Page 38 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 38

7
                            ESEU                              man romantic din ,,Heinrich von Ofterdingen” . Co-
                                                              borârea pe ramurile oniricului nu anulează realitatea,
        zii incomode ale valorilor venite din Vest, de inflație care este un resort al trăirii intense prin relația cu su-
        și de vulgaritate, ci una curată, neșifonată, în care Îm- perba  Satoko,  ci  prevestește  aneantizarea,  finalul,
        păratul răsare precum Soarele, strălucind pe chipurile eșecul care îi va stigmatiza viața. Băiatul, care este re-
        oamenilor, aşa cum se întâmplă în cazul unui zeu. Îm- fractar la noțiunea de scop al existenței, care se opune
        potriva contaminării sufletului nipon prin tentația nou-  prin fidelitatea față de propriile sentimente studiului
        lui, a necunoscutului, a amestecării spiritului propriu necesar admiterii în învăţământul superior şi cărților,
        cu decadența din exterior, eul proiectează în interior  care depășesc domeniul personal al cunoașterii, con-
        și în exterior sabia ca element de salvare, fiindu-i in- trastează cu viitorul avocat Honda şi este întors încon-
        diferent dezastrul, care nu este perceput decât ca mij- tinuu de puritate către vid. Primul său vis, în care se
        loc  de  reînnobilare,  de  refacere  a  stării  dinaintea  reliefează voința sa individuală, pe lângă faptul că îi
        contactului cu occidentalii, cei responsabili de impu- prevestește moartea ca urmare a riscului de a iubi pur
        ritate şi de prăbuşirea spirituală a japonezilor. Sabia, și ferit de murdăria celor din jur, încheagă golul, sin-
        componentă  deopotrivă  anihilatoare,  intermediază   gurătatea, conștiința finalului său tragic și rezistența
        calea către puritate și în același timp către vid, nete- în domeniul semantic al morții. Întunericul purifică
        zind orice expresie a coruptibilității. Dialectica săbiilor  trăirea, tăria, zorii izolându-l de trupul pe care vrea să
        propune o cunoaștere profundă a purității, o întoarcere  îl privească pentru a se convinge în totalitate că lui îi
        către sinele care comunică prin ritualuri cu divinitățile  aparține. Încă de aici se remarcă faptul că nu este deloc
        luminoase,  care  primește  răspunsuri  de  la  acestea,  detașat de moarte, ci poartă o cuantă a acesteia, care,
        acordându-și pașii în funcție de semnele transmise de alături de sentimentul înfrângerii, al pierderii, îl înno-
        zeităţi și totodată delimitează sinuciderea rituală, vidul  bilează și îi oferă un dinamism special. Ferestrele mari
        ca  fundament  al  eroicului.  Situația  Japoniei  aflate  şi  camera  goală  prelungesc  deschiderea  sa  către
        într-o continuă degradare și dezrădăcinare este perce- moarte și rafinamentul solitudinii, pe care o apără de
        pută de Mishima ca o rupere de sacru, de Împăratul    impuritatea celor de aceeași seamă cu el sau mai ma-
        care este văzut de el ca un nucleu al culturii nipone ,  turi, care nu au aceleaşi senzaţii şi vise ca el, ci se
                                                          6
        cel care, prin puterea sa încărcată de simbolism, prin apleacă spre stilul de viaţă occidental. Visele lui se în-
        descendența sa din zei, oferă un sens unitar Japoniei dreaptă către reprezentarea dezastrului, a sângelui care
        și vieții oamenilor. Pentru Mishima, înfrângerea din  strălucește cu acuitatea soarelui și a conștiinței, deco-
        război nu este atât de semnificativă cât este încercarea  pertând frumusețea și puritatea cerului, care îl vor
        de a o depăși  prin propria puritate, prin forța identității  urma în următoarele reincarnări. Puritatea supremă
        personale și de grup, pledoaria sa fiind îndreptată spre  poate fi atinsă prin distrugere, prin apropierea de vid,
        valorile  originare  ale  Japoniei  și  prin  contestarea
        imaginii Japoniei postbelice, care, printr-o pseudo-asi-
        milare a stilului de viață occidental, tinde să se videze
        identitar. Conceptele care par să îl obsedeze pe Yukio
        Mishima, puritatea, moartea deliberată, care este pre-
        gătită de-a lungul timpului printr-un proces de retur-
        nare  a  realității  și  tragicul,  aflate  într-o  continuă
        schimbare în cele patru volume ale ,,Mării fertilității”,
        sunt posedate în primul de fiorii romantici ai reveriei
        și ai maladiei.
               Tânărul Kiyoaki, cel care se aventurează în
        fervoarea dragostei pentru Satoko, prietena umbrită de
        mister şi care deţine atât o frumuseţe sublimă, cât şi o
        personalitate  imposibil  de  descifrat,  cea  ale  cărei
        acțiuni îl tulbură și simultan îl umplu de adorație, se
        depărtează de membrii familliei, de tutorele său numit
        Iinuma, de colegii de la școală, ale căror aspiraţii şi
        pasiuni nu coincid cu ale sale, și chiar de prietenul său
        Honda, față de care își ascunde inițial experiențele cele
        mai personale, pentru că se teme să nu fie considerat
        slab. Kiyoaki absoarbe fiecare expresie a sensibilității,
        a fineții și o ascunde în cele mai adânci grote ale sine-
        lui, unde le purifică prin vigoarea emoțiilor sale în-
        dreptate numai asupra frumosului, într-o absență a
        luminii exterioare care ar putea mistifica sau, dimpo-
        trivă, dezgoli prea multe. Indiferent la problemele is-
        toriei, care pretinde de la ființa umană implicare și
        determinare, Kiyoaki se cufundă în vise novalisiene,
        unde descoperă un chip necunoscut de fată, privind
        existența în același fel ca protagonistul scriitorului ger-
          36    grafica: Alexandra Bogdăneanu                    REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43