Page 82 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 82

PROIECTE  CNU                                         Prof. Janet POPOIU

           EDUKINO – lecția de cinema



               Clubul de cinema EDUKINO, înființat în ia-     vitată pe doamna Rodica Dominteanu, reprezentanta
        nuarie 2016, este un proiect educativ care își propune  Asociației  Culturale  Macondo din  București,
        promovarea filmelor de artă și documentare în rândul  asociație cu care aveam deja semnat un acord de par-
        elevii de gimnaziu și de liceu, publicul de mâine al fil-  teneriat în cadrul proiectului national Filme pentru li-
        melor de calitate. Proiecțiile EDUKINO sunt exemple   ceeni.  Echipa  Asociației  Macondo,  căreia  ne-am
        de bună-practică în ceea ce privește educația extracur-  alăturat și noi, a derulat, timp de un an, împreună cu
        riculară – filmele selectate facilitând dezbaterile și  echipa Lanterna magică din Elveția, un proiect foarte
        discuțiile pe diverse teme sociale și culturale cu elevii  ambițios care își propune să dezvolte educația vizuală
        si profesorii din Colegiul National Unirea. Coordona-  și media în România, elevii devenind capabili să des-
        torii proiectului sunt: dna profesoară Janet Popoiu, dna  cifreze de la o vârstă timpurie diversele tipuri de me-
        profesoară Maria Zgăbărdici, dna profesoară Maria     saje și imagini din jurul nostru.
        Lupu.                                                        La activitate au participat aproximativ 200 de
               Noi credem că o şcoală modernă diversă şi in-  elevi, dar si 15 profesori care, la final, s-au arătat
        cluzivă ar trebui sa cultive elevilor conştientizarea  încântați de modul în care a fost gândit întregul de-
        diversității culturale prin intermediul abordării trans-  mers. Filmul vizionat “Keep Rollin”, abordează tema
        disciplinare a materiilor de studiu. Elevii trebuie să de-  socială privind dificultățile tinerilor cu dizabilități psi-
        vină  încrezători  în  capacitatea  lor  de  a  produce  hice și motorii. Filmul elvețian detaliază drama unor
        schimbări, de a valoriza experienţele culturale din ca-  tineri într-un sistem social care, spre deosebire de cel
        drul şcolii şi din comunitatea educaţională mai largă.  românesc, are centre medicale performante și personal
        De asemena, considerăm că rolul profesorilor este de  calificat pentru îngrijirea lor. În România, drama per-
        a crea medii educaţionale incluzive în care perspecti-  soanelor cu dizabilități este adesea tratată superficial,
        vele elevilor sunt mereu în prim-plan.                de aceea în dezbaterea cu elevii am vizat, în primul
               Într-adevăr, școala furnizează elevilor informa-  rând informarea lor în legătură cu această problemă,
        ţie scrisă sau vizuală, structurată într-un mod educativ,  precum și inițierea unui dialog despre posibilele soluții
        dar există şi alte tipuri de comunicare, în care cunoş-  pentru ca persoanele cu dizabilități sau cu nevoi spe-
        tinţele pe o anumită temă sunt înglobate într-o struc-  ciale să nu se mai simtă marginalizate. Am abordat, de
        tură  narativă,  dramatizată  şi  într-o  formă  creativă.  asemenea, si problema discriminării și a bullyingului
        Filmul este, în acest sens, cel mai potrivit pentru edu-  (termen din limba engleză care desemnează orice act
        caţie. Profesorii şi elevii pot extrage din filmele vizio-  de violență, fizică sau verbală, împotriva unei alte per-
        nate informaţii generale, dar și experiențe concrete sau  soane). Discuția a vizat direct situațiile de violență din
        situații de viață neobișnuite.                        școli, dar a avut ca punct de plecare exemplele con-
               Pentru a face cunoscut elevilor și profesorilor  crete din film.
        din C.N. Unirea proiectul nostru și activitatea clubului     La finalul activității, colegii profesori au fost
        de cinema EDUKINO, am organizat, în cadrul Zilelor încurajați să utilizeze filmul educativ ca material su-
        Colegiului Național Unirea, o proiecție de film ur-   port pentru orele de dirigenție sau chiar la orele de curs
        mată de o dezbatere și un workshop. Am avut-o ca in-  care permit o abordare transdisciplinară.






























          80                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87