Page 105 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 105

PREMII  CNU
        dragoste, observăm o diminuare a la-
        turii formale, adresarea dintre cei doi
        fiind  legată  de  diminutive,  alinturi,
        adjective și figuri de stil care să revele
        intensitatea sentimentelor. Scrisorile
        construiesc în jurul lor imaginea unei
        lumi de jurnal, fiind pline de date con-
        crete, observații personale, impresii,
        îndepărtându-se  de  stilul  neutru  al
        amintirii unor fapte simple, lipsite de
        importanță. Spontaneitatea este însă
        limitată, prin recurențe, discursul scri-
        sorilor devenind melancolic și insis-
        tent:  „te  rog,  te  rog  de  mii  de  ori,
        iartă-mi și greutatea cu care îți scriu,
        iartă-mi  și  ceea  ce  tu  numești
        neglijență” și prin reveniri obsesive la  grafica: Daria Serea
        numele persoanei iubite, cu diverse
        formule de alint: „Cuță scumpă și în-
        dumnezeită”, „femeea mea, ca soră, amică și amantă    meserie, scrie-mi-ar numele pe mormânt și n-aș mai
        lângă mine”, „sfânta și dulcea și nobila mea amică”   fi ajuns să trăiesc. Căci a suferi atât pentru ce?”. Ex-
        (Ibidem: 63) Observăm că scrisorile par a fi supuse   teriorul devine personaj, obiect al limbajului, capabil
        unei  „minime  convenții  literare”  (Săndulescu      de a transmite atât seriozitate și tact retoric, cât și iro-
        1972:13), în sensul că cel care le scrie nu își poate ig-  nia fină și umorul: „Îți trimit deosebite Tararale, Far-
                                                                                 5
        nora statutul de scriitor și retorica pe care o folosește  fale și Scrîncioabe” .
        seamănă cu stilul prin care s-ar adresa unui public ipo-
                                                                                           6
        tetic. Procedeele retorice folosite devin instrument al  4. Pactul confidențialității și discontinuități
        scrisorii, interogațiile și exclamațiile fiind atât un prilej
        de exprimare a sentimentelor, cât și o modalitate pro-       Abordând  problematica  apropierii  dintre
        prie de construire a discursului epistolar: „Dar aşa să  corespondență ca gen al biograficului și literatură,
        pup în vânt?”, „Draga mea fată!”, „Un lucru care te va  Eugen Simion definește scrisoarea ca o modalitate de
        interesa”, „Cum e posibil?”, „Niciodată!”, „De-ai fi  a contura un jurnal intim bivalent, cu doi naratori și
        aici te-aş pupa! Dar aşa să pup în vânt?”. De la cele  doi destinatari (Simion 2008 :169). Construcția frag-
        mai simple aspecte, observații cotidiene („Draga mea  mentară a discursului face ca el să depindă de ambii
        Veronicuţă,  Sunt  cinci  ceasuri  de  dimineaţă  şi  eu,  naratori  și  de  contextele  care  îi  limitează,
        luându-mă cu lucrul, n-am putut închide ochii încă.   confidențialitatea corespondenței fiind cea care tra-
        Acum, după ce-am sfârşit câte aveam de făcut, îmi în-  sează și o trăsătură autentică discursului. Scriind pur
        chei ziua gândind la tine”) până la comentarii literare  și simplu pentru un celălalt, din dorința de-a construi
        și culturale, observăm în scrisori dorința de a împărtăși  o  relație  amoroasă,  Eminescu  trasează  liniile  unei
        cu persoana iubită toate aspectele vieții personale:  corespondențe ordonate, concentrate, subliniind prin
        „Ieri seara, mititicule, am fost pentru întâia dată de  considerații pertinente importanța pe care o are Vero-
        când te-ai dus tu, la un concert. Pablo de Sarasate,  nica în viața lui. Ca literatură epistolară (Săndulescu
        violonistul spaniol, e aci şi cântă admirabil, aşa pre-  1972 :17), scrisorile acordă o deosebită importanță la-
        cum n-am mai auzit violonist şi tu ştii bine că pe Sivori  turii literare atât prin limbaj, cât și prin trimiterile di-
        l-am auzit. Sivori era un mare technic, acesta nu are  recte  la  exemple  literare.  Prin  statutul  său  de
                                                                       7
        numai technică, ci şi inimă.”                         epistolier , Eminescu contribuie la realizarea scrisori-
               Constatările metatextuale despre poezie și sen-  lor într-un mod natural, fără să se raporteze la un pu-
        sul ei, despre modul în care se raportează la propriile  blic, lucru care se observă prin modul în care acestea
        texte, fac din discursul epistolar o mărturie a crezului  sunt  lipsite  de  o  conștientizare  a  retoricii  folosite.
        poetic și a concepției despre artă, care ne duce cu gân-  Distanța  dintre  cei  doi  participanți  la  dialog,  uniți
        dul la faptul că Eminescu depășește condiția romantică  printr-o conștiință comună a scrisorilor și fuziunea nu-
        a poetului inspirat, fiind conștient de ceea ce preupune  meroaselor discontinuități prezente accentuează ele-
        arta scrisului: „Vai Muţi, ce greşeli de ritm şi rimă,  mentele  raționale,  profane,  care  nu  fac  parte  din
        câte nonsensuri, ce cuvinte stranii! E oare cu putinţă a  construcția acestui discurs utopic al îndrăgostitului:
        le mai corija, a face ceva din ele? Mai nu cred, dar în  „Am primit în sfârșit biletul și ți-l trimit. Ajungând la
        sfârşit să cercăm”, „Critica asupra cărţii lui Slavici e  Roman, nu trebuie să-ți scoți de la cassa decât o ju-
        scrisă de mult – însă n-am publicat-o încă pentru că  mătate de bilet la classa a III-ea, arătându-ți biletul
        voi s-o remaniez. Poezia nu ţi-am trimis-o pentru că  tău care va fi ștampilat. Cu trenul de ora 12 plec la
        asemenea voi s-o remaniez. Am mai scris o critică asu-  București”. Roland Barthes, referindu-se la modul de
        pra Columnei lui Traian care iar voi s-o remaniez. Tu  construcție  a  discursului,  consideră  că  discursul
        ştii că la mine remanierile sunt lucrul de căpetenie”,  relației de dragoste s-ar putea asocia cu cel al discur-
        „Aștept telegramele Havas ca să scriu iar, să scriu de  sului politic, prin economia la nivelul limbajului și re-

            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       101
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110