Page 110 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 110
DIDACTICA prof. coord. Lidia Dumbravă
Proiect interdisciplinar:
SUNET ŞI CULOARE
„Cel mai puternic argument pentru interdisciplinaritate este
chiar faptul că viața nu este împărțită pe discipline.” J. Moffett
Proiectul desfășurat în anul școlar 2016-2017 ar fi luarea deciziilor, rezolvarea de probleme,
i-a avut ca parteneri pe elevii și profesorii Colegiului învățarea eficientă sunt unele dintre aceste obiective.
Național „Unirea”, ai Liceului de Artă „Gh. Tatta- Prin interdisciplinaritate se realizează acțiunea
rescu”, ai Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă deschisă dintre competențe sau conținuturi interdepen-
„Elena Doamna”, ai Colegiului Tehnic „Valeriu D. dente din două sau mai multe discipline, ce implică in-
Cotea” dar și CJRAE și parohia ortodoxă „Sf. Gheor- terpenetrarea disciplinelor dezvoltându-se competențe
ghe Nord” Focșani. integrate/ transversale/ cheie/crosscurriculare, apar
Interdisciplinaritatea presupune o intersectare transferuri orizontale ale cunoștințelor dintr-o disci-
a diferitelor arii disciplinare prin ignorarea limitelor plină în alta la nivel metodologic și conceptual.
stricte ale disciplinelor, se caută teme comune pentru Încurajarea colaborării directe și a schimbului
diferite obiecte de studiu cu un ordin de învățare mai între specialiști care provin de la discipline diferite,
înalt, termen regăsit în limba engleză „higher order contribuie la crearea unor comportamente flexibile și
learning objectives”. Capacitățile metacognitive, cum integrate, cu potențial de transfer și adaptare.
Culoarea și sunetul ne-au definit…
Din punct de vedere fizic, culoarea reprezintă
percepţia de către ochi a mai multor frecvenţe de lu-
mină, iar sunetul orice perturbaţie propagată printr-un
mediu material sub forma unei unde. Lăsând la o parte
orice definiţie ştiinţifică, sunetul şi culoarea sunt ca-
racteristici pe care le deţine orice lucru şi care îl face
să se deosebească de celelalte. Sunetul unui instrument
muzical poate fi recunoscut după modul în care acesta
reuşeşte să transpună notele muzicale într-un cântec,
la fel cum şi operele de artă ale unui artist se diferen-
ţiază de alte tablouri prin culorile utilizate pentru a ex-
prima o concepţie, cu o pensulă, pe o bucată de pânză.
Astfel, şi noi, clasa a X-a B a Colegiului Na-
ţional “Unirea”, credem că ne putem distinge prin
Sunet şi culoare. Clubul Sunet şi culoare nu este doar
despre artă cu sensul de a obţine un lucru materializat
prin pictură şi muzică. De cele mai multe ori, auzind
aceste cuvinte, avem tendinţa de a ne gândi strict la
artă, neputând percepe adevăratul principiu pe care noi
dorim să îl promovăm. Însă, odată implicat într-o ase-
menea activitate începi să simţi de fapt ce semnifică
sunetul şi culoarea pentru noi. Clubul nostru inte-
grează aceste două elemente, în sufletul celor din jur,
prin diferite activităţi pe care le desfăşurăm ca o
echipă cu scopul de a oferi culoare multor zâmbete şi
sunet unei voci care doreşte să schimbe o lume în bine,
integrând arta în acest proces. Ochiul are capacitatea
de a percepe peste 2000 de nuanţe, iar acest număr nu
se compară cu multitudinea de sentimente şi emoţii pe
care noi vrem să o stârnim prin sunetul puternic al
vocii acestei activităţi, vocea noastră, a tuturor ce vor
să aducă o schimbare pozitivă în jur. Am debutat prima
dată cu acest cerc de zilele colegiului unde învăţam,
prezentând tuturor celor ce au fost curioşi să afle în ce
108 REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50