Page 8 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 8

ESEU                                     Ica Roxana DUMBRAVĂ
                                                                           studentă în anul al III-lea
                                                                       Facultatea de Filologie - București
                        Imaginea chipului.




                           Reflecția și prelungirea eului


               Instanța poetică eminesciană, caracterizată prin
        dualitatea structurii, oscilează între identitate și alteri-
        tate, fiind în căutarea perpetuă a unui sine însuși. Ea
        unește ipostaze diferite: feminitatea maternă, erotică,
        angelică, demonismul masculin sau chiar dedublarea
        propriului chip, realizarea acestora având o constituție
        dihotomică ce dezvăluie prezența unui dublu emines-
        cian. Conștientizând această dualitate și proiectându-
        se pe sine ca într-o oglindă, eul poetic eminescian își
        caută unitatea sau dorește să se regăsească printr-o
        imagine compensatorie. Unitatea sinelui este realiza-
        bilă doar când ipostazele dublului au tendința să se
        reunească sau când chipul eminescian își apropriază o
        imagine complementară.
               Chipul eminescian este o entitate confuză, con-
        turată progresiv. El este compus din acumulări de im-
        agini  care  cresc  în  intensitate  și  pe  parcurs  se
        dedublează. Această inconsistență a eului eminescian
        despre care vorbește și G. Călinescu se remarcă atât
        la nivelul poeziei, cât și la nivelul prozei. Căutarea
        unei identități este continuă, antitezele evidențiind
        interacțiunea unor câmpuri semantice diferite pentru
        cele  două  părți  ale  eului;  dualitatea  fiind
        conștientizată, o parte a eului stă sub semnul farme-
        cului, iar cealaltă, sub semnul veninului: Venin și far-
        mec port în suflet (Venin și farmec).
               Această dualitate venin - farmec caracterizează
        atât sufletul îndrăgostitului, cât și întreg erotismul emi-
        nescian care este ambiguu, din moment ce uneori ipos- nului Tlà). Ideea de femeie devine pe parcurs o reflec-
        taza iubitei se confundă cu cea a mamei. Chipul căutat tare a eroului liric (Mircea Cărtărescu, 1992: 97) pen-
        de îndrăgostit evoluează de la un blond angelic, spre tru că imaginea androginului se poate realiza doar prin
        o ipostază întunecată, această ambiguitate accentuând apropierea dintre el și ea. Deși masculinul este gândit
        structura duală a chipurilor eminesciene. Alternanța ca eu (G. Călinescu, 2000: 224), acest factor masculin
        femeii ca iubită și mamă (Mircea Cărtărescu, 1992: este pasiv. El doar caută o împlinire, pe când femininul
        92) se dezvoltă dintr-o ipostază angelică, chipul dia- este corporalizat și în continuă mișcare.
        fan, cu ochii albaștri, față albă și lacrimi de mărgăritar   Aflat în căutarea împlinirii androginului (Cri-
        din Făt frumos din lacrimă devenind un chip de fe- stian  Tiberiu  Popescu,  2000:  96),  îndrăgostitul  își
        meie palidă, naltă, blondă, cu ochii negri (în Sărma- găsește strălucirea doar într-un trecut în care entitatea
        nul Dionis) pentru ca, mai apoi, să fie lipsit de viață: feminină se apropie de atributele perfecțiunii: trecutul
        o femeie cu chipul de ceară [...] cu fața palidă și   echilibrului primordial al genezei (care corespunde
        moartă (în Avatarii faraonului Tlà). Nu putem însă    chipului matern) sau trecutul unei împlinirii nostalgice
        vorbi de o imagine propriu-zisă a chipului matern, de-  (asociat iubitei): Prea mult un înger mi-ai părut [...]
        oarece ea se suprapune cu imaginea iubitei: O, mamă, ca fericirea ce-am avut/să fi putut să steie (S-a dus
        dulce mamă [...] când voi muri, iubito (O, mamă). Iu- amorul), O, cât eram de fericit/să mergem împreună
        bita are același nume cu mama (Maria în Sărmanul (Adio), Din valurile vremii, iubita mea răsai (Din va-
        Dionis), completează imaginea maternă care nu mai lurile  vremii).  Permanența  regretului  arată  această
        poate fi regăsită și are forță regeneratoare (Sărutarea stare de bine dată de trecut tocmai pentru că edenul
        ei îl împlu de geniu și de-o nouă putere) sau cele două erotic nu apare ca o necesitate a împlinirii iubirii.
        imagini ale sinelui se confundă și nu mai pot fi sepa-  Reconstrucția ideală a atmosferei erotice despre care
        rate: Pare c-aș fi femeia ta, dar de mult, de mult, ori  vorbește G. Călinescu face ca proiecția împlinirii să
        pare - că muma ta. În sfârșit, e o simțire dulce și fa-  fie iluzorie, poetul ajungând să fie postum sieși (G. Că-
        miliară [...], cu toate astea te iubesc. (Avatarii Farao-  linescu, 1978: 9) tocmai prin evocarea acestui trecut.
           6                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13