Page 10 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 10
toarea, Zâna cea Bună reprezintă tot arhetipuri, im-
agini ale spiritualului, care învață eroul cum să-și fo-
losească spiritul de luptător sau calea inimii.
ESEU de armă, baghetă, putere sau cunoaștere), ca răsplată
Acest mentor îi oferă eroului un dar (în formă
a strădaniei sale și pentru a-l motiva să continue, de-
oarece foarte curând eroul va rămâne din nou singur,
în această călătorie, fără mentor. Este momentul cru-
cial în care copilul nu mai are nevoie de părinți pentru
că se maturizează, se transformă la rândul său într-un
adult. „Comoara” care se găsește la sfârșitul acestor
încercări ale eroului nu este doar personală (salvarea
familiei, a fetei de împărat, maturizarea sa,
căsătoria/nunta), ci și colectivă (salvează satul, comu-
nitatea, împărăția, regatul). Eroul reușește astfel să fie
inițiat și să-și găsească locul în sânul comunității, sen-
sul în viață, în carieră sau rolul în viața de familie.
Eroul are nevoie să facă pace și cu familia sa de ori-
gine, să-și ierte frații „trădători” sau „tatăl neputin-
cios”, să-și accepte rădăcinile, dar să-și depășească
condiția inițială.
Prin accesul la simbolurile mitologice, omul
își lărgește perspectiva asupra vieții, educația, observă
noi problematici în viața sa, dar și noi resurse perso-
nale și soluții. Psihologia arhetipală, o denumire dată
de James Hillma în 1970, a pornit de la premisa de a
scoate cercetarea mitologiei și în afara cabinetului de
psihoterapie către nivelul colectiv. Arhetipurile aparțin
Eroul își începe călătoria în sânul familiei sale, tuturor culturilor și timpurilor și explică, așa cum vom
într-o casă sărăcăcioasă, un palat sau un castel. La în- vedea în analiza filmelor și a miturilor universale, ne-
ceput, eroul nostru nu are însușiri extraordinare, voile tuturor oamenilor.
aflându-se la începuturile vieții sale, în etapa de
tinerețe. La un moment dat, apare o chemare sau o II. 2. Exemple de arhetipuri în epoca mo-
„urgență”, această etapă reprezentând tocmai nevoia dernă: literatură, filme, publicitate, politică
omului de a se maturiza. Uneori, eroul intimidat de
noua călătorie poate refuza această „chemare” sau îi Ce aveau în comun C.G. Jung și Mircea
este refuzată, deoarece familia nu are încredere în Eliade?
acest Prâslea, fiind cel mai „mic”, cel nematurizat Un alt autor celebru, de data aceasta român,
încă. Eroul nostru dă totuși dovadă de curaj sau trece care a avut puncte de intersecție cu studierea arheti-
proba curajului și pornește în călătorie pentru a-și purilor a fost Mircea Eliade. Ceea ce i-a legat cel mai
salva familia, prințesa, ținutul etc. Această „chemare” mult pe cei doi a fost interesul pentru studierea și de-
de a face o schimbare în viața obișnuită poate fi chiar finirea arhetipului (Jung) și a mitului (Eliade). Așa
o pierdere (a părinților, cum este în cazul lui Harry cum J. Campbell a găsit sensul omului în monomitul
Potter). Renunțarea la „lumea obișnuită” pentru a păși Călătoria Eroului, așa și Eliade arată prin opera sa
într-o lume necunoscută este dificilă, dar este ceea ce complexă că în spatele dezvoltării omului occidental
i se cere eroului care a auzit chemarea. se află un nivel mai profund, cel al omul primordial,
În următoarea etapă a acestei călătorii arheti- cel care cuprinde miturile și credințele străvechi.
pale, întâlnim în toate poveștile, miturile, basmele tre- Multe dintre personajele feminine din operele lui
cerea obstacolelor sau înfruntarea demonilor, a Eliade prezintă această aură mitică datorată legăturii
personajului negativ. Doar în această confruntare din- cu tradițiile, ritualurile străvechi sau culturile foarte
tre bine și rău eroul poate învăța care sunt fricile, dar diferite (cum este în cazul lui Maitreyi). În plus, fe-
și puterile sale. Eroul se poate maturiza doar confrun- meile lui Eliade apar ca „acest agent provocator de
tându-se cu întunericul din el însuși. Acest demon sau transformare” în viețile bărbaţilor cărora le sunt des-
dușman se află, de obicei, în lumea de dincolo, în pă- tinate.
mânt, pe „tărâmul celălalt”, într-un castel negru și în- „Maitreyi este arhetipul femeii universale, un
tunecat. În această etapă a călătoriei, eroul primește fel de Isoldă sau Julietă. Domnişoara Christina este
ajutor de un ghid, de la un mentor sau profesor cu pu- arhetipul strigoiului, o reprezentantă a morţii care se
teri magice: Magicianul, Înțeleptul, Vrăjitorul, Vrăji- agaţă cu disperare de lumea celor vii, în căutare de
6 Sursa online: Ipostaze ale feminităţii în opera lui Mircea Eliade, Drd. Nicoleta Alina Dumitrache, p. 2
7 Sursa online: https://www.vanityfair.com/hollywood/2019/10/joker-joaquin-phoenix-trump-era
8 Sursa online: https://www.scribd.com/document/55804734/Mihaela-Minulescu-Mitologie-Arhetip-Complex-
6 grafica: Irina Chiriță REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54