Page 106 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 106

PREMII  CNU

        prezentarea cât mai fidelă a exteriorului. Există în ma- luare în posesie a realului (Reed 1970: 9), cu scopul
        joritatea scrisorilor o analiză a faptelor neerotice, prin înțelegerii realității din jur și obținerii unor avantaje.
        raportarea la politică, ziare și literatură, conturată sub   Atent la nuanțe, cel care scrie scrisoarea își im-
        forma unei indiferențe stilistice: „Indiferența se tra- pune unele limite în funcție de persoana căreia i se
        duce prin puterea de analiză, iar aceasta înseamnă în adresează.  Modul  în  care  se  raportează  la
        definitiv capacitatea de a te situa în univers. Când o corespondență este bazat pe anumite detalii, numite de
        corespondență depășește relațiile empirice și suge- Eugen Simion mijloace de seducție: „epistolierul nu
        rează o filozofie de viață atunci acea corespondență scrie pentru o posterioritate indistinctă, el se adresează
        intră în sfera literaturii” (Călinescu 1967:724). Obser-  unui confident care-l poate judeca fără întârziere și
        văm o fragmentare a discursului și o demultiplicare a fără  milă”  (Simion  2008:170). Aceste  mijloace  de
        lui, în sensul că distanța dintre elementele contextului seducție folosite de Eminescu contrastează cu poves-
        și relația de dragoste este destul de mare, pe parcursul tea de iubire prin faptul că reconfigurează viziunea
        discursului intervenind evenimente mărunte, hazar-    asupra ființei iubite, care nu mai este percepută doar
        duri, incidente, fleacuri, meschinării, nimicuri care de- ca parteneră de viață, ci și ca element de referință, fiind
        zechilibrează pe moment ordinea îndrăgostită (Barthes apreciată din punct de vedere cultural și literar.
        2018:122).                                                   Ca trăsătură definitorie a genului epistolar, sin-
                       5. În loc de concluzii                 ceritatea se face remarcată la nivel textual prin con-
               Remarcăm în corespondența dintre Eminescu ceptualizarea  exteriorului  ca  parte  integrantă  a
        și Veronica Micle o întreagă poetică a  exteriorului, de discusului.  Putem  spune  că  prin  modul  în  care
        la considerații despre vreme, observații simple, ele- construiește un context favorabil relației de dragoste,
        mente metalingvistice, trimiteri culturale, până la des- Eminescu dă dovadă de o „franchețe cu sine, conduită
        crierea  atmosferei  politice,  schimburi  de  putere, consecventă față de propriul caracter”, care conduce
        afinități și relații incerte. Ca „purtătoare de destin și la o autenticitate incontestabilă (Săndulescu 1972 :15).
        nu de sens” (Ciocârlie 1981: 10), scrisorile rezistă în Așa cum observa și Dimitrie Vatamaniuc: „Scrisorile
        timp, în jurul lor conturându-se adevărate mituri ale reprezintă  un  jurnal  intim  al  unei  iubiri,  cu  toate
        iubirii ideale, nefiind remarcate pentru caracterul lor meandrele ei. Sunt necesare numai unele informaţii să
        dual, dat de alternanța dintre spațiul interior configurat înţelegem mai bine cîteva situaţii aparte” (Vatamaniuc
        și cel exterior.                                      1997: 174). Departe de a fi un pretext al operei emi-
               Poetul face din corespondență o a doua lume, nesciene, povestea de dragoste conturată este una cu
        a sincerității absolute, trasând direcțiile unei vieți nos- imperfecțiuni, amânări, dulcegării și conceptualizări,
        talgice,  raportată  la  despărțirile  și  inconsecvențele termeni metaforici și figuri de stil, îmbinând toate
        relației de dragoste. Pe acest fond sentimental, totul particularitățile specifice unui stil simplu, natural și
        pare, metaforic, un fel de asumare a vieții publice, o autentic.

                     NOTE BIBLIOGRAFICE

        1  Titlul volumului de corespondență îngrijit de Christina  Virgil Nemoianu, 1998, Îmblânzirea romantismului,
        Zarifopol Illias.                                     Editura Minerva, Bucureşti
        2  Roland Barthes, Fragmente dintr-un discurs îndrăgostit  Ion Negoițescu, 1995,  Poezia lui Mihai Eminescu, ed. a
        3  Denumire dată de Al. Săndulescu                    IV-a, Editura Dacia, Cluj-Napoca.
        4  Concepte folosite de Virgil Nemoianu pentru descrierea  Al. Săndulescu, 1972, Literatura epistolară, Editura Mi-
        perspectivei romantice, în cartea sa „Îmblânzirea romantis-  nerva, București.
        mului”.                                               Eugen  Simion,  2008,  Genurile  biograficului,  vol.  I,
        5  Respectiv „Tarara”, „Farfara”, „Scrînciobul”, publicații  Fundația Națională pentru Știință și Artă, București,
        ale perioadei respective.                             Dimitrie Vatamaniuc, 1997, Eminescu în corespondenţă,
        6  Sintagmă folosită de Eugen Simion în „Genurile biogra-  vol. I, Editura Muzeul Literaturii Române, București.
        ficului”.
        7  Al. Săndulescu preia distincția făcută de R. Duchêne între  Bibliografie secundară:
        scriitor epistolar și epistolier.                     Roland Barthes, 2018, Discursul îndrăgostit, Polirom, Iași.
                                                              G.Călinescu, 1967, Scriitori străini, Editura pentru Litera-
                          BIBLIOGRAFIE                        tură Universală, București.
                                                              G. Călinescu, 1973, Viaţa lui Mihai Eminescu, Editura
        Bibliografie primară:                                 Eminescu, Bucureşti
        Christina Zarifopol-Illias, 2000, Dulcea mea Doamnă /  G. Călinescu, 1978, Studii și articole, Junimea, Iași.
        Eminul meu iubit, Corespondenţă inedită Mihai Eminescu  G. Călinescu, 2000, Opera lui Mihai Eminescu, Editura
        – Veronica Micle, Scrisori din arhiva familiei Graziella şi  Academiei Române, București
        Vasile Grigorcea, ediţie îngrijită, transcriere, note şi prefaţă  Petru Creția, 1998, Testamentul unui eminescolog, Cartea
        de Christina Zarifopol-Illias, Editura Polirom, Iaşi.  românească, București.
                                                              Caius  Dobrescu,  2004,  Mihai  Eminescu.  Imaginarul
        Bibliografie teoretică:                               spațiului privat. Imaginarul spațiului Dan C. Mihăilescu,
        Livius Ciocârlie, 1981, Mari corespondențe, Cartea Româ-  2006, Perspective eminesciene, Humanitas, București pu-
        nească, București.                                    blic, Aula, Brașov
        Dan C. Mihăilescu, 2009, Despre omul din scrisori – Mihai  Herbert Reed, 1970, Imagine și idee, Univers, București.
        Eminescu, Editura Humanitas, Bucureşti.
          102                                                    REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111