Page 6 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 6
prof. Elena SOARE
ESEU MODUS EST IN OMNIBUS REBUS
(Există o măsură în toate lucrurile)
Aproape toate temele abordate de „Revista Dictonul pe care l-am selectat drept titlu apare
1
noastră” de-a lungul anilor au fost enunțate prin cu- în comedia plautină , în secolul al II-lea a. Chr. și ilus-
vinte cheie care, etimologic vorbind, dar și ca proble- trează sensul secundar al cuvântului latinesc modus,
matică, puteau crea o abordare diacronică ce nu acela de măsură, echilibru. Evoluția semantică a aces-
exclude, nullo modo, cultura clasică, latina și greaca tui cuvânt, asemănătoare multor altora de sorginte
veche. Ca să nu pară că vorbesc pro domo este evident indo-europeană, vorbește despre evoluția limbajului
că, în mare, de peste două milenii, omenirea n-ar fi în tandem cu evoluția proceselor cognitive, de la con-
făcut progrese în știință dacă n-ar fi existat antichitatea cret la abstract, de la realitatea imediată la gândire și
greacă și latină, dacă nu s-ar fi ridicat pe fundamentele limbaj. Astfel sensul primar al cuvântului era acela de
gândirii clasice. Ce ar fi fost matematica, fără Pitagora măsură agrară, desemnând o anumită bucată de pă-
și Thales? Dar geometria, fără Euclid, Filosofia fără mânt, înțeles în concordanță cu îndeletnicirea princi-
Platon și Aristotel, literatura universală, fără Homer și pală a acestor vechi locuitori ai Europei, aceea de
Vergilius? Din această perspectivă mi se pare intere- agricultori. De la acesta a derivat numele unei alte
santă și povestea termenilor aleși ca temă pentru acest unități de măsură țărănească, banița sau oborocul,
număr al revistei. obiect pe care îl mai întâlnim și astăzi în gospodăriile
de la sate, folosit la măsurarea cerealelor. Apoi modus
a fost folosit în vorbire ca sinonim cu regula, norma,
linea, măsura fără legătură cu domeniul din care pro-
venea, cu extensie la tehnicile poeziei și muzicii, unde,
folosit la plural, are sensul de tact, ritm, melodie (fle-
2
biles modi - melodie jalnică) .
Gradul de abstractizare crește în momentul în
care modus începe să fie înțeles așa cum și astăzi îl fo-
losim de cele mai multe ori: mod, fel, chip. Prin ur-
mare, se poate observa că, în funcție de context,
cuvântul amintit poate avea un rol uzual, desemnând
obiecte sau concepte speciale, (unitate de măsură, ter-
meni tehnici în muzică și poezie).
În scolastica medievală termenul este des în-
tâlnit în enunțarea principiilor dialecticii acesteia:
Modus - cogitandi (mod de a gândi)
- faciendi, operandi (mod de a face, M.O)
- probandi (modalitate de a dovedi, denumire
a operației logice pe care ai ales-o într-o dispută)
- vivendi (mod de a trai)
- essendi / intelligendi / significandi (mod de
a ființa, de a înțelege, de a semnifica): concepte fun-
damentale în dialectica scolastică în explicarea rapor-
tului între limbaj, gândire și realitate.
Pe de altă parte, în mentalitatea romana modus
(măsura) și derivatul său modestia (cumpătarea) erau
componente sine qua non ale valorizării umane. Astfel
un om perfect, idealul uman în societatea romana era
2 grafica: Adrian Nicolae Taban REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54