Page 17 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 17

PERSPECTIVE
                                                                     Aici fac o paranteză. Deși scrie senzaționalist
                                                              și exploziv, ultra-comercial, Palahniuk e unul dintre
                                                              acei (puțini) scriitori ultrainteligenți, cu o inteligență
                                                              tehnică și ideologică ieșită din comun. Eu l-aș băga în
                                                              galeria scriitorilor de literatură „înaltă”. Adică nu văd
                                                              de ce sunt în galeria marilor scriitori contemporani un
                                                              Franzen sau un Eugenides și de ce n-ar sta lângă ei și
                                                              acest geniu răutăcios și incomod. Mai mult, ca orice
                                                              intelectual adevărat (și ăștia puțini), omul are o plăcere
                                                              deosebită de a-și contraria publicul cu gândire leneșă,
                                                              care așteaptă de obicei să-i confirmi ce crede el, nu să
                                                              îi spui chestii care să-l scoată din somnolența cere-
                                                              brală.
                                                                     Revin. Începe reporterița noastră să critice cu
                                                              foc cenzura chineză. Palahniuk își încrețește ironic
                                                              zâmbetul și-i spune că, de fapt, chinezii au făcut drep-
                                                              tate romanului, l-au readus la starea lui inițială. Zia-
                                                              rista încremenește. Stați așa, adică? Adică, explică
                                                              Palahniuk calm, romanul se încheie aproximativ cum
                                                              l-au încheiat chinezii. Adică eroul ajunge la spitalul
                                                              de psihiatrie, nu are loc niciun atentat, nicio împăcare
                                                              cu iubita în fața exploziei etc. Ziarista găsește argu-
                                                              mentul suprem: a, știți, noi de obicei nu citim cartea,
                                                              mulți dintre noi am văzut direct filmul. Palahniuk nu
                                                              se supără, îi explică: da, dar trebuie să știți că David
                                                              Fincher, regizorul, a luat decizia să schimbe complet
                                                              finalul filmului pentru că așa vedea el treaba după re-
                                                              gulile cinematografiei hollywoodiene, avea nevoie de
               Iată că vine ianuarie 2022 și China propune    explozii, de „artificii”, de final romantic violent ca să
        marelui său public filmul american într-o variantă ofi-  se vândă și ca să prindă public.
        cială. Filmul a circulat în regim pirateresc, ca și la noi,
        și în Asia, fără probleme. Ce a șocat acum a fost deci-
        zia autorităților de a-l lăsa să fie difuzat în regim ofi-
        cial. Cu o mare modificare. Tocmai finalul-fetiș al
        generației noastre a fost modificat. Cenzura chineză a
        intervenit atât de brutal încât aproape a produs o nouă
        operă de artă satirică: în loc de momentul intens în
        care eroul își trage un glonț în cap, supraviețuiește,
        aruncă în aer inima financiară, își ia de mână iubita,
        cenzorii chinezi ne oferă o melodie de Tom și Jerry și
        un textuleț pe ecran în care scrie că eroul s-a predat
        poliției și a ajutat autoritățile să dejoace planul diabolic
        pus la cale de propria sectă.
               Desigur,  presa  occidentală  a  explodat,  îm-
        preună cu rețelele sociale. Miștouri, glume pe seama
        cenzorului chinez atât de neîndemânatic. Cum să iei
        așa final grandios și să pui în loc un textuleț și o mu-
        zică de gâgă? A fost un tsunami de reacții, presa mare
        din Vest a ținut mii de prelegeri despre democrație, li-
        bertate, filosofie anti-cenzură etc. Până când cineva
        s-a  gândit  să-l  întrebe  și  pe  autorul  romanului,  pe
        Palahniuk, ce părere are.
               Pe  un  site  american  foarte  popular  (TMZ),
        Palahniuk  este  invitat  să  dea  un  interviu  unei
        reporterițe de origine chineză care era deja foarte in-
        dignată de cenzură. Din primele minute îți dai seama
        că ceva e în neregulă.

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                           Fight Club (1999) film în regia lui David Fincher  15
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22