Page 27 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 27

ESEU                             în viaţa reală fiecare client se va folosi de deprinderile
                                                              de restructurare cognitivă pentru a formula răspunsuri
        astfel încât să poată să-și controleze anxietatea. Ur-  raţionale alternative la gândurile automate negative,
        mează apoi expunerea propriu-zisă la o situație socială  apoi se va expune la situaţia anxiogenă şi la final va
        anxiogenă care se desfășoară sub forma jocurilor de   stabili ce anume a învățat.
        rol. Propunem și câteva exemple de jocuri de rol:            e) Şedinţa numărul 10 (şedinţa finală)
               1) un client ține discurs iar ceilalți clienți re-    În prima jumătate a şedinţei finale se reali-
        prezintă publicul care adresează întrebări, aduce cri-  zează expuneri la situații sociale anxiogene care sunt
        tici, face zgomot, etc; 2) alt client va căuta să inițieze  precedate de activităţi de restructurare cognitivă. Cea
        și să desfășoare o conversație cu o persoană necunos-  de-a doua jumătate a şedinţei este destinată analizei
        cută al cărei rol e jucat de un coleg din grup; 3)  o fată  progresului înregistrat de fiecare client pe parcursul
        care resimte anxietate în conversațiile cu potențialii  programului de dezvoltare personală. De asemenea,
        parteneri romantici va căuta să invite la film, prin in-  sunt identificate situaţiile sociale în care încă mai re-
        termediul conversației, un băiat pe care îl place și al  simt teamă elevii, răspunsurile raţionale care ar putea
        cărui rol e jucat de un coleg din grupul de dezvoltare  fi utile în aceste circumstanțe și setarea de scopuri pen-
        personală.                                            tru continuarea expunerilor la stimulii sociali anxio-
               Toate  situaţiile  de  expunere  continuă  până  geni după încheierea intervenţiei formale.
        când anxietatea clienților începe să descrească sau să       Avantajul programului de dezvoltare personală
        dispară şi până când scopurile acestora sunt îndepli-  descris mai sus este acela că îi instruiește pe elevi ast-
        nite. Discuțiile de după situaţiile de expunere cuprind  fel încât aceștia, la final, să devină propriii psihologi
        cinci mari componente: a) se stabilește dacă persoana  cognitiv-comportamentaliști. Deprinderile de restruc-
        care s-a expus şi-a atins scopul şi dacă s-a folosit de  turare cognitivă care se formează în intervenția pe care
        gândurile raţionale alternative în timpul expunerii;  am prezentat-o pot fi folosite și pentru alte tipuri de
        b) se identifică și se dispută orice gând automat care  probleme cu care se confruntă clienții. De aceea, ma-
        i-a trecut prin minte persoanei în timpul expunerii sau  joritatea elevilor obțin nu numai reducerea anxietății
        după aceasta; c) se identifică pattern-urile scalei SUDS  sociale în urma participării la ședințele de grup, ci și
        și modalitatea în care a variat anxietatea în timpul ex-  îmbunătățiri/schimbări semnificative în alte domenii
        punerii; d) clientul primește feedback de la psiholog  ale vieții lor. Studiile de specialitate arată că schimbă-
        și de la colegii din grup; e) clientul precizează ce  rile  înregistrate  după  participarea  la  acest  tip  de
        anume a învățat din situația de expunere și este încu-  intervenție se mențin și după 4-6 ani de la încheierea
        rajat să se expună la o situaţie anxiogenă asemănatoare  ei  (Heimberg  et  al.,  1993  apud.  Heimberg,  2003).
        în afara grupului.                                    Bineînțeles, calitatea și cantitatea rezultatelor obținute
               3) La finalul şedinţelor de la 3 la 9 se stabilesc  nu  depinde  doar  de  participarea  la  o  astfel  de
        teme pentru acasă personalizate pentru fiecare client  intervenție, ci și de alți factori, dintre care menționăm:
        în parte. Acestea sunt stabilite în manieră colaborativă  severitatea simptomelor specifice anxietății sociale,
        și vizează stabilirea unor sarcini care le vor permite  realizarea temelor pentru acasă, frecvența gândurilor
        clienţilor să se confrunte în viaţa reală cu situaţii si-  negative care îi trec prin minte persoanei în situațiile
        milare cu care s-au confruntat în cadrul şedinţelor. Ca  sociale și așteptările pozitive referitoare la rezultatele
        şi în timpul şedinţelor, înaintea situaţiei de expunere  programului  de  dezvoltare  personală  (Heimberg,
                                                              2002).








































          24               grafica: Iris Savu                    REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32