Page 116 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 116
Kӧse, Oana și Rareș Mircea - Fisun și
Egemen Uçar - Daniela și Radu Negu-
PROIECT CNU Simion - Nevriye, Hakan, Ceyda și
lescu - Mürvet și Miraç Keçe; (mamă-
tată-fiică/fiice) Simona, Dan și Iasmina
Gülce Niș. Profesorul coordonator al
grupului român a fost profesoara Maria
Zgăbârdici. Oaspeții turci au fost
coordonați de directoarea adjunctă a
Școlii Baruthane, Nevriye Niș, și de pro-
fesorul de limba engleză, Sedat Arpacı.
Iată câteva dintre impresiile ele-
vilor și părinților uniriști implicați în
acest proiect:
„O frază celebră dintr-un film nu
mai puțin celebru spune: <Acesta este
începutul unei frumoase prietenii>...
cred că este exact esența acestui pro-
iect.” (Narcisa Cherciu, mama elevei
Sofia Cherciu, clasa a V-a) clasa a V-a)
„Când încerc să mă gândesc la programul-fe- Eleva Alexandra Ciobotaru din clasa a VII-a
nomen “Bridges across cultures”, îmi vine în minte spune: „Ultima săptămână de școală din clasa a VII-
doar formula <once in a lifetime>”. (Dora Ciobotaru, a a fost ca un premiu neașteptat pe care profesorii și
mama elevei Alexandra Ciobotaru, clasa a VII-a) părinții mei mi l-au oferit. Am găzduit la mine acasă
„De-a lungul carierei mele didactice, am par- pe Zeynep și pe mama ei, Arzu, și ne-am bucurat îm-
ticipat la multe tipuri de proiecte educaționale preună de partea a doua a experienței proiectului.
internaționale, dar niciunul nu a avut un asemenea Teșekkür ederim!”
impact asupra mea, din punct de vedere emoțional și Colaborarea dintre cele două școli a continuat
cultural.” (Lidia Dumbravă, mama elevului George la începutul vacanței de vară cu invitarea a 17 elevi de
Dumbravă, clasa a VI-a) la CNU la proiectul internațional coordonat de Școala
„Teama de nou îmbinată cu dorința Baruthane <Live The Language In Nature> o tabără
cunoașterii de obiceiuri și tradiții autentice au dus la internațională de limbă engleză la care au participat
trăirea unor momente unice, la legarea unei prietenii elevi din Italia, Cehia, Turcia și România. Elevii
sincere pornite de la zero.” (Oana Mircea, mama ele- uniriști au fost însoțiți de domnii profesori Angela
vului Rareș Mircea, clasa a VI-a) Sîrbu și Adrian Canae. Grupul unirist a fost completat
„Pentru mine, această experiență, deși m-a de doamna profesoară Maria Zgăbârdici care a fost
scos un pic din zona de confort, a fost mai mult decât profesor invitat în tabără, alături de alți profesori.
o provocare. Am descoperit oameni minunați deschiși, În prezent, legătura dintre cele două școli este
prietenoși, care s-au bucurat de fiecare clipă petrecută și mai puternică prin derularea unui proiect Erasmus
împreună cu noi.” (Daniela Negulescu, mama elevului +<Fortune in the garbage> la care participă cinci
Radu Negulescu, clasa a VI-a) țări: Turcia, Spania, România, Ungaria și Italia. De
„Știu că am pornit cu stângul, că nu doream asemenea, PODURILE PESTE CULTURI dintre cele
să merg, dar datorită doamnei diriginte am intrat în două școli au creat premisele necesare înfrățirii dintre
această “poveste” pe care nu am cum să o uit, va face orașele Focșani și Ilkadım, Samsun.
parte din viața mea, cu bune, cu rele.” (Loretta Po- Coordonatorul proiectului, profesor Maria
pescu, mama elevei Diana Popescu, clasa a VII-a) Zgăbârdici spune: „În ultimii doi ani, am investit mult
„Proiectul este demn de toată lauda, având în timp, energie, sentimente, bani etc. în parteneriatul
vedere că elevii de azi au nevoie de metode care se ba- internațional bilateral <Poduri peste culturi>, în fie-
zează pe participare interactivă, socială, pe experi- care etapă a desfășurării lui, dar, cu siguranță, ceea
mentarea de situații, dar și pe posibilitatea de a ce mi-a plăcut cel mai mult a fost proiectul <Exchange
valorifica cele învățate la școală în viața de zi cu zi.” students-parents> desfășurat în perioada aprilie iunie
(Simona Simion, mama elevei Iasmina Simion, clasa 2019. Am ajutat la formarea prieteniei dintre familiile
a V-a) unor elevi uniriști și ale unor elevi de la Școala Ba-
„Proiectul și-a atins scopul pentru ambele țări, ruthane, prietenie care părea imposibilă, date fiind
prin adoptarea unor noi măsuri educaționale, atât de multe diferențe care existau între ele (distanța,
îmbunătățind sistemele de învățământ sub aspect ideo- religia, mentalitatea, obiceiurile culinare etc.). Ele au
logic ale ambelor școli, dând o nouă abordare fost topite de dorința celor implicați în proiect de a
educațională, atât parinților cât și cadrelor didactice, relaționa și a de cunoaște, poate chiar de a înțelege o
dar mai ales o nouă viziune elevilor, asupra lume necunoscută, străină.”
modalității de colaborare dintre două țări atât de di- A fost un proiect îndrăzneț, dificil și complex,
ferite în aparență, însă atât de asemănătoare în dar care a creat multe amintiri dragi tuturor celor care
esență.” (Dan Simion, tatăl elevei Iasmina Simion, au participat.
112 REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54