Page 111 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 111

CNU ÎN LUME
        piii sunt obosiți pentru că dorm puțin, petrecând seara
        multe ore la calculator sau pe telefon, la care se adaugă
        și stilul de viață al familiei turcești, ce înseamnă, de
        exemplu, că pe la 20.00 abia începe seara cu cina etc.,
        ora de culcare fiind, de obicei, 24.00 sau chiar mai târ-
        ziu. Emoțional, sunt fragili ca adolescenții de peste tot
        din lume. Au consilieri școlari cu care comunică în
        mod constant, fiind obișnuiți să își exprime frământă-
        rile și problemele pe care le au cu părinții, colegii,
        prietenii, profesorii etc. Până pe la clasa a zecea sunt
        foarte dornici de afecțiune, sunt empatici și deschiși
        spre comunicarea cu profesorii. Evident că, fiind o
        școală particulară, de multe ori se merge pe principiul
        „Elevul nostru, stăpânul nostru”, ceea ce dăunează
        atât performanței școlare, cât și evoluției psiho-com-
        portamentale a elevilor de toate vârstele. Elevii provin
        din familii cu o bună situație financiară și unii dintre
        ei au atitudinea specifică acestei categorii sociale. Am
        fost aproape șocată când am auzit primul „Istemiyo-
        rum” (nu vreau) - mai erau cinci minute până la pauză
        - rostit de un elev pe care l-am rugat să mai rezolve un
        exercițiu din manual. Răspunsul meu imediat a fost
        „You don’t do what you want to do, you do what you
        have to do.” (Nu faci ceea ce vrei tu să faci, faci ceea     Ziua de școală începe la 8.55 și se încheie la
        ce trebuie să faci). Reacția mea calmă, dar dură, a fost  17.00. Cei mai mulți elevi și numeroși profesori vin la
        urmată de negocierea și stabilirea unor reguli care tre-  ore cu microbuzele și autobuzele puse la dispoziție de
        buie respectate în timpul orelor de engleză. Elevii din  școală. Primul lucru pe care îl fac elevii când intră în
        acea clasă au fost uimiți de reacția mea pentru că a fost  școală este să își lase telefonul mobil în dulapurile spe-
        atipică - răspunsul pe care îl primesc, de obicei, de la  cial amenajate pe coridorul principal de la parterul clă-
        profesori este diferit. Au învățat cuvintele mele și spun  dirii. Fiecare are o cutiuță cu numele lui. Dulapurile
        acum  în  glumă:  „Remember  what  Maria  teacher     stau încuiate. Dacă un elev dorește să își sune părinții
        said!”                                                în pauză, merge la recepționera școlii, care deschide
                                                              dulapul cu telefoane etc. Evident că unii elevi mari în-
                                                              cearcă să păcălească sistemul. Pedeapsa este destul de
                                                              dură: pentru trei luni telefonul rămâne la școală, așa
                                                              că abaterile sunt relativ rare, deoarece nu mulți elevi
                                                              își permit să aibă două telefoane. În fiecare clasă, sunt
                                                              dulapuri destul de încăpătoare unde elevii lasă cărțile,
                                                              caietele etc. de care nu au nevoie acasă pentru temele
                                                              de  a  doua  zi.  Ca  în  orice  școală  din  Turcia,  luni
                                                              dimineață și vineri la încheierea programului, toți ele-
                                                              vii și profesorii se adună în curtea școlii – exceptând
                                                              zilele extrem de friguroase- și cântă imnul țării. La în-
                                                              ceput mi s-a părut „comunist” momentul, dar apoi m-
                                                              am gândit că poate nu este atât de rău că au cultul
                                                              imnului național și al steagului, care cimentează sen-
                                                              timentul apartenenței la o națiune. De asemenea, unul
                                                              dintre directorii școlii (există un director pentru școala
                                                              primară și gimnazială și unul pentru liceu) prezintă
                                                              lunea evenimentele extrașcolare care vor avea loc în
                                                              acea  săptămână,  precum  și  performanțele  elevilor
                                                              școlii (rezultate la concursuri școlare, proiecte etc.)
                                                                     O oră de curs durează 40 de minute, iar pauza
                                                              are zece minute. La prânz, există o pauză de 50 de mi-
                                                              nute pentru masa servită de toată lumea (elevi, profe-
                                                              sori, personal auxiliar) la cantina școlii. În fiecare clasă
                                                              există o tablă tabletă, un fel de smart board, conectată,
                                                              evident, mereu la internet, și o tablă obișnuită pe care
                                                              se scrie cu markere puse la dispoziție de școală. Cam
                                                              o dată la două săptămâni elevii au o ieșire care durează
                                                              fie de dimineață până la prânz (dacă este, de exemplu,
                                                              micul-dejun luat la un restaurant de elevii unei clase),

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                      107
   106   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116