Page 82 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 82
PROIECTE CNU Prof. Janet POPOIU
EDUKINO – lecția de cinema
Clubul de cinema EDUKINO, înființat în ia- vitată pe doamna Rodica Dominteanu, reprezentanta
nuarie 2016, este un proiect educativ care își propune Asociației Culturale Macondo din București,
promovarea filmelor de artă și documentare în rândul asociație cu care aveam deja semnat un acord de par-
elevii de gimnaziu și de liceu, publicul de mâine al fil- teneriat în cadrul proiectului national Filme pentru li-
melor de calitate. Proiecțiile EDUKINO sunt exemple ceeni. Echipa Asociației Macondo, căreia ne-am
de bună-practică în ceea ce privește educația extracur- alăturat și noi, a derulat, timp de un an, împreună cu
riculară – filmele selectate facilitând dezbaterile și echipa Lanterna magică din Elveția, un proiect foarte
discuțiile pe diverse teme sociale și culturale cu elevii ambițios care își propune să dezvolte educația vizuală
si profesorii din Colegiul National Unirea. Coordona- și media în România, elevii devenind capabili să des-
torii proiectului sunt: dna profesoară Janet Popoiu, dna cifreze de la o vârstă timpurie diversele tipuri de me-
profesoară Maria Zgăbărdici, dna profesoară Maria saje și imagini din jurul nostru.
Lupu. La activitate au participat aproximativ 200 de
Noi credem că o şcoală modernă diversă şi in- elevi, dar si 15 profesori care, la final, s-au arătat
cluzivă ar trebui sa cultive elevilor conştientizarea încântați de modul în care a fost gândit întregul de-
diversității culturale prin intermediul abordării trans- mers. Filmul vizionat “Keep Rollin”, abordează tema
disciplinare a materiilor de studiu. Elevii trebuie să de- socială privind dificultățile tinerilor cu dizabilități psi-
vină încrezători în capacitatea lor de a produce hice și motorii. Filmul elvețian detaliază drama unor
schimbări, de a valoriza experienţele culturale din ca- tineri într-un sistem social care, spre deosebire de cel
drul şcolii şi din comunitatea educaţională mai largă. românesc, are centre medicale performante și personal
De asemena, considerăm că rolul profesorilor este de calificat pentru îngrijirea lor. În România, drama per-
a crea medii educaţionale incluzive în care perspecti- soanelor cu dizabilități este adesea tratată superficial,
vele elevilor sunt mereu în prim-plan. de aceea în dezbaterea cu elevii am vizat, în primul
Într-adevăr, școala furnizează elevilor informa- rând informarea lor în legătură cu această problemă,
ţie scrisă sau vizuală, structurată într-un mod educativ, precum și inițierea unui dialog despre posibilele soluții
dar există şi alte tipuri de comunicare, în care cunoş- pentru ca persoanele cu dizabilități sau cu nevoi spe-
tinţele pe o anumită temă sunt înglobate într-o struc- ciale să nu se mai simtă marginalizate. Am abordat, de
tură narativă, dramatizată şi într-o formă creativă. asemenea, si problema discriminării și a bullyingului
Filmul este, în acest sens, cel mai potrivit pentru edu- (termen din limba engleză care desemnează orice act
caţie. Profesorii şi elevii pot extrage din filmele vizio- de violență, fizică sau verbală, împotriva unei alte per-
nate informaţii generale, dar și experiențe concrete sau soane). Discuția a vizat direct situațiile de violență din
situații de viață neobișnuite. școli, dar a avut ca punct de plecare exemplele con-
Pentru a face cunoscut elevilor și profesorilor crete din film.
din C.N. Unirea proiectul nostru și activitatea clubului La finalul activității, colegii profesori au fost
de cinema EDUKINO, am organizat, în cadrul Zilelor încurajați să utilizeze filmul educativ ca material su-
Colegiului Național Unirea, o proiecție de film ur- port pentru orele de dirigenție sau chiar la orele de curs
mată de o dezbatere și un workshop. Am avut-o ca in- care permit o abordare transdisciplinară.
80 REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48