Page 37 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 37
UNITATE
Beatrice Maria ALEXANDRESCU
studentă în anul al III-lea
Facultatea de Limbi Străine - Universitatea București
Puritate și vid în romanul
,,Zăpadă de primăvară” de
Yukio Mishima
Împăratul ca simbol al unității naționale
în Japonia
Inundat de pasiune și de visare, romanul ,,Ză-
1
padă de primăvară” scris în anul 1968 de Yukio Mis-
hima, pseudonimul lui Kimitake Hiraoka, primul
volum al tetralogiei ,,Marea fertilității”, cuprinde măști
ale purității și ale vidului în imaginea personajului lui
Kiyoaki, boemul prieten al lui Honda, studentul
rațional, cel care primește rolul voyeurului, al celui
care privește din propriul unghi, care analizează și în-
cearcă să decodifice spectacolul personalității unice a
acestuia, fiind detașat de nivelul trăirilor și al emoțiilor
lui. Protagonistul, un visător sensibil la orice formă de
rafinament, la fiecare atingere a zăpezii de un alb im-
aculat, nealterat de invazia Occidentului, sinonim al
neîntinării Țării Yamato și a conștiinței, este pătruns
în același timp de forța sentimentelor sale pentru Sa-
toko, cea care în final, după eșecul relației cu fiul mar-
chizului Matsugae, va accede la un alt fel de
cunoaștere și la sfințenie, acceptând tonsura la Tem-
plul Gesshū și respingând toate valorile proprii lumii
iluziilor, inclusiv iubirea pătimașă pentru prietenul ei
din copilărie, tânărul frumos şi visător Kiyoaki, pe
care nu îl va mai vedea odată cu intrarea în templul
sectei budiste Hossō și pe a cărui imagine nu o va mai
recunoaște ca făcând parte din viața ei atunci când
Honda se va hotărî să o viziteze la finalul vieții sale,
în ultimul volum al tetralogiei, care poartă titlul ,,În-
2
gerul decăzut” .
În acest eseu, vom urmări ipostazele purității
reflectate în figura lui Kiyoaki, care sunt strâns legate gilor de nea şi peste topirea acestora, amintind de ta-
de vid, aceasta fiind tema principală care apare în eseul bloul impermanenței de la începutul operei lui Kamo
4
scris în anul 1981 de autoarea franceză Marguerite no Chōmei, ,, Însemnări din coliba mea” , în care acest
3
Yourcenar, ,,Mishima sau viziunea vidului” , anali- concept este ilustrat prin caracterul muabil al elemen-
zând lirica viselor care prevestesc evoluția evenimen- telor și al fenomenelor naturii. La final, vom încerca
telor din următoarele volume ale tetralogiei, contextul să conturăm o simbolistică a zăpezii, luând în consi-
politic care a generat discursul scriitorului japonez derare noţiunile de puritate şi vid.
despre puritatea absolută și despre superioritatea să- Puritatea care îl îmbracă pe Kiyoaki și care se
biilor japoneze, urmând să ne concentrăm pe imagi- odihnește în zăpadă, mângâindu-i pielea de o
nea zăpezii care se reflectă pe parcursul operei în frumusețe ieșită din comun, este văzută în romanul
5
interacțiunea dintre personaje, respectiv în imaginarul ,,Cai în galop” , care reprezintă cel de-al doilea volum
propriu fiecăruia. Puritatea se împletește cu tranziența, al tetralogiei ,,Marea fertilităţii”, și ca o eternă căutare
despre care vom discuta într-un paragraf următor, a esenţei Japoniei guvernate de primii împărați legen-
aceasta suprapunându-se peste imaginea scuturării ful- dari, o Japonie nedominată de mercantilism și de efu-
REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50 grafica: Lorena Voineag 35