Page 81 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 81

Prof. Marilena OPREA                                    PROIECTE  CNU


                      Pasionații de robotică





               Tema demiurgului, dorința de a da suflet sau
        doar inteligență unor mașinării apare în literatură de
        anticipație începând cu lucrarea celebrului autor de
        cărți SF Issac Asimov Eu, robotul apărută în anul
        1950, carte ce cuprinde o serie de povestiri cu tema
        interacțiunii dintre oameni, roboți și moralitate. În
        1969, scriitorul român Nicolae Paul Mihail publică la
        Editura Tineretului cartea Femeia cibernetică, o lu-
        crare plină de umor, cu o savoare a ideilor pe care și
        cititorul adolescent de astăzi ar gusta-o chiar dacă,
        consumator digital din naștere ar prefera, pe această
        temă, să urmărească seria filmelor de acțiune Termi-
        nator scrise și regizate de James Cameron.
               Deschizători de drumuri în multe domenii, dar
        și în informatică și tehnologie, uniriștii consolidează
        U-ndergroundul  unirist  cu  doi  piloni  T  și  anume
        Tradiție și Tehnologie. Nu întâmplător, în anul în care
        au fost celebrați cei 150 de ani de la înființare, la Co-
        legiul Național Unirea se deschidea primul club de ro- Cats, formată din zece elevi din clasa a-XI-a D mate-
        botică pentru gimnaziu din județul Vrancea.           matică-informatică, intensiv informatică. Din noiem-
               Proiectul educațional inițiat și coordonat de brie,  aceștia  lucrează  la  robotul  de  tip  Tetrix  cu
        profesorii Onea Emil, Oprea Marilena și Neșu Liliana programare în Java. Înscrisă într-un program național,
        are  ca  obiective  principale  asigurarea  unei  oferte susținut de Asociația Nație prin Educație, echipa Co-
        educaționale adaptate la cerințele elevilor și a societății legiului Național „Unirea” se va întâlni în luna martie
        informaționale actuale, asigurarea accesului la clubul cu cele 50 de echipe de liceu înscrise în programul
        de robotică a unui număr cât mai mare de elevi, folo- BRD FIRST Tech Challenge Romania powered by
        sirea rezultatelor, a exemplelor de bună practică ca Vodafone în concursul cu tema #velocityvortex, temă
        input îmbunătățit pentru anul următor și pentru noile stabilită anual de FIRST international. Dincolo de în-
        generații de elevi, atragerea unui număr tot mai mare trecerea între roboții construiți de echipele partici-
        de profesori în sprijinirea clubului de robotică, în ve- pante, elevii vor trebui să își promoveze echipa și să
        derea realizării unui sistem valid de învățare ce poate câștige notorietate în comunitățile lor. Programul își
        fi transferat și aplicat în alte unități de învățământ.  propune să încurajeze elevii de liceu să utilizeze prin-
               Activitatea clubului de robotică necesită sume cipii de inginerie în domeniul roboticii, într-un mediu
        importante pentru achiziționarea echipamentelor, con- competitiv.
        struirea oricărui robot presupunând utilizarea unor ki-      În cadrul clubului de robotică, elevii de gim-
        turi  standard,  piese  suplimentare  off-raft  sau naziu și liceu, îndrumați de mentori și antrenori, sunt
        personalizate.                                        încurajați să își dezvolte abilități din domeniul științei,
               În  anul  școlar  2015-2016  s-a  format  prima tehnologiei, ingineriei și matematicii, în timp ce învață
        grupă de elevi de gimnaziu care împreună cu elevi de importanța muncii în echipă și a inovației.
        liceu, premiați la concursuri de IT consacrate precum        Dacă la nivel de gimnaziu, învățarea este ghi-
        InfoEducația sau World Robot Olympiad, au realizat, dată îndeaproape de profesor, la liceu, construirea ro-
        folosind  componente Arduino,  primele  dispozitive botului  se  face  baza  unor  cerințe  prevăzute  în
        care au putut sesiza și controla diverse activități sau regulamentul de concurs, ceea ce necesită din partea
        procese din lumea reală.                              fiecărui membru al echipei să dovedească creativitate,
               În urma feedback-ului primit după primul an perseverență, disponibilitatea de a lucra peste pro-
        de funcționare, Clubul de robotică a ales, ca în anul gram, parcurgerea a sute de pagini de regulamente, tu-
        școlar  2016-2017,  să  folosească  pentru  pregătirea toriale  cu  soluții  tehnice,  strângerea  și  corelarea
        echipei de gimnaziu sistemul Lego și mediu de pro-    informațiilor în vederea stabilirii strategiilor de con-
        gramare WeDo 2.0 ca variantă optimă adaptată vârstei curs, inițiative individuale.
        elevilor. În acest scop, a fost achiziționat un kit min-     Activitatea din clubul de robotică ne oferă și
        dstorms extins care va fi folosit în sesiunile de instruire posibilitatea de a ne implica într-o activitate de cerce-
        modulare pe modelul “learning by doing”.              tare pedagogică pe tema abordării holistice a învățării,
               Începând cu acest an, activitatea clubului a fost demonstrării eficienței învățării integrate și interdisci-
        extinsă la nivel liceal prin înființarea echipei Robo- plinare.

            REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                       79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86