Page 16 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 16

conversație și nu își dorește să plece. În schimb, ,,pos-
        tura contrafortului”, în care greutatea corporală se lasă
       ESEU pe un picior, care este îndoit și este foarte asemănător
        cu actul mersului, transmite faptul că persoana este ne-
        răbdătoare să se termine conversația, pentru a putea
        pleca.
               În ceea ce privește distanța sau ,,proxemica”
        (în termeni de specialitate), aceasta reprezintă modul
        în care noi comunicăm prin distanțele față de interlo-
        cutori. În ,,Comunicare nonverbală: gesturile și pos-
        tura” de Septimiu Chelcea, Loredana Ivan și Adina
        Chelcea,  sunt  amintite  patru  tipuri  importante  de
        distanțe: distanța intimă (0-0,45m) este spațiul dintre
        îndrăgostiți, între mamă și copil, între membrii fami-
        liei și sugerează afectivitate și sentimente profunde.
        Distanța personală (0,45-1,25m), denumită și ,,spațiul
        personal”, indică distanța la care doi interlocutori se
        simt confortabil în discuție, indică familiaritate, prie-
        tenie și încredere. Distanța socială (1,25- 3,60m) este
        depărtarea confortabilă în discuții cu străinii, cu vân-
        zătorii de la magazine, dar și în discuțiile din grupurile
        mici;  odată  încălcată  această  distanță  de  oamenii
        necunoscuți, intervine disconfortul. Distanța publică
        (3.60-7,50m) impune emițătorului să vorbească tare,
        aceasta se întâlnește, în special, în cazul discursurilor
        electorale, între liderii sindicali și manifestanți, este și
        distanța dintre scena de pe care joacă actorul și spec-
        tatori. Aceste distanțe, însă, nu sunt general valabile,
        pentru că intervine și factorul cultural. În Japonia, de
        exemplu, distanțele sunt mult mai mici decât valorile
        de mai sus deoarece, demografic vorbind, oamenii su-           grafica: Teodora Chiriac
        portă mai bine aglomerația. În schimb, anglo-saxonii,  fortabil într-o discuție atunci când se apropie cel mult
        ce sunt cunoscuți drept niște oameni reci, se simt con-  până acolo unde s-ar putea atinge cu vârful degetelor
                                                              dacă ar întinde mâinile.
                                                                     De multe ori ne este mai la îndemână să inter-
                                                              pretăm tonul vocii decât să studiem limbajul trupului.
                                                              Există  posibilitatea  ca  tonalitatea  să  exprime  o
                                                              informație în opoziția cuvintelor și tindem să ignorăm
                                                              mesajul direct și să ne concentrăm pe comunicarea pa-
                                                              raverbală. După cum spune și vorba ,,tonul face mu-
                                                              zica”, descoperim de multe ori că este mai important
                                                              cum transmitem un mesaj, decât mesajul în sine. Au-
                                                              zind doar vocea interlocutorului, poți afla o sumedenie
                                                              de lucruri despre acesta, precum sex, vârstă, stare de
                                                              spirit, intenții, tipul de persoană (introvertită/ extro-
                                                              vertită), însă nu acordăm de fiecare dată atenție și asi-
                                                              milăm  aceste  informații  inconștient.  Intervenția
                                                              paraverbalului peste conținutul mesajului poate pro-
                                                              voca distorsionarea, intensificarea, slăbirea sau anula-
                                                              rea semnificației cuvintelor.
                                                                     ,,Fiind inclusă în sistemul comunicaţional de
                                                              tip prezentaţional, mimica vine din zona extraverba-
                                                              lului şi este considerată, alături de gesturi, nu numai
                                                              cel mai vechi şi mai răspândit mijloc de comunicare,
                                                              dar, cunoscută şi interpretată corect, poate deveni un
                                                              real instrument de diminuare a frustrării comunicaţio-
                                                              nale, care, în societatea globală, capătă accente tot mai
                                                              dramatice.” – Comunicare și semnificare. Studiul
                                                              mimicii, Corniță George.
                                                                     Mușchii feței reușesc să transmită numeroase
                                                              mesaje, iar fiecare componentă a feței noastre contri-


          12       grafica: Mădălina Dragomir                    REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21