Page 10 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 10

ESEU

        întregește prin umbra aripilor (este îngeru-i de pază),
        demonul pare să se îndrăgostească de ipostaza com-
        plementară: Te iubesc! - Era să strige - demonul în a
        lui noapte (Înger și demon). Această prelungire a im-
        aginii iubitei atrage o dorință de apropiere, pe când de-
        dublarea  prin  reflectare  este  însoțită  de  dorința  de
        unificare a celor două părți.
               Chipul se conturează prin fie oglindire (spații
        mediatoare care reflectă imaginea fiind: oglinda pro-
        priu-zisă, fereastra, visul, cât și apa), fie printr-o mul-
        tiplicare a imaginii. Necesitatea unificării celor două
        părți dedublate face ca o căutare a chipului în apă în
        Crăiasa din povești (ca să vad-un chip, se uită, /Cum
        aleargă apa-n cercuri) să se transforme într-o cobo-
        râre a privirii spre fundul apei (Odin și poetul), privire
        care pătrunde prin fereastră (Mureșanu), coboară în
        oglindă (Luceafărul), mai apoi în vis, la sfârșit chipul
        ajungând să se identifice cu imaginea oglindită, ase-
        menea lui Narcis (Vis). Aceste ipostaze ale dublului
        devin aproape o autoscopie. Cel care privește, crede
        că își vede propriul chip și se percepe pe sine ca fiind
        dublu  (subiectiv  și  obiectiv),  construindu-se  prin
        această  percepție  o  dublă  prezență  (Ibidem:  177).
        Consistența chipului devine iluzorie, din moment ce
        atunci când se vede reflectat, nu este el însuși, așa ca
        în cazul fetei din Călin file din poveste. Ea, privind  este intangibilă; pentru că nu poate fi cuprinsă, rămâne
        asemenea lui Narcis în lac, se îndrăgostește de propria  doar o înjumătățire a eului (Din valurile vremii nu pot
        reflecție: Dar ea seamănă celora îndrăgiţi de singuri  să te cuprind - Din valurile vremii).
        ei-şi [...] /Și Narcis văzându-şi faţa în oglinda sa, is-    Autoscopia eminesciană cuprinde mai multe
        vorul, /Singur fuse îndrăgitul, singur el îndrăgitorul.  variante ale dedublării (Ibidem), alteritatea dintre eu
        / [...] cu ochii mari, sălbateci, se priveşte în oglindă,  și celălalt eu fiind o detașare de propria persoană pen-
        /Subţiindu-şi gura mică şi chemându-se pe nume/Și fi-  tru că nu mai putem vorbi de o cunoaștere subiectivă
        indu-şi şie dragă, cum nu-i este nime-n lume. Pentru  a sinelui, ci de una obiectivă. Cunoașterea obiectivă și
        chipurile care se privesc pentru a se reuni, funcția  superficială despre care vorbește Herbert Read în Im-
        oglinzii este preluată de apă și de vis care, la rândul  agine și idee (Herbert Read, 1970: 110) ne arată că ho-
        lor, au proprietăți de reflectare a imaginii, visul fiind  tarele eului nu pot fi depășite în ciuda unei aparențe
        un mod prin care eul se identifică cu el însuși. Imagi-  de identificare perfectă cu ceea ce vedem reflectat. În
        nea reflectată este reală, dar deformată și, de aceea,  această autoscopie, frecventă în universul eminescian,
                                                              distanța dintre un eu și celălalt eu pare a fi mediată de
                                                              existența unui văl, care doar după ce este îndepărtat
                                                              revelă chipul din spatele lui. Vălul devine mijlocul de
                                                              separare  al  celor  două  părți  ale  dublului.  El  face
                                                              diferența între aparența și esența chipului, dualitatea
                                                              fiind iluzorie din moment ce transparența lui se înlă-
                                                              tură cu ușurință. În Venere și Madonă, cele două ipos-
                                                              taze (înger și demon) sunt separate de această prezență
                                                              a vălului. Adevăratul chip cu care iubita este asociată
                                                              stă în spatele vălului, și anume, chipul demonic care
                                                              nu poate fi estompat: Dar azi vălul cade, crudo [...] Și
                                                              privesc la tine, demon, și amoru-mi stins și rece.
                                                                     Spre deosebire de fata din Călin file din po-
                                                              veste, al cărei chip este dedublat prin oglindirea în apă,
                                                              tot o variantă de autoscopie este și dedublarea marchi-
                                                              zului de Bilbao care se confruntă cu dublul său (în
                                                              Avatarii faraonului Tlà). Între ipostazele dedublate
                                                              există o legătură echivalentă cu o corespondență mag-
                                                              netică (G. Călinescu, Idem:177) pentru că cele două
                                                              imagini formează o singură realitate: dubletul său,
                                                              care dormea, pe când el renunța la mîna tinerei fete,
                                                              se va deștepta, va alerga la castel, acolo însă va da de
           8                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15