Page 34 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 34

starea T, se atinge prin asocierea a două forţe aflate                    ESEU
        într-o tensiune dramatică, opunându-se una alteia, nu
        alternativ, ci în acelaşi timp. Echilibrul realizat prin     2. Ion Barbu – profilul transdisciplinar
        starea T nu este permanent, dar există întotdeauna un        În 1968, apărea un mic studiu semnat de Ba-
        moment în care el se realizează. O forţă nu se poate  sarab  Nicolescu,  intitulat  Cosmologia  „Jocului  se-
        manifesta decât contra unei alte forţe care îi rezistă, o  cund”. Lucrarea va fi reeditată în 2004, reamintind
        forţă potenţială, una dintre ele câştigând ceea ce pierde  astfel că prima ediţie anunţa metoda transdisciplinară
        cealaltă. Prin urmare, când o forţă se actualizează, cea-  care îl va impune, mai târziu, pe autorul ei. Teza cărţii
        laltă se potenţializează şi invers, o actualizare totală  este tranşant expusă încă din primele rînduri:
        sau o potenţializare totală nefiind posibile. Nuanţând,      Încă de la o primă lectură, unitatea structu-
        Basarab Nicolescu, în lucrarea Ce este realitatea?,   rală, indestructibilă a Jocului secund se impune. Poe-
        arată că A şi non-A se află pe acelaşi nivel de Realitate,  mele  par  a  se  supune  unui  principiu  ordonator,
        în timp ce T (terţul inclus) se află pe un nivel de Rea-  conferind fiecăruia o dinamică unică, o organicitate
        litate diferit. T este proiecţia celor două forţe antago-  singulară şi totodată un element comun, prelungit de
        niste pe un alt nivel de Realitate unde A şi non-A sunt  la poem la poem, un fel de entitate indivizibilă, gene-
        semi-actualizate şi semi-potenţializate, în acelaşi timp.  ratoare de complexe distincte, dar aparent „obscure“.
               În sfera studiilor literare, abordarea transdisci-  (Nicolescu 2004: 2)
        plinară îşi propune să armonizeze câteva perspective         Eseistul identifică trei adevăruri axiomatice
        ale diverselor discipline care se dovedesc a fi relevante  care s-ar constitui în liantul  tuturor poemelor din Joc
        în raport cu obiectul cercetării – nivelurile de realitate  secund:
        care alcătuiesc universul ficţional construit de textul      1. «lumea spiritului» se obţine prin dualitate,
        literar, precum şi textul însuşi ca realitate multirefe-  prin reflectarea în oglindă a «lumii contingentului»,
        renţială. Înţelegem prin niveluri de percepţie atât di-  procesul  de  geneză  fiind  cel  al  «jocului  secund»;
        versele perspective oferite de mai multe discipline,  2. «lumea spiritului» este concepută ca un complex de
        respectiv: istorie, filosofie, religie,  mitologie, teorie  mistere interferente («clăile de fire stângi»); 3. «lumea
        literară etc., cât şi o anume flexibilitate pe care ne-o  spiritului» este cognoscibilă, instrumentul necesar de
        asumăm în raport cu textul şi cu lumea pe care acesta  investigaţie fiind o superioară geometrie, «îmbrăcare
        o construieşte, care ne permite un mod particular de  simultană a glorioase, certe geometrii», care face po-
        înţelegere a universului  ficţional. Această flexibilitate  sibilă descrierea «completă», «închisă» a universului
        a perspectivei funcţionează ca un terţ inclus, care dă  sufletesc. (Nicolescu 2004:10)
        sens şi coerenţă descrierii unui univers multidimen-         Nicolescu identifică, în plus, în volumul Joc
        sional.                                               secund trei mituri: mitul Soarelui, mitul Nunţii şi pe
                                                              cel al Oglinzii (Nicolescu 2004:23).
                  grafica: Andreea Crîngu
                                                                     Ideea transdisciplinarităţii poemelor lui Ion
                                                              Barbu este reiterată de Niculescu în 1991 în comuni-
                                                              carea Ion Barbu – Aspecte transdisciplinare ale ope-
                                                              rei, prezentată la Colocviul Internaţional „Romanité
                                                              et Roumanité“ de la Paris-Sorbonna (textul comuni-
                                                              cării este inclus în cel de-al cincilea număr al publica-
                                                              ţiei Caiete critice apărute la Bucureşti în 2004). În
                                                              această lucrare susţine că, printr-o stranie coincidenţă,
                                                              poemele Jocului secund au fost scrise exact în pe-
                                                              rioada în care mecanica cuantică se constituia ca teorie
                                                              şi că „există multiple convergenţe între comorile as-
                                                              cunse ale operei şi viziunea cuantică asupra lumii“
                                                              (Nicolescu  1991:1).  O  altă  coincidenţă  ar  fi  aceea
                                                              că Joc secund a apărut simultan cu ceea ce avea să
                                                              devină „poate cea mai profundă teoremă a matemati-
                                                              cilor: teorema lui Gödel“. Însă, spre deosebire de teo-
                                                              rema lui Gödel, care, fiind scrisă în limba universală
                                                              a matematicii, se bucură de recunoaştere mondială,
                                                              Jocul secund „rămâne tencuit într-o dublă temniţă:
                                                              aceea a unei limbi practic necunoscute – româna – şi
                                                              aceea a limbii poetice“ (Nicolescu 1991: 1).
                                                                     Volumul Joc secund a fost publicat în 1930 la
                                                              Editura „Cultura Naţională“ într-un număr de 1170 de
                                                              exemplare şi a fost reeditat abia după 34 de ani. Con-
                                                              ţine doar 34 de poeme, cea mai mare parte de două sau
                                                              trei strofe. Cu toate acestea, a fost de ajuns pentru a-l
                                                              impune pe Ion Barbu printre cei mai mari poeţi ro-
                                                              mâni. Mai mult decât atât, despre acest volum au fost
                                                              publicate numeroase lucrări: zece monografii şi multe
                                                              studii şi articole.
           REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44                                                                       31
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39