Page 17 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 17
PERSPECTIVE
Aici fac o paranteză. Deși scrie senzaționalist
și exploziv, ultra-comercial, Palahniuk e unul dintre
acei (puțini) scriitori ultrainteligenți, cu o inteligență
tehnică și ideologică ieșită din comun. Eu l-aș băga în
galeria scriitorilor de literatură „înaltă”. Adică nu văd
de ce sunt în galeria marilor scriitori contemporani un
Franzen sau un Eugenides și de ce n-ar sta lângă ei și
acest geniu răutăcios și incomod. Mai mult, ca orice
intelectual adevărat (și ăștia puțini), omul are o plăcere
deosebită de a-și contraria publicul cu gândire leneșă,
care așteaptă de obicei să-i confirmi ce crede el, nu să
îi spui chestii care să-l scoată din somnolența cere-
brală.
Revin. Începe reporterița noastră să critice cu
foc cenzura chineză. Palahniuk își încrețește ironic
zâmbetul și-i spune că, de fapt, chinezii au făcut drep-
tate romanului, l-au readus la starea lui inițială. Zia-
rista încremenește. Stați așa, adică? Adică, explică
Palahniuk calm, romanul se încheie aproximativ cum
l-au încheiat chinezii. Adică eroul ajunge la spitalul
de psihiatrie, nu are loc niciun atentat, nicio împăcare
cu iubita în fața exploziei etc. Ziarista găsește argu-
mentul suprem: a, știți, noi de obicei nu citim cartea,
mulți dintre noi am văzut direct filmul. Palahniuk nu
se supără, îi explică: da, dar trebuie să știți că David
Fincher, regizorul, a luat decizia să schimbe complet
finalul filmului pentru că așa vedea el treaba după re-
gulile cinematografiei hollywoodiene, avea nevoie de
Iată că vine ianuarie 2022 și China propune explozii, de „artificii”, de final romantic violent ca să
marelui său public filmul american într-o variantă ofi- se vândă și ca să prindă public.
cială. Filmul a circulat în regim pirateresc, ca și la noi,
și în Asia, fără probleme. Ce a șocat acum a fost deci-
zia autorităților de a-l lăsa să fie difuzat în regim ofi-
cial. Cu o mare modificare. Tocmai finalul-fetiș al
generației noastre a fost modificat. Cenzura chineză a
intervenit atât de brutal încât aproape a produs o nouă
operă de artă satirică: în loc de momentul intens în
care eroul își trage un glonț în cap, supraviețuiește,
aruncă în aer inima financiară, își ia de mână iubita,
cenzorii chinezi ne oferă o melodie de Tom și Jerry și
un textuleț pe ecran în care scrie că eroul s-a predat
poliției și a ajutat autoritățile să dejoace planul diabolic
pus la cale de propria sectă.
Desigur, presa occidentală a explodat, îm-
preună cu rețelele sociale. Miștouri, glume pe seama
cenzorului chinez atât de neîndemânatic. Cum să iei
așa final grandios și să pui în loc un textuleț și o mu-
zică de gâgă? A fost un tsunami de reacții, presa mare
din Vest a ținut mii de prelegeri despre democrație, li-
bertate, filosofie anti-cenzură etc. Până când cineva
s-a gândit să-l întrebe și pe autorul romanului, pe
Palahniuk, ce părere are.
Pe un site american foarte popular (TMZ),
Palahniuk este invitat să dea un interviu unei
reporterițe de origine chineză care era deja foarte in-
dignată de cenzură. Din primele minute îți dai seama
că ceva e în neregulă.
REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56 Fight Club (1999) film în regia lui David Fincher 15