Page 108 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 108

DIDACTICA                                prof. coord. Maria Zgăbârdici

               Profesorul face lectura expresivă a textului „Vizită” de I.L. Caragiale. Elevii clasei a V-a de la Colegiul
        Național „Unirea” sunt încurajați să exprime opinii despre conținutul schiței, făcând apel și la propria experiență
        de viață. Ei citesc textul pe roluri, motivându-și alegerea personajului. Se discută în ce măsură citirea pe roluri
        a fost expresivă, reținându-se aspectele care pot fi îmbunătățite. Se scot ideile principale și secundare din text;
        profesorul le notează la tablă, iar elevii în caiete. Se evidențiază tema textului – familia/proasta educație a co-
        piilor în familiile parvenite. Elevii își exprimă opinia cu privire la temă. Este dat un exercițiu - se lucrează pe
        echipe de câte patru/cinci elevi (fiecare echipă se ocupă de un anumit „departament”) - care stimulează gândirea
        creativă de tipul „Ce-ar fi dacă...”. Ar mai participa și alte personaje la onomastica lui Ionel Popescu? Cine ar
        fi acestea? Cum ar evolua acțiunea având și alte personaje? (scenariștii). Cum ar arăta camera/camerele în care
        s-ar desfășura petrecerea de Sf. Ion? (scenografii). Ce muzică ar asculta participanții la onomastică? (sunetiștii).
        Cum s-ar îmbrăca personajele care participă la acțiune? (designerii vestimentari). Se rescrie textul lui I.L.
        Caragiale. Întâi se fac variante individuale, care apoi sunt armoziate într-un singur text de către echipa
        scenariștilor. Noul text este dramatizat. (regizorii). Timpul de pregătire al reprezentației este de două săptămâni.
        Se lucrează pe echipe. Elevii care nu au rol în piesă, vor forma echipe care se ocupă de decor, vestimentația
        personajelor, sunet, regie. Astfel, toți elevii sunt implicați în crearea unui text narativ, care a avut ca punct de
        pornire un text narativ literar. Se evidențiază diferențele dintre textul original și textul nou creat, dar și punctele
        comune (elementele pe carele are orice text narativ). Toți elevii sunt evaluați și notați, profesorul accentuând
        aspectele pozitive ale activității fiecărui elev, dar și aspectele care pot fi ameliorate.
                       Iată textul nou creat, intitulat „La ziua lui Ionel Popescu”.
                                          (Sunt doi naratori extratextuali)
               RAREŞ: Este o zi rece de iarnă. Naratorul și   După această ceartă, s-au întors la petrecere. După
        soția sa merg la onomastica fiului unui vechi prieten  ce au mâncat aperitivele, Ionel și prietenii veniți la pe-
        de familie – Madam Popescu. El îi aduce un compediu   trecerea sa, s-au dus să se joace cu mingea. De nervi,
        drept cadou, aranjat frumos în cutia unei tablete.    Ionel  a  aruncat  cu  mingea  în  bunicul  său  care  a
        Ajunși la Madam Popescu, naratorul îi înmână cadoul   leșinat.
        sărbătoritului. Când a văzut cadoul, Ionel, căci așa îl  Bunicul: Au... (Cade, leșinat)
        cheamă pe micuț, a rupt ambalajul, plin de nerăbdare  De frică, a leșinat și Ionel. La scurt timp, bunica a
        văzând cutia tabletei.                                sunat la 112. La fața locului au venit doi paramedici.
        Ionel: Mulțumesc foarte mult!                         Paramedicul 1: Au zis să îl udăm cu puțină apă și totul
        Naratorul: Deschide-l! O să te ajute mult pe viitor.  va fi bine.
        Ionel a deschis cutia și, când a văzut cartea, o aruncă  Paramedicul 2: Da! Este o idee foarte bună. Majori-
        pe loc pe foc, spre surprinderea oaspeților veniți la  tatea își revin dacă îi stropești cu puțină apă.
        Madam Popescu.                                        Văzând că cei doi nu se trezesc, paramedicii au decis
        La petrecere au venit mulți, mulți invitați și, spre de-  să le dea acestora câteva palme.
        zamagirea lui Ionel, acesta a primit multe cărți. Focul  Paramedic 1: Tot nu s-au trezit! Eu zic să le facem o
        s-a întețit!                                          perfuzie, ca să își revină!
        Mama: Ionel, de ce te porți așa de urât?              Paramedic 2: Da! Haide să îi facem prima dată bătrâ-
        Ionel: D-aia! Nu îmi plac cărțile, doar știi bine lucrul  nului și apoi copilului.
        ăsta. Bunicooo!                                       Paramedicii l-au injectat pe bunic și a venit rândul lui
        Bunica: Da, mamaie, ce s-a întâmplat?                 Ionel. Când a văzut seringa, acesta s-a trezit imediat.
        Ionel: Sper că nu mi-ai adus și tu o carte...         Ionel: Mulțumesc pentru că ați vrut să mă ajutați să
        Bunica: De ce, Ionele, chiar nu îți plac cărțile absolut  îmi revin! Sunt în regulă, nu am pățit nimic. Doar mă
        deloc? În viață este bine să citești cât mai mult...  prefăceam. (Paramedicii au început să râdă)
        Ionel: Şi ce? La ce mă vor ajuta cărțile?             Mama: Mulțumesc că ne-ați ajutat. Vă rog să poftiți
        Bunica: Cărțile îți dezvoltă vocabularul.             la masă. Este deja prânzul. Ați venit la țanc.
        Ionel: Nu mă interesează așa ceva! (Pleacă)
        Dintr-o camera se ivește jupâneasa cu o tavă în mână.
        Ionel se repede la ea ca un taur, nevrând să-i mai dea
        pace.
        Jupâneasa: Sari, coconiță, că se răstoarnă tava și se
        arde Ionel!
        Mama: Astâmpără-te, copile! Vrei să moara mama?
        Ionel: Să moară, să moară! Să nu mă mai oblige să ci-
        tesc!
        Mama: Nu-i frumos, Ionele!
        Ionel: Îmi pare rău!
         Merge, îi dă un pupic mamei, deși, în gândul său, voia
        doar să scape de ea.
          106                                                    REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113