Page 15 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 15
MOD / MODEL
Alexandra CHIPĂILĂ Absolventă a Colegiului “Unirea” - promoția 2019
studentă, anul întâi la Facutatea de Jurnalism și
Științele Comunicării, București
Moduri de comunicare
privire: dacă ascultătorul privește spre vorbitor, în-
seamnă că îl încurajează să continue, dacă ascultătorul
se uită în altă parte, sugerează faptul că dorește să ia
cuvântul.
Comunicarea este, din cele mai vechi timpuri, În ceea ce privește studiul zâmbetului, expresia
principala modalitate de socializare, înțelegere reci- ,,zâmbește cu ochii” nu este deloc una întâmplătoare.
procă, dar și baza conviețurii, pentru că, prin interme- Tot Collett explică faptul că zâmbetul autentic este de-
diul acesteia, putem afla informații despre oamenii din terminat de două seturi de mușchi, cei care antrenează
jurul nostru, dar și de la kilometri depărtare, putem colțurile gurii și ridică obrajii și cei care se află în jurul
înțelege sentimente, fapte, idei, astfel încât să putem ochilor și formează, cunoscută în denumirea populară,
(măcar) încerca să fim pe aceeași lungime de undă cu ,,laba gâștii”. Mușchii din zona gurii, care antrenează
receptorul nostru. zâmbetul propiu-zis, pot fi controlați conștient, însă
Fie că vorbim despre Fidipide, erou al Greciei cei din zona ochilor nu, astfel că ne putem da seama
Antice, recunoscut pentru că a alergat 42 km de la de zâmbetele false doar privind în colțul exterior al
Maraton la Atena pentru a transmite vestea înfrângerii ochiului.
perșilor, erou care, în cele din urmă, a murit de epui- Și mâinile ne trădează deseori, mai ales în
zare, sau vorbim despre semnalele cu fum ce trimiteau cazul în care ne simțim anxioși, când încercăm să ne
diferite informații oamenilor aflați la distanțe consi- ținem mâinile ocupate, fie ne jucăm cu cheile, cu
derabile, ori de un mod de comunicare codat, prin flu- pixul, cu bijuteriile sau tragem de haine. Postura, însă,
ierat, folosit în insula La Gomera din Canare, pentru a este un bun indicator de angajare a interlocutorului în
alerta oamenii cu privire la apropierea vaselor conversație. ,,Postura foarfecelui” este cea în care pi-
dușmane, toate sunt moduri prin care oamenii comu- cioarele sunt încrucișate și arată imobilitatea. Aceasta
nicau. sugerează faptul că persoana este angajată în
Aceste moduri primitive de transmitere a
informațiilor sunt succedate de unele din ce în ce mai
moderne precum codul Morse, telegraful, telefonul,
radioul, televizorul, telefoanele mobile, comunicațiile
radio, comunicarea prin sateliți și, astăzi, cea mai po-
pulară, comunicarea prin intermediul rețelelor de so-
cializare.
Însă noi comunicăm de la începuturile lumii și
până în ziua de astăzi prin gesturi, distanțe, tonuri ale
vocii, mimică și emoții. Mark L. Knapp consideră că
transmitem semnale nonverbale pentru a comunica
cine suntem, pentru a arăta ce tip de relații am stabilit
cu ceilalți, ce sentimente avem față de aceștia, pentru
a-i influența și pentru a înțelege mai bine ce vor ei să
ne comunice.
Corpul nostru este un adevărat dicționar de co-
municare, pornind de la cap și până la poziționarea tru-
pului, transmitem, prin gesturi, în fiecare secundă, un
mesaj, o informație despre ceea ce simțim. Peter
Collett explică în ,,Cartea gesturilor” despre cum datul
din cap, un gest atât de simplu și uzual, ne poate ajuta
enorm într-o conversație odată ce este înțeles corect.
Oamenii care dau din cap lent în timp ce interlocutorul
vorbește, vor să transmită faptul că ascultă cu interes
și nu vor să preia rolul vorbitorului. Cei care dau din
cap energic, fie transmit faptul că sunt total de acord
cu emițătorul, fie sunt grăbiți și vor ca interlocutorul
să termine ca să își poată spună și ei punctul de vedere.
Ne dăm seama care dintre cele două variante este după
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 grafica: Denisa Iamandi 11