Page 10 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 10

toarea, Zâna cea Bună reprezintă tot arhetipuri, im-
                                                              agini ale spiritualului, care învață eroul cum să-și fo-
                                                              losească spiritul de luptător sau calea inimii.
      ESEU                                                    de armă, baghetă, putere sau cunoaștere), ca răsplată
                                                                     Acest mentor îi oferă eroului un dar (în formă

                                                              a strădaniei sale și pentru a-l motiva să continue, de-
                                                              oarece foarte curând eroul va rămâne din nou singur,
                                                              în această călătorie, fără mentor. Este momentul cru-
                                                              cial în care copilul nu mai are nevoie de părinți pentru
                                                              că se maturizează, se transformă la rândul său într-un
                                                              adult. „Comoara” care se găsește la sfârșitul acestor
                                                              încercări ale eroului nu este doar personală (salvarea
                                                              familiei,  a  fetei  de  împărat,  maturizarea  sa,
                                                              căsătoria/nunta), ci și colectivă (salvează satul, comu-
                                                              nitatea, împărăția, regatul). Eroul reușește astfel să fie
                                                              inițiat și să-și găsească locul în sânul comunității, sen-
                                                              sul în viață, în carieră sau rolul în viața de familie.
                                                              Eroul are nevoie să facă pace și cu familia sa de ori-
                                                              gine, să-și ierte frații „trădători” sau „tatăl neputin-
                                                              cios”, să-și accepte rădăcinile, dar să-și depășească
                                                              condiția inițială.
                                                                     Prin accesul la simbolurile mitologice, omul
                                                              își lărgește perspectiva asupra vieții, educația, observă
                                                              noi problematici în viața sa, dar și noi resurse perso-
                                                              nale și soluții. Psihologia arhetipală, o denumire dată
                                                              de James Hillma în 1970, a pornit de la premisa de a
                                                              scoate cercetarea mitologiei și în afara cabinetului de
                                                              psihoterapie către nivelul colectiv. Arhetipurile aparțin
               Eroul își începe călătoria în sânul familiei sale, tuturor culturilor și timpurilor și explică, așa cum vom
        într-o casă sărăcăcioasă, un palat sau un castel. La în- vedea în analiza filmelor și a miturilor universale, ne-
        ceput,  eroul  nostru  nu  are  însușiri  extraordinare, voile tuturor oamenilor.
        aflându-se  la  începuturile  vieții  sale,  în  etapa  de
        tinerețe. La un moment dat, apare o chemare sau o            II. 2. Exemple de arhetipuri în epoca mo-
        „urgență”, această etapă reprezentând tocmai nevoia dernă: literatură, filme, publicitate, politică
        omului de a se maturiza. Uneori, eroul intimidat de
        noua călătorie poate refuza această „chemare” sau îi         Ce  aveau  în  comun  C.G.  Jung  și  Mircea
        este refuzată, deoarece familia nu are încredere în Eliade?
        acest Prâslea, fiind cel mai „mic”, cel nematurizat          Un alt autor celebru, de data aceasta român,
        încă. Eroul nostru dă totuși dovadă de curaj sau trece care a avut puncte de intersecție cu studierea arheti-
        proba curajului și pornește în călătorie pentru a-și purilor a fost Mircea Eliade. Ceea ce i-a legat cel mai
        salva familia, prințesa, ținutul etc. Această „chemare” mult pe cei doi a fost interesul pentru studierea și de-
        de a face o schimbare în viața obișnuită poate fi chiar finirea arhetipului (Jung) și a mitului (Eliade). Așa
        o pierdere (a părinților, cum este în cazul lui Harry cum J. Campbell a găsit sensul omului în monomitul
        Potter). Renunțarea la „lumea obișnuită” pentru a păși Călătoria Eroului, așa și Eliade arată prin opera sa
        într-o lume necunoscută este dificilă, dar este ceea ce complexă că în spatele dezvoltării omului occidental
        i se cere eroului care a auzit chemarea.              se află un nivel mai profund, cel al omul primordial,
               În următoarea etapă a acestei călătorii arheti- cel  care  cuprinde  miturile  și  credințele  străvechi.
        pale, întâlnim în toate poveștile, miturile, basmele tre- Multe  dintre  personajele  feminine  din  operele  lui
        cerea  obstacolelor  sau  înfruntarea  demonilor,  a Eliade prezintă această aură mitică datorată legăturii
        personajului negativ. Doar în această confruntare din- cu tradițiile, ritualurile străvechi sau culturile foarte
        tre bine și rău eroul poate învăța care sunt fricile, dar diferite (cum este în cazul lui Maitreyi). În plus, fe-
        și puterile sale. Eroul se poate maturiza doar confrun- meile lui Eliade apar ca „acest agent provocator de
        tându-se cu întunericul din el însuși. Acest demon sau transformare” în viețile bărbaţilor cărora le sunt des-
        dușman se află, de obicei, în lumea de dincolo, în pă- tinate.
        mânt, pe „tărâmul celălalt”, într-un castel negru și în-     „Maitreyi este arhetipul femeii universale, un
        tunecat. În această etapă a călătoriei, eroul primește fel de Isoldă sau Julietă. Domnişoara Christina este
        ajutor de un ghid, de la un mentor sau profesor cu pu- arhetipul strigoiului, o reprezentantă a morţii care se
        teri magice: Magicianul, Înțeleptul, Vrăjitorul, Vrăji- agaţă cu disperare de lumea celor vii, în căutare de

             6 Sursa online: Ipostaze ale feminităţii în opera lui Mircea Eliade, Drd. Nicoleta Alina Dumitrache, p. 2
             7 Sursa online: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/10/joker-joaquin-phoenix-trump-era
             8 Sursa online: https://www.scribd.com/document/55804734/Mihaela-Minulescu-Mitologie-Arhetip-Complex-
           6            grafica: Irina Chiriță                   REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15