătăci, a te încurca. Naiba stă la hotare  clipe,  de  DD...  înnodate!  Cât  de  silnic  este  omul
        (vorba lui Steinhardt: la porţi de mănăstiri se adună  nehotărât, artificial, neautentic, pe care nu poţi pune
        mii de draci!), la colţuri, la răscruci, la răspântii de  temei,  dedublat  sau  disimulat! Adică  axat  pe  aura
        hotare; aici sunt situate hanurile cu crâşme şi morile  proteică, ambiguă DD, formală, nu pe fondul nuclear
        fără  noroc!  Zădărnicind  trecerile,  transcederile  de  cu adâncimi ce „dau în Dumnezeu”; nu va trasa hotare,
        orice fel, cu orice preţ, el stă în No Man’s Land (ţara  va aluneca peste/sub ele, va fi un fals, un găunos. O
        nimănui) simulând nodurile autentice (e reflexul lor în  bună  hotărâre  se  face  din  interioritatea  absolută  a
        oglindă, dublul inanimat, dar şi urâtul, monstruosul,  lumii, nu din afara ei. Însă pentru a ajunge aici trebuie
        grotescul,  mimarea  şi  deformarea  arhetipurilor    să  parcurgi  drumul  iniţiatic  al  nodurilor,
        caricaturizate) şi, prin aparenţe, înşeală. Avem deci  deznodându-le semnele, sensurile.
        permanent de ales între „noduri cu semne” (Nichita),         3. Addenda: La hinduşi, frânghiile cosmice,
        cu miez, sens, cu noimă şi noduri false, simulacrele  firele  pneumatice  au  rolul  de  a  “asambla  într-un
        decupate, rupte de Fiinţă, lacome de conţinutul pe care  agregat unic orice unitate vie, atât cosmosul, cât şi
        nu au cum să-l aibă, deci parazitare, ca orice virus sau  omul!” (Eliade). “Orice entitate existentă este produsă,
        microb! Demonică este şi scleroza hotarelor nefireşti,  “proiectată” sau “ţesută” de un principiu superior;...
        cu lipsa lor de procesualitate adâncă, făcute forţat cu  orice existenţă în Timp implică o “articulaţie” [nod]
        echerul şi compasul. Rigorismul hotarelor e bun dacă  sau o “urzeală”. “Frânghiile cosmice ţin legat la un loc
        “se cade” pe esenţe autentice; cantonarea în limite este  Universul, aşa cum suflurile [pranas] menţin laolaltă
        oricum  malefică.  Viclenia  diavolului  e  de  a  trasa  (kshetra=câmp) articulaţiile corpului omului” (Id.).
        hotare neautentice, nefireşti, ispitiri, curse, simulacre,  “Eu cunosc firul întins pe care sunt ţesute aceste fiinţe
        ce-s poate mai periculoase decît demolările demonice.  vii;  cunosc  firul  firului (s.n.),  şi  de  asemenea  pe
        Diavolul este „stăpânul dosarelor”, cu sau fără chip,  Marele Brah-man” („Vede”), echivalat de noi cu...
        este birocratul absolut! Hotarele autentice sau false  Logosul! Acest fir (sutra) [tantra înseamnă ţesere]
        dau măsura valorii sau nonvalorii, căci cele autentice  este Atman (echivalat de noi cu arhetipul sublimat în
        eliberează sensurile, valorile, celelalte le închid. Un  protoplasma  prototipului,  şi  astfel  particularizat
        suflet cu hotarele clare, autentice (nerigide!), lămurit,  dincolo de orizontul de aşteptare): “Cel care cunoaşte
        nu permite încălcări de Lege (nelegiuiri), căderi în  acest  fir,  acest  agent  interior,  acela  cunoaşte  pe
        ispită,  deziceri.  Un  om  hotărât  are  o  pecete  clară  Brahman, cunoaşte lumile, cunoaşte zeii, cunoaşte
        arhetipală  în  toate  straturile  fiinţei,  în  suflet.  principiul Atman, cunoaşte tot”. “Când, la sfârşitul
        Frontierele  ce  “cad”  pe  temei  autentic,  asta  ar  fi  lumii, frânghiile de vânt/prana [câmpurile toarse în
        acţiunea divină. Hotarele neautentice sunt moarte. O  vortexuri] vor fi tăiate, Universul se va dezintegra”
        bună  hotărîre  e  cea  în  conformitate  cu  Fiinţa  şi  (Upanish.):  “Cum  planeţii  toţi  îngheaţă  şi  s-azvîrl
        Arhetipurile sale, nu e nici lângă, nici împotriva firii.  rebeli  în  spaţ/Ei  din  frânele  [frâiele]  luminii  şi  ai
        “Supunerea la Lege nu poate fi decât eliberarea prin  Soarelui scăpaţi [...] Timpul mort şi-ntinde trupul şi
        lege”, “supune-te legii şi fă ce vrei”, spunea Noica,  devine  veşnicie,  /Căci  nimic  nu  se  întâmplă  în
        parafrazând pe «Iubeşte-l pe Dumnezeu şi fă ce vrei!».  întinderea pustie, /Şi în noaptea nefiinţei totul cade,
        Hotarul  nu  e  decupare,  ci  pecete  structurală  fină,  totul  tace,  /Căci  în  sine  împăcată  reîncep  eterna
        adâncă, dinlăuntru; adâncimea metafizică nelimitată   pace...”]. “Cei vechi descriu moartea ca o desfacere a
        este îngrădită de nivelul ontic din care o priveşti! Pe  frânghiei” (împletite din fire DD în fişe, mem-brane!).
        măsură ce o structură prototipală este dezvăluită –   “Soarele [“cel bine împletit”!] leagă lumile de el însuşi
        dacă-l parafrazăm pe Noica sau Blaga – “ea se retrage  printr-un fir [“vântul”, “vayuh”, câmp!], este veriga
        şi se învăluie mai departe”, e deschisă metafizic spre  de legătură [“nodul”], “ţese timpul, asemenea unor
        informal.  Fără  arhetipurile  din  noi,  n-am  înţelege  ţesătoare  ce  în  bună  înţelegere,  satisfăcute,  urzesc
        nimic, niciodată. Ele fixează “zările”, “orizonturile”,  împreună  firul  întins”  (Rig  Veda).  “Soarele  este
        trasează hotarele, limita dintre structurile de dincoace  ţesătorul cosmic”: “ţesătorul pânzei este, desigur, cel
        şi restul “ascuns vederii noastre”, prin retroproiecţiile  care străluceşte acolo, căci el se mişcă de-a lungul
        de  recunoaştere.  “Harta  holografică”  a  hotarelor  acestor lumi ca pe o pânză” [...]. “Din Atman ies toate
        configurate în noi este adâncă, însă “vămile nodale”  suflurile,  toate  lumile,  toţi  zeii,  toate  fiinţele”
        şi  „pragurile”  dintre  nivelurile  DD  ne  obligă  la  o  (Upanish.).  “Zeul  unic  este  cel  care,  asemenea
        parcurgere  succesivă,  „pas-cu-pas”  (Iohannis!),    păianjenului [viermelui de mătase, care dă bor-angicul
        raţională! Peratologia ar putea studia “harta” jocului  pentru ma (h) rame!], se înfăşoară el însuşi în firele
        proteic spre adâncimi metafizice infinite. “Există –  ieşite din Materia primordială” [...]. Un număr de texte
        Kant  –  o  limită  ce  nu  limitează”,  însă  pentru  a  o  postvedice identifică pe ţesătorul cosmic fie cu Atman
        împinge  mai  departe  în  nelimitarea  ei,  trebuie  să  sau Brahman, fie cu un zeu personal, un avatar, cum
        trecem vămile, pragurile, nu le putem păşi sau trece  ar fi Krishna din Bhagavad Gita: [...] Dacă Apele sunt
        pe  dedesubt,  cum  fac  unii  cu  şcoala  sau  cu  legile  urzeala pe care totul este ţesut, pe ce urzeală sunt
        statului. A adulmeca urma, sensul structurii mai fine,  ţesute Apele? [...] – Pe aer! Aerul este ţesut pe Lumile
        mai adânci, în hotarul nestatornic, proteic superficial.  Celeste, iar acestea din urmă sunt ţesute pe Lumile
        Urmele pe care le călcăm au adâncimi nebănuite, ca    Soarelui  ş.a.m.d.  până  la  Lumile  lui  Brahma,  iar
          42                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50