Page 27 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 27
ESEU în viaţa reală fiecare client se va folosi de deprinderile
de restructurare cognitivă pentru a formula răspunsuri
astfel încât să poată să-și controleze anxietatea. Ur- raţionale alternative la gândurile automate negative,
mează apoi expunerea propriu-zisă la o situație socială apoi se va expune la situaţia anxiogenă şi la final va
anxiogenă care se desfășoară sub forma jocurilor de stabili ce anume a învățat.
rol. Propunem și câteva exemple de jocuri de rol: e) Şedinţa numărul 10 (şedinţa finală)
1) un client ține discurs iar ceilalți clienți re- În prima jumătate a şedinţei finale se reali-
prezintă publicul care adresează întrebări, aduce cri- zează expuneri la situații sociale anxiogene care sunt
tici, face zgomot, etc; 2) alt client va căuta să inițieze precedate de activităţi de restructurare cognitivă. Cea
și să desfășoare o conversație cu o persoană necunos- de-a doua jumătate a şedinţei este destinată analizei
cută al cărei rol e jucat de un coleg din grup; 3) o fată progresului înregistrat de fiecare client pe parcursul
care resimte anxietate în conversațiile cu potențialii programului de dezvoltare personală. De asemenea,
parteneri romantici va căuta să invite la film, prin in- sunt identificate situaţiile sociale în care încă mai re-
termediul conversației, un băiat pe care îl place și al simt teamă elevii, răspunsurile raţionale care ar putea
cărui rol e jucat de un coleg din grupul de dezvoltare fi utile în aceste circumstanțe și setarea de scopuri pen-
personală. tru continuarea expunerilor la stimulii sociali anxio-
Toate situaţiile de expunere continuă până geni după încheierea intervenţiei formale.
când anxietatea clienților începe să descrească sau să Avantajul programului de dezvoltare personală
dispară şi până când scopurile acestora sunt îndepli- descris mai sus este acela că îi instruiește pe elevi ast-
nite. Discuțiile de după situaţiile de expunere cuprind fel încât aceștia, la final, să devină propriii psihologi
cinci mari componente: a) se stabilește dacă persoana cognitiv-comportamentaliști. Deprinderile de restruc-
care s-a expus şi-a atins scopul şi dacă s-a folosit de turare cognitivă care se formează în intervenția pe care
gândurile raţionale alternative în timpul expunerii; am prezentat-o pot fi folosite și pentru alte tipuri de
b) se identifică și se dispută orice gând automat care probleme cu care se confruntă clienții. De aceea, ma-
i-a trecut prin minte persoanei în timpul expunerii sau joritatea elevilor obțin nu numai reducerea anxietății
după aceasta; c) se identifică pattern-urile scalei SUDS sociale în urma participării la ședințele de grup, ci și
și modalitatea în care a variat anxietatea în timpul ex- îmbunătățiri/schimbări semnificative în alte domenii
punerii; d) clientul primește feedback de la psiholog ale vieții lor. Studiile de specialitate arată că schimbă-
și de la colegii din grup; e) clientul precizează ce rile înregistrate după participarea la acest tip de
anume a învățat din situația de expunere și este încu- intervenție se mențin și după 4-6 ani de la încheierea
rajat să se expună la o situaţie anxiogenă asemănatoare ei (Heimberg et al., 1993 apud. Heimberg, 2003).
în afara grupului. Bineînțeles, calitatea și cantitatea rezultatelor obținute
3) La finalul şedinţelor de la 3 la 9 se stabilesc nu depinde doar de participarea la o astfel de
teme pentru acasă personalizate pentru fiecare client intervenție, ci și de alți factori, dintre care menționăm:
în parte. Acestea sunt stabilite în manieră colaborativă severitatea simptomelor specifice anxietății sociale,
și vizează stabilirea unor sarcini care le vor permite realizarea temelor pentru acasă, frecvența gândurilor
clienţilor să se confrunte în viaţa reală cu situaţii si- negative care îi trec prin minte persoanei în situațiile
milare cu care s-au confruntat în cadrul şedinţelor. Ca sociale și așteptările pozitive referitoare la rezultatele
şi în timpul şedinţelor, înaintea situaţiei de expunere programului de dezvoltare personală (Heimberg,
2002).
24 grafica: Iris Savu REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44