Page 17 - 2015_revista_noastra_nr_43-44
P. 17

ESEU                             Recluziunea trebuie să aibă loc spre centru, iar lipsa
                                                              reperelor impune o lipsă a Centrului. Trupul, cavoul,
        punct fix, de a focaliza, pentru a-și putea exercita chiar  camera, casa, orașul și, mai apoi, lumea toată sunt
        rolul propriu – de a vedea („pe câmp sinistre șoapte  spații similare, diferențiindu-se doar prin dimensiune,
        trec pe vânt/ (...) pustiu adânc/ ascult atent privind un  toate având în sine nesfârșitul, monotonul și pustiul,
        singur punct” – Amurg de toamnă). Chiar și atunci     niciuna nereprezentând un capăt.
        când  privirea  ar  părea  îngrădită,  modelul  pe  care     Simțul orientării este la fel de precar și dacă ne
        spațiul este structurat fiind acela de „boîtes gigognes”,  raportăm la exterior, și dacă ne raportăm la interior și
        așa cum îl numește Daniel Dimitriu, („Case de fier în  vom vedea acest fapt prin analiza a două spații pe care
        case de zid.” – Nocturnă), ar părea că avem mai de-   le vom identifica, întorcându-ne la teoria lui Augé, ca
        grabă de-a face cu o organizare fractalică, infinită, ase-  fiind non-locuri: drumul și casa. Acestea definesc două
        mănătoarea burților de pește din Iona lui Sorescu sau  realități diferite și complementare: 1. spații formate în
        cojilor de ou din elegia lui Nichita. Claustrarea este în  vederea îndeplinirii unui scop exact (pentru transport,
        primă  fază  o  iluzie.  Ea  nu  se  naște  prin  raport  cu  tranzit, etc.), în cazul drumului, și 2. spații care se de-
        spațiul imediat (casa, camera, orașul), ci prin raport cu  finesc prin raportul pe care indivizii îl stabilesc cu
        presupusul exterior al provinciei, lumea întreagă. Ast-  acestea, casa. Marc Augé spune despre non-locuri că
        fel încât, nu mai putem identifica nici o formă de ago-  impun un ritual comportamental și că impun identitate
                                                                                    4
        rafobie,  pentru  că  cele  două  tipuri  de  fobie  se  individului și nu invers . Vom vedea cum drumul, își
        împletesc dând naștere unei frici noi, o frică mai pu-  pierde rolul de organizator al spațiului și cum unifor-
        ternică și mai apăsătoare decât cele dinainte, o frică pe  mizează indivizii, dând naștere unor categorii cu rol
        care nu o mai putem plasa în apropierea spațiului ci a  social bine definit și unidimensional.
        existenței  în  sine  într-un  univers  care  nu  mai  are   În versurile „Amanții mai bolnavi, mai triști,/
        speranța capătului (fizic) sau a sfârșitului (ontologic).  Pe drumuri fac gesturi ciudate.” (Nervi de toamnă)
        Redirecționând privirea din nou asupra spațiului, „re-  putem observa uniformizarea. Nu se vorbește despre
                                        3
        cluziunea care își atinge apogeul “ prin interiorizarea  “unii amanți” sau despre “niște amanți”, ci despre
        absolută în cavou sau în trup nu mai poate fi valabilă.  „amanții” cunoscuți, personaje obișnuite ale universu-
                                                              lui poetic. Omogenizarea forțată pe care o impune
                                                              non-locul este susținută și o denaturare a comporta-
                                                              mentelor („fac gesturi ciudate”) sau de o contaminare
                                                              aproape totală de către spațiu ca în „Pe drum e-o lume
                                                              leneșă, cochetă/ Mulțimea toată pare violetă.” (Amurg
                                                              violet). Alterarea identității nu se răsfrânge doar asupra
                                                              colectivității pe care o observă ochiul poetului, ci și
                                                              asupra lui însuși: „Pe drumuri delirând,/ Pe vreme de
                                                              toamnă,/ Mă urmărește-un gând/ Ce mă îndeamnă?
                                                              Dispari mai curând!” (Spre toamnă). Tot în poezia
                                                              Spre toamnă, pașii conduc spre casă, observându-se
                                                              poate mai clar decât în alte creații, raportul dintre ex-
                                                              terior și interior: „Sau râd și pornesc înspre casă/ Și
                                                              acolo mă-nchid ca-n sicriu.” Casa devine non-loc toc-
                                                              mai pentru că își pierde valorile domestice pe care ar
                                                              trebui să le aibă, și cel mai important, își pierde valoa-
                                                              rea de spațiu protector, împrumutând valențele mor-
                                                              bide ale sicriului, la fel ca în poezia Moina („Și-s
                                                              umezi pereții/ Și-un frig mă cuprinde-/ Cu cei din mor-
                                                              minte/ Un gând mă deprinde.”). Ea nu mai stabilește
                                                              clar o graniță cu exteriorul și este ușor cucerită de
                                                              acesta prin ferestre („La geamuri, toamna cântă fune-
                                                              rar/ Un vals îndoliat și monoton.../- Hai să valsăm iu-
                                                              bito prin salon,/ După al toamnei bocet mortuar.” –
                                                              Vals de toamnă sau „Eu nu mai știu nimic și m-am în-
                                                              tors  acasă,/  Uitați-vă  ce  gol,  ce  ruină-n  amurg  -  /
                                                              Amurgul galben m-a-ngălbenit și m-apasă,/ Cu gea-
                                                              muri galbene, cu lacrimi ce nu mai curg.” – Scântei
                                                              galbene) sau prin grădină, care este un spațiu hibrid și
                                                              de cele mai multe ori este un instrument al bolii, al
                                                              morții și al disperării („Toamna în grădină își acordă
                                                              vioara./ Plâng strunele jalnic, lung și prelung,/ Și-n
                grafica: Raluca Alina Panaite                 goala odaie acorduri ajung...” – Toamna murind). Fuga

         3. Daniel Dimitriu, Cap. „Universul intermediar” din Bacovia, Iași, Timpul, 2002, p 129;
         4. Marc Augé, Cap. „From places to non-places” din Non-places, introduction to an anthropology of supermodernity, trad. de
        Jonh Howe, New York, Verso, 1995, p. 103;
         14                                                      REVISTA NOASTRĂ nr. 43/44
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22