Page 11 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 11

MOD / MODEL
        iubire asemănătoare Luceafărului eminescian. Dom- la un nivel mai profund însă, aparenta inocență de
        nişoara Christina este un fel de proiecţie a domnişoa- copil a unui Joker poate ascunde motivații  mai puțin
        rei Havisham a lui Dickens, două «veșnice mirese». inocente.
        Ileana  /  Lena  este  tipul  femeii-absolute,  al  femeii   Cel mai adesea, brandurile care funcționează
        ideale. Ileana e un arhetip al Mamei demetric (zeița sub  arhetipul  Jokerului  (cum  ar  fi  McDonald’s,
        Demetra sau zeița Mamă-Pământ, în mitologia gre- producțiile Disney) promit un univers paradiziac etern,
        cească), tipul femeii-absolute, al femeii ideale, silite bunătate, distracție, pozitivism dar, pe termen lung,
        de destin sau de Mavrodin să fie un instrument pentru pot crea dependență de o mâncare rapidă, dar nesănă-
        realizarea unui ideal pe care ea nu-l doreşte şi nici nu- toasă.  Chiar  adulți  în  toată  firea  își  pun  orbește
        l poate accepta.” 6                                   speranța într-o mâncare de tip fast-food sau în politi-
                                                              cianul,  instituția  sau  autoritatea  care  te  face  să
               Partea întunecată a arhetipurilor: reclamele   zâmbești cel mai des, dar îți și promite confortul ali-
               Dacă am face o rememorare a filmelor prefe- mentar, financiar. Conștientizând acest aspect, până și
        rate sau a reclamelor ce ne impresionează cel mai clovnul de la  McDonald’s pare acum mai puțin amu-
        mult, cu siguranță am găsi povestea arhetipală care ne zant.
        reprezintă, cea care are pentru noi o importanță puter-      II. 3. Arhetipul Trickster în filmul Joker
        nică. Arhetipul nu simbolizează altceva în locul aces-
        tuia, ci simbolizat prin el însuși, tocmai de aceea este     Despre un alt clovn este vorba și în cele ce ur-
        și recognoscibil și ajunge să determine reacții în masă, mează. De cealaltă parte a continentului, de unde pare
        mai ales dacă nu este conștientizat. Cele mai cunos- că preluăm atât lecții din democrație, cât și de fast-
        cute exemple de astfel de reacții în masă la figuri ar- food și filme, în filmul Joker, arhetipul Tricksterului
        hetipale  sunt  revoluțiile,  războaiele  contra  figurii prezintă parcă o imagine a Americii moderne conduse
        autoritare a tatălui (șeful statului) ori succesul mani- de  Donald  Trump:  autoritate  toxică,  discriminare,
        pulativ al campaniilor de publicitate sau politice. Cu haos, violență, boli mintale, dependență de a fi în cen-
        alte cuvinte, un bun comunicator al mesajelor către pu- trul atenției și efectele manipulării în masă. De altfel,
        blicul larg ar trebui să cunoască importanța arhetipu- filmul Joker „se spune” că este o adresare simbolică a
        rilor.  În  reclame,  arhetipul  Jokerului  (denumit  și consecințelor mandatului lui Trump.  Acest anti-erou
        Trickster) apare sub conotația sa jovială, „nepericu- care este întâi marginalizat de societate are „curajul”
        loasă”, care este pus pe distracție și care oferă omului să manifeste tot ceea ce se superficializează de obicei:
        de rând un mod de destindere și de divertisment. Privit nebunia, agresivitatea, traumele,
                                                                     „Ce reprezintă Joker-ul dacă nu un clovn care
                                                                                                            7
                                                              e menit să facă lumea la fel de nebună ca și el?” Dar
                                                              să nu uităm că în jocul clasic de cărți, Jokerul are pu-
                                                              terea să înlocuiască orice altă carte. Filmul Joker este
                                                              construit ca această forță arhetipală menită să atragă
                                                              atenția asupra oricărei societăți în care răutatea pro-
                                                              duce  violență,  lipsa  de  iubire  și  educație  duce  la
                                                              traume, lupta pentru avere la pierderea umanității,
                                                              importanța relațiilor copii-părinți.
                                                                     Trickster-ul, ca arhetip, are drept funcție sti-
                                                              mularea  plăcerii  și  a  râsului,  pe  de  o  parte,  dar
                                                              reamintește și de o stare primitivă a omului, care ne-
                                                              luată în serios, reprimată, poate erupe oricând ca un
                                                              vulcan. În psihologia arhetipală Jokerul sau Nebunul
                                                              are ca scop mai înalt mai degrabă drumul înțelepciunii
                                                              decât pe cel al nebuniei. Înțelepciunea lui vine din li-
                                                              bertatea de a se opune valorilor vremii în care trăiește,
                                                              dar în care nu se recunoaște. Nebunul refuză să pri-
                                                              vească lumea ca pe ceva exterior lui. El se aruncă fără
                                                              teamă, se amestecă cu lumea, el este una cu lumea. De
                                                              aceea o și schimbă

                                                                     III.  Concluzie.  Ce  ne  învață  arhetipurile
                                                              despre psihologia umană?

                                                                     Funcția individuală a arhetipurilor
                                                                     A identifica arhetipurile predominante în viața
                                                              noastră personală și profesională aduce, pe termen
                                                              lung, cunoaștere de sine, recunoașterea resurselor per-
                                                              sonale, depășirea blocajelor și crizelor de identitate,
                                                              îmbunătățirea comunicării și atingerea performanței.
                                                              Aceste „roluri” sau resurse interioare (numite în psi-

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                 grafica: Irina Chiriță                 7
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16