Page 37 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 37

UNITATE
           Beatrice Maria ALEXANDRESCU

                       studentă în anul al III-lea
         Facultatea de Limbi Străine - Universitatea București


               Puritate și vid în romanul


             ,,Zăpadă de primăvară” de



                                  Yukio Mishima



                 Împăratul ca simbol al unității naționale


                                                 în Japonia


               Inundat de pasiune și de visare, romanul ,,Ză-
                           1
        padă de primăvară” scris în anul 1968 de Yukio Mis-
        hima,  pseudonimul  lui  Kimitake  Hiraoka,  primul
        volum al tetralogiei ,,Marea fertilității”, cuprinde măști
        ale purității și ale vidului în imaginea personajului lui
        Kiyoaki,  boemul  prieten  al  lui  Honda,  studentul
        rațional, cel care primește rolul voyeurului, al celui
        care privește din propriul unghi, care analizează și în-
        cearcă să decodifice spectacolul personalității unice a
        acestuia, fiind detașat de nivelul trăirilor și al emoțiilor
        lui. Protagonistul, un visător sensibil la orice formă de
        rafinament, la fiecare atingere a zăpezii de un alb im-
        aculat, nealterat de invazia Occidentului, sinonim al
        neîntinării Țării Yamato și a conștiinței, este pătruns
        în același timp de forța sentimentelor sale pentru Sa-
        toko, cea care în final, după eșecul relației cu fiul mar-
        chizului  Matsugae,  va  accede  la  un  alt  fel  de
        cunoaștere  și la sfințenie, acceptând tonsura la Tem-
        plul Gesshū și respingând toate valorile proprii lumii
        iluziilor, inclusiv iubirea pătimașă pentru prietenul ei
        din copilărie, tânărul frumos şi visător Kiyoaki, pe
        care nu îl va mai vedea odată cu intrarea în templul
        sectei budiste Hossō și pe a cărui imagine nu o va mai
        recunoaște ca făcând parte din viața ei atunci când
        Honda se va hotărî să o viziteze la finalul vieții sale,
        în ultimul volum al tetralogiei, care poartă titlul ,,În-
                      2
        gerul decăzut” .
               În acest eseu, vom urmări ipostazele purității
        reflectate în figura lui Kiyoaki, care sunt strâns legate gilor de nea şi peste topirea acestora, amintind de ta-
        de vid, aceasta fiind tema principală care apare în eseul bloul impermanenței de la începutul operei lui Kamo
                                                                                                    4
        scris în anul 1981 de autoarea franceză Marguerite    no Chōmei, ,, Însemnări din coliba mea” , în care acest
                                                    3
        Yourcenar, ,,Mishima sau viziunea vidului” , anali-   concept este ilustrat prin caracterul muabil al elemen-
        zând lirica viselor care prevestesc evoluția evenimen- telor și al fenomenelor naturii. La final, vom încerca
        telor din următoarele volume ale tetralogiei, contextul  să conturăm o simbolistică a zăpezii, luând în consi-
        politic care a generat discursul scriitorului japonez  derare noţiunile de puritate şi vid.
        despre puritatea absolută și despre superioritatea să-       Puritatea care îl îmbracă pe Kiyoaki și care se
        biilor japoneze, urmând să ne concentrăm pe  imagi- odihnește  în  zăpadă,  mângâindu-i  pielea  de  o
        nea  zăpezii  care  se  reflectă  pe  parcursul  operei  în  frumusețe ieșită din comun, este văzută în romanul
                                                                           5
        interacțiunea dintre personaje, respectiv în imaginarul  ,,Cai în galop” , care reprezintă cel de-al doilea volum
        propriu fiecăruia. Puritatea se împletește cu tranziența,  al tetralogiei ,,Marea fertilităţii”, și ca o eternă căutare
        despre  care  vom  discuta  într-un  paragraf  următor,  a esenţei Japoniei guvernate de primii împărați legen-
        aceasta suprapunându-se peste imaginea scuturării ful-  dari, o Japonie nedominată de mercantilism și de efu-


           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                              grafica: Lorena Voineag                   35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42