Page 112 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 112

CNU ÎN LUME
        sau de la prânz până la finalul programului (dacă este deosebită elevului ca individ uman, nu doar ca bene-
        vorba despre vizionarea unui film la mall sau vizitarea ficiar al livrării unor informații, al formării unor de-
        unui muzeu/parc de distracție etc.). De asemenea, în prinderi etc.
        fiecare semestru se organizează câte o excursie într-        Mărturisesc că am avut nevoie de câteva săp-
        un oraș foarte mare și alte activități obișnuite în orice tămâni până am acceptat mental programul de opt ore.
        școală, o atenție deosebită fiind acordată evenimente- Nici sistemul de evaluare nu mi-a fost clar la început,
        lor importante din istoria națională recentă.         dar am înțeles filosofia evaluării de aici și acum totul
               Trebuie menționat și că elevii au un fel de uni- este  simplu  pentru  mine.  Provocarea  predării  unui
        formă, formată din pantaloni/ blugi negri și tricou obiect nou într-o țară cu o limbă aproape necunoscută
        polo/ bluză/hanorac vișiniu cu guler negru/ albastru cu o consider ca un Refresh profesional pe care poate că
        negru (elevii de gimnaziu au culoare mai deschisă pen- este necesar să ni-l dăm din când în când ca să ieșim
        tru diferențiere). Normal că liceenii se mai revoltă și din inerția cotidianului profesional. Nu este comod,
        „uită” acasă uneori tricoul, asumându-și o scurtă mus- dar realitatea este că petrec mai puțin timp acasă cu
        trare din partea directorului școlii. De asemenea, toți pregătirea lecțiilor decât o făceam în România. Faptul
        elevii au același costum pentru orele de educație fizică că stau la școală opt ore are acest aspect pozitiv. Îmi
        și sport. Profesorii pot veni îmbrăcați cum doresc, ex- oferă răgazul necesar pregătirii orelor următoare.
        ceptând blue jeans, admisibili doar în vacanță, când         Ceea ce îmi lipsește cel mai mult la școală sunt
        elevii nu sunt la școală sau la activitățile desfășurate conversațiile extrem de inteligente cu elevii uniriști de
        sâmbăta.                                              la fostele mele clase. Și aici sunt elevi deștepti, dar,
               Anul școlar a început pe 1 septembrie, având din păcate, pentru mulți engleza conversațională nu
        înainte o săptămână de acomodare cu școala. A fost o este accesibilă, iar învățarea este un proces complex.
        săptămână  de  vacanță  la  mijlocul  lui  noiembrie. Știm că limba turcă este o limbă altaică, deci este un
        Vacanța inter-semestrială este în ianuarie, două săptă- sistem foarte diferit de cel al limbilor indo-europene.
        mâni. Semestrul al doilea se încheie pe 15 iunie. Au și De aici vine și dificultatea învățării limbii engleze, la
        ei zile libere cum ar fi sărbătoarea națională sau 1 Mai. care se adaugă faptul că toate examenele sunt teste
               Sistemul de evaluare curentă este diferit. Ma- grile, concentrate pe gramatică și pe ceva vocabular,
        joritatea testelor sunt grilă. În fiecare semestru au două elevii  fiind  buni  la  rezolvarea  mecanică  a  acestor
        teste importante la fiecare materie, teste numite de ei exerciții, fără a înțelege în fapt aspectele lingvistice.
        „examene”. Pe parcursul semestrului profesorul poate Au și mult exercițiu de Listening (ascultare), dar sunt
        da și alte teste pentru a-i antrena pe elevi. Cu două săp- deficitari la Writing (scris) și Speaking (vorbit).
        tămâni înainte de aceste examene au simulări. Cum au         Pentru că suntem opt profesori de limba en-
        între 9-11 examene, perioada examenelor este de două gleză și doi profesori de limba germană, avem o sală
        săptămâni. Elevii primesc, cam cu o lună înainte, pro- a noastră, unde ținem cărțile și alte materiale didactice,
        gramarea acestora. Toți elevii din școală dau examenul dar suntem oarecum separați de ceilalți profesori, care
        la aceeași oră (a fost preferată ora a doua) - pentru că sunt  „împrăștiați”  prin  școală  în  trei  cancelarii:
        toți elevii de la același nivel și profil au același su- grădiniță  și  primară,  gimnaziu  și  liceu.  De  aceea,
        biecte, iar profesorul care are oră atunci la acea clasă uneori îmi lipsesc și momentele pline de umor și ironie
        îi supraveghează. Profesorii de specialitate intră în fie- din  cancelaria  uniristă.  Cu  siguranță,  duc  dorul
        care clasă și răspund elevilor dacă au întrebări legate ședințelor, deoarece aici sunt mai serioase, fiind, de
        de conținutul examenului. Nu există cataloage, ci un obicei, doar comunicări unilaterale dinspre directori
        sistem on-line, unde profesorii intră cu o parolă și trec către profesori care nu prea îndrăznesc/nu vor să-și
        rezultatele elevilor. Fiecare elev primește personal re- facă auzite opiniile la aceste ședințe, ceea ce le trans-
        zultatele examenelor pe un fel de foaie matricolă. Nu formă, uneori, în niște întâlniri cam plictisitoare. Pen-
        se comunică public, nu se afișează nicăieri. Interesant tru mine, sunt utile, pentru că fac exerciții de ascultare
        este că pe această foaie cu rezultate este trecut și locul și înțelegere a limbii turce.
        pe care se află elevul în ierarhia pe nivel de studiu.       Au trecut trei luni și jumătate de când am intrat
               După  examene,  se  organizează  ședințe  cu brusc într-o altă lume, despre care îmi formasem o
        părinții. Fiecare părinte are posibilitatea să vorbească vagă impresie în ultimii doi ani. Dar ca om care respiră
        individual  cu  fiecare  profesor.  De  asemenea,  el limba română la fiecare deschidere de gură, pot spune
        primește foaia cu situația școlară a copilului. Părinții că a fost dificil să mă obișnuiesc să vorbesc limba mea
        sunt  ca  peste  tot  în  lume...  unii  acordă  mai  multă nativă doar la telefon cu familia, prietenii, colegii și
        atenție școlii, alții mai puțină.                     foștii mei elevi sau să scriu rar câteva cuvinte pe rețele
               Ulterior, se organizează întâlniri ale profesori- de socializare. Limbile engleză și, mai nou, turcă au
        lor clasei. Se discută despre toți elevii clasei respective luat locul ei, ceea ce a fost la început chiar ciudat pen-
        (performanța academică, comportament, probleme so- tru mine. Acum îmi pare ceva normal, dar nostalgia
        ciale etc.). Se întocmește o fișă a fiecărui elev în care vorbitului în română nu dispare nicio clipă, chiar dacă
        sunt trecute și măsuri concrete de ameliorare a nive- ascult zilnic radioul meu preferat din România, fac re-
        lului de performanță, a comportamentului etc.         busuri și citesc cărți în limba română.
               Știm că nu există sistem de învățământ perfect.       Despre viața cotidiană, socială, culturală din
        Acesta în care lucrez eu acum este mai degrabă clasic, orașul în care locuiesc acum voi scrie cu o proximă
        dar utilizează mijloace actuale și acordă o importanță ocazie.

          108                                                    REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117