Page 11 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 11
MOD / MODEL
iubire asemănătoare Luceafărului eminescian. Dom- la un nivel mai profund însă, aparenta inocență de
nişoara Christina este un fel de proiecţie a domnişoa- copil a unui Joker poate ascunde motivații mai puțin
rei Havisham a lui Dickens, două «veșnice mirese». inocente.
Ileana / Lena este tipul femeii-absolute, al femeii Cel mai adesea, brandurile care funcționează
ideale. Ileana e un arhetip al Mamei demetric (zeița sub arhetipul Jokerului (cum ar fi McDonald’s,
Demetra sau zeița Mamă-Pământ, în mitologia gre- producțiile Disney) promit un univers paradiziac etern,
cească), tipul femeii-absolute, al femeii ideale, silite bunătate, distracție, pozitivism dar, pe termen lung,
de destin sau de Mavrodin să fie un instrument pentru pot crea dependență de o mâncare rapidă, dar nesănă-
realizarea unui ideal pe care ea nu-l doreşte şi nici nu- toasă. Chiar adulți în toată firea își pun orbește
l poate accepta.” 6 speranța într-o mâncare de tip fast-food sau în politi-
cianul, instituția sau autoritatea care te face să
Partea întunecată a arhetipurilor: reclamele zâmbești cel mai des, dar îți și promite confortul ali-
Dacă am face o rememorare a filmelor prefe- mentar, financiar. Conștientizând acest aspect, până și
rate sau a reclamelor ce ne impresionează cel mai clovnul de la McDonald’s pare acum mai puțin amu-
mult, cu siguranță am găsi povestea arhetipală care ne zant.
reprezintă, cea care are pentru noi o importanță puter- II. 3. Arhetipul Trickster în filmul Joker
nică. Arhetipul nu simbolizează altceva în locul aces-
tuia, ci simbolizat prin el însuși, tocmai de aceea este Despre un alt clovn este vorba și în cele ce ur-
și recognoscibil și ajunge să determine reacții în masă, mează. De cealaltă parte a continentului, de unde pare
mai ales dacă nu este conștientizat. Cele mai cunos- că preluăm atât lecții din democrație, cât și de fast-
cute exemple de astfel de reacții în masă la figuri ar- food și filme, în filmul Joker, arhetipul Tricksterului
hetipale sunt revoluțiile, războaiele contra figurii prezintă parcă o imagine a Americii moderne conduse
autoritare a tatălui (șeful statului) ori succesul mani- de Donald Trump: autoritate toxică, discriminare,
pulativ al campaniilor de publicitate sau politice. Cu haos, violență, boli mintale, dependență de a fi în cen-
alte cuvinte, un bun comunicator al mesajelor către pu- trul atenției și efectele manipulării în masă. De altfel,
blicul larg ar trebui să cunoască importanța arhetipu- filmul Joker „se spune” că este o adresare simbolică a
rilor. În reclame, arhetipul Jokerului (denumit și consecințelor mandatului lui Trump. Acest anti-erou
Trickster) apare sub conotația sa jovială, „nepericu- care este întâi marginalizat de societate are „curajul”
loasă”, care este pus pe distracție și care oferă omului să manifeste tot ceea ce se superficializează de obicei:
de rând un mod de destindere și de divertisment. Privit nebunia, agresivitatea, traumele,
„Ce reprezintă Joker-ul dacă nu un clovn care
7
e menit să facă lumea la fel de nebună ca și el?” Dar
să nu uităm că în jocul clasic de cărți, Jokerul are pu-
terea să înlocuiască orice altă carte. Filmul Joker este
construit ca această forță arhetipală menită să atragă
atenția asupra oricărei societăți în care răutatea pro-
duce violență, lipsa de iubire și educație duce la
traume, lupta pentru avere la pierderea umanității,
importanța relațiilor copii-părinți.
Trickster-ul, ca arhetip, are drept funcție sti-
mularea plăcerii și a râsului, pe de o parte, dar
reamintește și de o stare primitivă a omului, care ne-
luată în serios, reprimată, poate erupe oricând ca un
vulcan. În psihologia arhetipală Jokerul sau Nebunul
are ca scop mai înalt mai degrabă drumul înțelepciunii
decât pe cel al nebuniei. Înțelepciunea lui vine din li-
bertatea de a se opune valorilor vremii în care trăiește,
dar în care nu se recunoaște. Nebunul refuză să pri-
vească lumea ca pe ceva exterior lui. El se aruncă fără
teamă, se amestecă cu lumea, el este una cu lumea. De
aceea o și schimbă
III. Concluzie. Ce ne învață arhetipurile
despre psihologia umană?
Funcția individuală a arhetipurilor
A identifica arhetipurile predominante în viața
noastră personală și profesională aduce, pe termen
lung, cunoaștere de sine, recunoașterea resurselor per-
sonale, depășirea blocajelor și crizelor de identitate,
îmbunătățirea comunicării și atingerea performanței.
Aceste „roluri” sau resurse interioare (numite în psi-
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 grafica: Irina Chiriță 7