Page 113 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 113
DIDACTICA
citit în dispunerea scenelor biblice în funcție de plani-
metria bisericii, dar și de elevație. Ca o firească urmare
a acestei lecții de cunoaștere duhovnicească, a doua zi
am mers cu copiii la Centrul pentru Educație Incluzivă
“Elena Doamna”. A fost un prilej de împărtășire, de
bucurie comună. Așa cum bucurie și împărtășire a fost
și vizita pe care am făcut-o împreună cu elevii noștri
în atelierele Liceului de Artă, încercând să le explicăm
aspectele practice și tehnice ale procesului de creație
plastică.
Adăugându-se acestor activități, expoziția de
grup “Vibrații”, al cărei vernisaj a avut loc la data de
31 martie 2017 în holul central al Colegiului Național
“Unirea”, a reunit lucrări de grafică și pictură realizate
de un număr impresionant de elevi, parte din ei elevi
ai Colegiului Național “Unirea”, parte invitați ai
noștri, elevi ai Liceului de Arte “Gheorghe Tăttărascu”
Focșani, aceștia din urmă aflați sub îndrumarea cole-
gilor mei, Laura și Ștefan Dumitru. Am coordonat
această expoziție împreună cu doamnele profesor
Claudia Iorgu și Lăcrămioara Paraschiv, care m-au
sprijinit în chestiunile legate de logistică.
Subiectul expoziției a constituit o provocare,
atât pentru realizatorii lucrărilor, cât și pentru vizita-
torii ei, care au încercat să înțeleagă mesajul îmbrăcat
în forme plastice. Unda sonoră sau luminoasă, ecoul
sau reflexia, rezonanța materială, dar și cea spirituală,
emoția, reverberațiile ei, au constituit teritoriile unor
explorări fie îndrăznețe, fie subtile și delicate, întot-
deauna cu rezolvări plastice inedite, izvorâte din
prospețimea tinereții creatorilor. Lumina acelei
dimineți de primăvară, pătrunzând prin ferestrele
dinspre grădină, a fost în perfect sincretism cu imagi-
nile, cu muzica de orgă sau flaut, interpretată de elevii
doamnei profesor de muzică Ana-Maria Rusu. Ora de
lectură, minunata idee a doamnelor profesoare Janet
Popoiu, Maria Zgăbârdici și Maria Lupu, a adăugat
valsul tăcut al cuvintelor, desenând traiectorii în
conștiințele vii ale celor câteva sute de tineri prezenți,
așezați pe trepte sau pe coridoare, citind. Aproape că
vedeai gânduri, aproape că vedeai muzică și că puteai
auzi culori, ființa întreagă se putea așeza într-o orga-
nică sinestezie cu Universul. Simțeai mecanismele
tăcute ale făpturii biologice, desăvârșit create, disimu-
late în acest moment de sublimă reculegere.
Dublând această realitate, discursul fetei mele,
Amira-Amalia Giuclea, elevă în clasa a XII-a F, vor-
bea, în deschiderea vernisajului, despre mecanismele
biologice ale funcționării neuronale, care au la bază ti-
puri diferite de vibrații și despre felul în care ne
conectăm la diferitele realități, în diferitele etape ale
vieții. Învățarea, dar și creativitatea, cele două procese
complementare, sunt consecințele unor mecanisme fi-
ziologice, dar și ale voinței date nouă prin liberul ar-
bitru, lucru care ne dezvăluie încă o dată faptul că
suntem în primul rând ființe spirituale.
Deopotrivă, arta creată de om este, impregnată
de spiritualitate, o imagine a devenirii omului, a lumii
sale interioare. Pentru o mai clară viziune asupra aces-
tui subiect, redăm mai jos, parțial, discursul Amaliei.
REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50 prof. Roliana GIUCLEA 111