Page 17 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 17

MOD / MODEL
        buie la acest mesaj mimic. Fruntea, de exemplu, este Docter și Ronnie del Carmen, fiind produs de Jonas
        componentă a părții superioare a feței și cutele acesteia Rivera, în studiourile Pixar și lansat de Walt Disney
        sunt foarte expresive. Cutele verticale exprimă, în ge- Pictures. Ați înțeles, presupun, că este o animație. A
        neral, concentrarea, astfel că sunt expresia unui efort fost lansat în 2015 și a avut premiera la Festivalul de
        psihic sau fizic. Cutele orizontale sugerează mirarea, Film de la Cannes. A fost, fără să exagerez, cea mai
        frica, înțelegerea bruscă a unui lucru, iar cutele de bună animație văzută de mine vreodată. Curiozitatea
        încrețire exprimă dificultatea înțelegerii informației, a fost cea care m-a împins să vizionez acest film. Cât
        confuzia, dar și furia. Sprâncenele sunt și ele extrem de bună poate fi o animație și de ce profesorii univer-
        de expresive și pot avea numeroase interpretări atunci sitari  o  recomandă?  Este  vorba  despre  o  fată  pe
        când sunt analizate într-un context, însă, general vor-  nume Riley Anderson care duce o viață fericită în
        bind, simpla ridicare poate semnifica un salut sau o orașul său natal, Minnesota. Concomitent sunt prezen-
        confirmare, ridicarea bruscă poate însemna mirare, ne- tate emoțiile sale: Bucuria, Furia, Dezgustul, Frica și
        ajutorare, nevinovăție. Ridicarea sprâncenei drepte în- Tristețea, ce o ghidează și deseori se ceartă în legătură
        seamnă  critică,  iar  a  celei  stângi  scepticism, cu deținerea controlului asupra ei. Bineînțeles, Bucuria
        neîncredere.
               Ochii sunt printre cei mai expresivi, nu de-
        geaba se spune că sunt oglinda sufletului. Strălucirea,
        gradul de deschidere, mișcarea pleoapelor și pupila
        sunt elementele pe care le avem în vedere în momentul
        în care vrem să descifrăm mesajul ochilor. Strălucirea
        intensă a ochilor este specifică persoanelor energice și
        pozitive, iar ochii lipsiți de strălucire transmit obo-
        seală, plictis, instabilitate spirituală. Ochii holbați ex-
        primă mirare, teamă, curiozitate, iar ochii larg deschiși
        sugerează creativitate spirituală și nevinovăție. Ochii
        întredeschiși oglindesc oboseala, plictiseala, o partici-
        pare redusă la evenimentele din jur, iar ochii închiși
        strâns  sugerează  concentrare  spirituală.  Închiderea
        unui ochi exprimă un gest amical, o înțelegere secretă,
        dar poate exprima și viclenie. Mișcarea pleoapelor este
        una involuntară, de îndepărtare a unui corp străin din
        ochi,  dar  ea  mai  poate  exprima  și nedumerire,
        nesiguranță, jenă, neliniște. Nu în ultimul rând, pupila,
        pe lângă faptul că reacționează la stimuli exteriori pre-
        cum  lumina,    se  dilată  în  momentul  în  care  trăim
        emoții pozitive și se contractă când emoțiile sunt ne-
        gative.
               Gura este cea mai mobilă zonă a feței și, în ge-
        neral, cea care ne trădează emoțiile sau sentimentele.
        Dacă suntem triști și zâmbim încercând să ascundem
        acest lucru, pentru câteva secunde colțurile gurii se
        orientează în jos. Este așa-zisul ,,zâmbet trist ”. Gura
        este, de asemenea, o componentă intimă a corpului
        nostru, sărutul pe gură fiind unul ce sugerează un gest
        afectiv între iubiți. De asemenea, este intermediarul        grafica: Mădălina Dragomir
        gândurilor și sentimentelor cu lumea din jurul nostru,
        cu ajutorul acesteia comunicându-ne valorile, ideile,  (în film, Joy) este „liderul emoțiilor”. Există și o con-
        trăirile. Buzele sunt elementele cele mai importante ce  torizare a emoțiilor fetiței sub forma unor mingiuțe co-
        alcătuiesc exteriorul cavității bucale. Strânse, acestea  lorate diferit în funcție de emoție, iar la sfârșitul zilei
        pot indica proasta dispoziție, dezgustul, încăpățânarea  se face inventarul și se hotărăște dacă a fost o zi pro-
        și multe altele; în general, este interpretabil în funcție  ductivă din punct de vedere emotiv. Bucuria primează
        de context. Lingerea buzelor poate indica disponibili-  printre celelalte emoții, însă, ca în orice poveste, este
        tatea spre dialog, mascarea unei minciuni sau expri-  nevoie și de o intrigă: Riley se mută în alt oraș. Școala
        marea unei pofte culinare. De asemenea, zâmbetul      nouă, colegii noi, casa nouă și certurile părinților o fac
        poate avea și el numeroase interpretări, în funcție de  din ce în ce mai instabilă emoțional. În același timp,
        intensitatea ridicării colțurilor gurii și de dezgolirea  în „imperiul emoțiilor”, tristețea transformă emoțiile
        dinților. După zâmbet ne putem da seama dacă o per-   ce odată erau fericite în amintiri triste, lui Riley îi este
        soană este fericită, relaxată, mulțumită, mândră, aro-  din ce în ce mai dor de viața pe care a lăsat-o în urmă,
        gantă, prietenoasă, admirativă sau ironică.           de prieteni și de sportul preferat: hockey-ul. În locul
               A venit momentul să vorbim și despre emoții.   în care se controlează emoțiile fetiței s-au format in-
        Recent am vizionat un film recomandat de mai mulți    sule ce înglobează valorile acesteia: familia, prietenia,
        profesori de la facultate: ,,Inside out”, în regia lui Pete  sinceritatea, sportul preferat și cea care reprezenta mi-

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       13
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22