Page 40 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 40

ESEU
        nului lui Honda, peste alunițele care respiră în același
        ritm cu el, topindu-se în albul fragil ca de zăpadă. Si-
        lueta lui, care se amestecă în apa din ciubăr cu lumina
        fulgurantă  a  lunii  în  cadrul  ritualului  Otamachi 1
        desfășurat la vârsta de cincisprezece ani pentru a-i
        desluși destinul, se supune instabilității, mutării sub
        semnul vulnerabilității. Radiațiile reci ale acesteia îi
        descoperă interiorul, cufundându-se în el ca într-un
        vis, ca și când Kiyoaki s-ar confunda cu visul stingerii.
        O lună care apare și dispare precum Satoko, străbă-
        tându-i miezul, macerându-l în neliniște. Luna, fie
        sacră, fie futilă, fie solut, fie solvent, tulbură prin pan-
        glicile albe pe care le trimite asupra teluricului, izolând
        în scânteiere, ofilind prin sine misterul, puritatea as-
        cunsă în tenebre. Toată această strălucire, tot acest tra-
        seu al luminii care pare să se scurgă într-o clepsidră
        sunt sinonime cu impermanența. Atât Kiyoaki, cel în-
        văluit de puritatea singurătății sale și de febrilitatea
        construirii  unui  sens  al  vieții  ce  ține  de  domeniul
        intimității, cât și Honda, personajul care observă din
        afară valurile ce se apropie de țărm ca niște figuri ce
        luptă cu nimicnicia, sunt convinși, deși încă speră sau
        îmbrățișează frumusețea vârstei, a iluziei, că oricât de
        multă forță s-ar investi pentru a crea ceva, pentru a ri-
        dica ceva din nimic, totul este deșart, pentru că însăși
        viața este zădărnicie, risipă şi epuizare. Înfrângerea va-
                                              1
        lurilor care se zbătuseră să ajungă la mal amintește de        grafica: Elena Răducan
        confruntarea cu pierderea pe care Yukio Mishima o
        urmărește în portretul lui Kiyoaki, care este la fel de impure. Aparent lipsit de voință, Kiyoaki este nu doar
        creatoare ca spaimele și gustul pentru ceea este trecă- cel care supune totul emoțiilor și sentimentelor, ci și
        tor. Tranziența și  moartea, atunci când se află în relație cel care acționează în acord cu acestea. Pentru Mis-
        cu păstrarea purității,  sunt văzute de scriitorul japonez hima, pasivitatea și comoditatea sunt opusul eleganței,
        ca elemente active, iar frumusețea ca ,,automanifesta- în timp ce robustețea în cele mai aspre condiții fizice
        rea neființei prin acte ale sacrificiului” . Discursul și lăuntrice, masculinitatea și duritatea, prin fidelitatea
                                                1
        morții revigorează actele tânărului, apropiindu-l de lor, atrag splendoarea, alături de întuneric. Aflați pe
        împlinire. Kiyoaki nu se înșală pe sine, ci trăiește in- plajă și feriți de restul lumii prin umbra aruncată de o
        tens şi crud  perisabilitatea. Gândul sinuciderii care îl barcă la fel de fragilă ca o floare de cireș, cei doi, Sa-
        traversează pe acesta îi îmbibă eleganța în maladie, su- toko și iubitul ei, se refugiază într-o inocență distruc-
        focându-l, făcându-l să se revolte împotriva istoriei tivă  și  totodată  în  destrămare.  Luna  nu  apără  prin
                                                                              lumina pe care o presară, ci ea dez-
                                                                              văluie  pustiirea,  vidul.  Totul  are
                                                                              consistența  unei  himere,  însă  își
                                                                              menține dorința de puritate și de ab-
                                                                              solut, de independent, de nedetermi-
                                                                              nat de tensiuni străine. A rezida în
                                                                              tine, în ceea ce îți este propriu și a
                                                                              produce până și catastrofe în numele
                                                                              acestui lucru este tot un fel de puri-
                                                                              tate.
                                                                                     Zăpada ocupă un loc special
                                                                              în acest roman, apărând deopotrivă
                                                                              atât în forma fluidității apei în care
                                                                              se consumă umbrele, ființele, timpul
                                                                              și visurile, cât și în încleștarea gheții,
                                                                              care obsedează prin întărire și virili-
                                                                              tate.  Fulgii  de  nea  de  o  candoare
                                                                              copleșitoare,  care  mângâie  obrajii
                                                                              fini ai celor doi îndrăgostiți și își iau
                                                                              zborul precum puful de păpădie, se
                                                                              cuibăresc în obscuritatea ricșei, pe
          38         grafica: Marinela Roibu                     REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45