Page 108 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 108
DIDACTICA prof. coord. Maria Zgăbârdici
Profesorul face lectura expresivă a textului „Vizită” de I.L. Caragiale. Elevii clasei a V-a de la Colegiul
Național „Unirea” sunt încurajați să exprime opinii despre conținutul schiței, făcând apel și la propria experiență
de viață. Ei citesc textul pe roluri, motivându-și alegerea personajului. Se discută în ce măsură citirea pe roluri
a fost expresivă, reținându-se aspectele care pot fi îmbunătățite. Se scot ideile principale și secundare din text;
profesorul le notează la tablă, iar elevii în caiete. Se evidențiază tema textului – familia/proasta educație a co-
piilor în familiile parvenite. Elevii își exprimă opinia cu privire la temă. Este dat un exercițiu - se lucrează pe
echipe de câte patru/cinci elevi (fiecare echipă se ocupă de un anumit „departament”) - care stimulează gândirea
creativă de tipul „Ce-ar fi dacă...”. Ar mai participa și alte personaje la onomastica lui Ionel Popescu? Cine ar
fi acestea? Cum ar evolua acțiunea având și alte personaje? (scenariștii). Cum ar arăta camera/camerele în care
s-ar desfășura petrecerea de Sf. Ion? (scenografii). Ce muzică ar asculta participanții la onomastică? (sunetiștii).
Cum s-ar îmbrăca personajele care participă la acțiune? (designerii vestimentari). Se rescrie textul lui I.L.
Caragiale. Întâi se fac variante individuale, care apoi sunt armoziate într-un singur text de către echipa
scenariștilor. Noul text este dramatizat. (regizorii). Timpul de pregătire al reprezentației este de două săptămâni.
Se lucrează pe echipe. Elevii care nu au rol în piesă, vor forma echipe care se ocupă de decor, vestimentația
personajelor, sunet, regie. Astfel, toți elevii sunt implicați în crearea unui text narativ, care a avut ca punct de
pornire un text narativ literar. Se evidențiază diferențele dintre textul original și textul nou creat, dar și punctele
comune (elementele pe carele are orice text narativ). Toți elevii sunt evaluați și notați, profesorul accentuând
aspectele pozitive ale activității fiecărui elev, dar și aspectele care pot fi ameliorate.
Iată textul nou creat, intitulat „La ziua lui Ionel Popescu”.
(Sunt doi naratori extratextuali)
RAREŞ: Este o zi rece de iarnă. Naratorul și După această ceartă, s-au întors la petrecere. După
soția sa merg la onomastica fiului unui vechi prieten ce au mâncat aperitivele, Ionel și prietenii veniți la pe-
de familie – Madam Popescu. El îi aduce un compediu trecerea sa, s-au dus să se joace cu mingea. De nervi,
drept cadou, aranjat frumos în cutia unei tablete. Ionel a aruncat cu mingea în bunicul său care a
Ajunși la Madam Popescu, naratorul îi înmână cadoul leșinat.
sărbătoritului. Când a văzut cadoul, Ionel, căci așa îl Bunicul: Au... (Cade, leșinat)
cheamă pe micuț, a rupt ambalajul, plin de nerăbdare De frică, a leșinat și Ionel. La scurt timp, bunica a
văzând cutia tabletei. sunat la 112. La fața locului au venit doi paramedici.
Ionel: Mulțumesc foarte mult! Paramedicul 1: Au zis să îl udăm cu puțină apă și totul
Naratorul: Deschide-l! O să te ajute mult pe viitor. va fi bine.
Ionel a deschis cutia și, când a văzut cartea, o aruncă Paramedicul 2: Da! Este o idee foarte bună. Majori-
pe loc pe foc, spre surprinderea oaspeților veniți la tatea își revin dacă îi stropești cu puțină apă.
Madam Popescu. Văzând că cei doi nu se trezesc, paramedicii au decis
La petrecere au venit mulți, mulți invitați și, spre de- să le dea acestora câteva palme.
zamagirea lui Ionel, acesta a primit multe cărți. Focul Paramedic 1: Tot nu s-au trezit! Eu zic să le facem o
s-a întețit! perfuzie, ca să își revină!
Mama: Ionel, de ce te porți așa de urât? Paramedic 2: Da! Haide să îi facem prima dată bătrâ-
Ionel: D-aia! Nu îmi plac cărțile, doar știi bine lucrul nului și apoi copilului.
ăsta. Bunicooo! Paramedicii l-au injectat pe bunic și a venit rândul lui
Bunica: Da, mamaie, ce s-a întâmplat? Ionel. Când a văzut seringa, acesta s-a trezit imediat.
Ionel: Sper că nu mi-ai adus și tu o carte... Ionel: Mulțumesc pentru că ați vrut să mă ajutați să
Bunica: De ce, Ionele, chiar nu îți plac cărțile absolut îmi revin! Sunt în regulă, nu am pățit nimic. Doar mă
deloc? În viață este bine să citești cât mai mult... prefăceam. (Paramedicii au început să râdă)
Ionel: Şi ce? La ce mă vor ajuta cărțile? Mama: Mulțumesc că ne-ați ajutat. Vă rog să poftiți
Bunica: Cărțile îți dezvoltă vocabularul. la masă. Este deja prânzul. Ați venit la țanc.
Ionel: Nu mă interesează așa ceva! (Pleacă)
Dintr-o camera se ivește jupâneasa cu o tavă în mână.
Ionel se repede la ea ca un taur, nevrând să-i mai dea
pace.
Jupâneasa: Sari, coconiță, că se răstoarnă tava și se
arde Ionel!
Mama: Astâmpără-te, copile! Vrei să moara mama?
Ionel: Să moară, să moară! Să nu mă mai oblige să ci-
tesc!
Mama: Nu-i frumos, Ionele!
Ionel: Îmi pare rău!
Merge, îi dă un pupic mamei, deși, în gândul său, voia
doar să scape de ea.
106 REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50