Page 9 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 9
MOD / MODEL
moștenirea culturală. sau intelectual. Oamenii pot regăsi aceleași teme
Pentru a exemplifica ideea arhetipurilor, Carl eroice și în propria lor viață: în obiectivele lor, în vi-
Jung a folosit simbolurile și miturile care apar în toate surile lor, în relații lor și sunt conduși să se dezvolte,
culturile. În mitologia grecească, Zeus - tatăl tuturor să depășească provocările („să înfrunte balaurul”) pen-
zeilor - reprezintă, așa cum spune și Mircea Eliade, ar- tru a-și atinge visurile („a descoperi comoara”).
hetipul conducătorului familiei patriarhale, cel care dă Călătoria Eroului este tot o reprezentare arhe-
ordine, instaurează frica, dar și cel care protejează și tipală, comună tuturor oamenilor care, odată recunos-
aduce „hrană”. „În realitate, nu putem să ne despărțim cută, dă sens și motivație vieții. Această călătorie are
niciodată de fundamentele noastre arhetipale, așa cum aceleași „stații” obligatorii, etape, provocări, dușmani
nu putem separa corpul nostru de organele sale.” 2 și ajutoare, ca ale eroului sau ale eroinei din basmele
În epoca modernă, la nivel de societate, alege- copilăriei. Literatura reprezintă, ca și filmele, locul în
rea unui conducător sau șef al statului mobilizează o care se regăsesc cele mai multe motive arhetipale.
întreagă națiune. Unii se poziționează într-o manieră „Trăim vremuri dificile, atât din punct de ve-
submisivă față de un conducător, alții se revoltă și dere material, cât și spiritual, iar oamenii sunt din ce
caută în permanență un conducător-lider care să-i in- în ce mai dezorientați. Incapabili de a vedea mai de-
spire. Societatea românească, în speță, este la origine parte de ziua de mâine, atât generațiile vârstnice cât
o societate patriarhală, precum cea a grecilor, con- și cele tinere și-au pierdut reperele și modelele, înain-
struită în jurul figurii puternice și impozante a tatălui. tând în ceață fără un scop anume. În această lume
În conștiința colectivă, atributele arhetipale ale tatălui obișnuită, gri și dezvrăjită, Joseph Campbell și al său
apar fie sub forma lor luminoasă de ordine, autoritate, monomit propun o chemare la aventură spre o lume
lege, realitate, fie sub forma lor tenebroasă de tiranie specială, mai bună și mai frumoasă. El dezvăluie citi-
și despotism, destructivitate, așa cum era în România torilor elixirul care trebuie recuperat și îi îndeamnă
în vechiul regim. „În absența tatălui de astăzi, singura să aibă curajul de a deveni eroii propriei lor călătorii.
certitudine este necesitatea de a continua să discutăm Iar lecția supremă pe care fiecare trebuie s-o învețe
despre el și să-l căutăm.” 3 din această carte este că adevărata călătorie a erou-
lui, poate cea mai frumoasă dintre ele, este chiar viața
II. Arhetipurile în lumea modernă lui.“ – Mihai Mănescu (Interviu pentru Editura He-
rald despre cartea <<Eroul cu o mie de fețe>> a lui
5
II. 1. De la mit, poveste, basm la Călătoria Joseph Campbell ).
Eroului
În afară de mitologie, tot la nivel simbolic în-
tâlnim aceste teme arhetipale și arhetipuri în fanteziile,
visele, ideile, iluziile și idealurilor oamenilor din zilele
noastre. Cinematografia americană a descoperit acest
secret al succesului prin filmele SF și animațiile video:
Zoro, Hercule, Batman, Xena, Harry Potter, Star Wars,
Matrix, Jocurile Foamei, dar și în filme psihologice,
cum este recentul film Joker (despre care vom vorbi
mai detaliat în subcapitolul Exemple de arhetipuri în
epoca modernă: literatură, filme, publicitate, poli-
tică). De altfel, există o întâlnire destul de interesantă
între George Lucas, creatorul seriei de filme Star Wars
și Joseph Campbell, un continuator al C.G. Jung, în
ceea ce privește studiul arhetipurilor și al mitologiei.
„În cele trei decenii de când am descoperit
<<Eroul cu o mie de chipuri>>, această carte a con-
tinuat să mă fascineze și să mă inspire. Joseph
Campbell scrutează prin secole și ne arată că suntem
cu toții conectați la nevoia fundamentală de a asculta
povești și de a ne înțelege pe noi înșine. Privită ca o
carte, este minunat să o citești; văzută ca iluminare în
privința condiției umane este o revelație.“ – George
Lucas, realizatorul filmului Războiul stelelor 4
De ce oamenii răspund imediat poveștilor cu
eroi?
Mai mult decât faptul că împărtășim ca oameni
aceleași roluri arhetipale (copilul, mama, tata, eroul,
înțeleptul, vrăjitoarea etc.), autorul Joseph Campbell
dezvoltă teoria conform căreia energia misterioasă din
poveștile lumii se găsește în sufletele oamenilor, indi-
ferent de rasa lor, de cultura lor, de statutul lor social
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 grafica: Ana Maria Andronache 5