Page 81 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 81
Prof. Marilena OPREA PROIECTE CNU
Pasionații de robotică
Tema demiurgului, dorința de a da suflet sau
doar inteligență unor mașinării apare în literatură de
anticipație începând cu lucrarea celebrului autor de
cărți SF Issac Asimov Eu, robotul apărută în anul
1950, carte ce cuprinde o serie de povestiri cu tema
interacțiunii dintre oameni, roboți și moralitate. În
1969, scriitorul român Nicolae Paul Mihail publică la
Editura Tineretului cartea Femeia cibernetică, o lu-
crare plină de umor, cu o savoare a ideilor pe care și
cititorul adolescent de astăzi ar gusta-o chiar dacă,
consumator digital din naștere ar prefera, pe această
temă, să urmărească seria filmelor de acțiune Termi-
nator scrise și regizate de James Cameron.
Deschizători de drumuri în multe domenii, dar
și în informatică și tehnologie, uniriștii consolidează
U-ndergroundul unirist cu doi piloni T și anume
Tradiție și Tehnologie. Nu întâmplător, în anul în care
au fost celebrați cei 150 de ani de la înființare, la Co-
legiul Național Unirea se deschidea primul club de ro- Cats, formată din zece elevi din clasa a-XI-a D mate-
botică pentru gimnaziu din județul Vrancea. matică-informatică, intensiv informatică. Din noiem-
Proiectul educațional inițiat și coordonat de brie, aceștia lucrează la robotul de tip Tetrix cu
profesorii Onea Emil, Oprea Marilena și Neșu Liliana programare în Java. Înscrisă într-un program național,
are ca obiective principale asigurarea unei oferte susținut de Asociația Nație prin Educație, echipa Co-
educaționale adaptate la cerințele elevilor și a societății legiului Național „Unirea” se va întâlni în luna martie
informaționale actuale, asigurarea accesului la clubul cu cele 50 de echipe de liceu înscrise în programul
de robotică a unui număr cât mai mare de elevi, folo- BRD FIRST Tech Challenge Romania powered by
sirea rezultatelor, a exemplelor de bună practică ca Vodafone în concursul cu tema #velocityvortex, temă
input îmbunătățit pentru anul următor și pentru noile stabilită anual de FIRST international. Dincolo de în-
generații de elevi, atragerea unui număr tot mai mare trecerea între roboții construiți de echipele partici-
de profesori în sprijinirea clubului de robotică, în ve- pante, elevii vor trebui să își promoveze echipa și să
derea realizării unui sistem valid de învățare ce poate câștige notorietate în comunitățile lor. Programul își
fi transferat și aplicat în alte unități de învățământ. propune să încurajeze elevii de liceu să utilizeze prin-
Activitatea clubului de robotică necesită sume cipii de inginerie în domeniul roboticii, într-un mediu
importante pentru achiziționarea echipamentelor, con- competitiv.
struirea oricărui robot presupunând utilizarea unor ki- În cadrul clubului de robotică, elevii de gim-
turi standard, piese suplimentare off-raft sau naziu și liceu, îndrumați de mentori și antrenori, sunt
personalizate. încurajați să își dezvolte abilități din domeniul științei,
În anul școlar 2015-2016 s-a format prima tehnologiei, ingineriei și matematicii, în timp ce învață
grupă de elevi de gimnaziu care împreună cu elevi de importanța muncii în echipă și a inovației.
liceu, premiați la concursuri de IT consacrate precum Dacă la nivel de gimnaziu, învățarea este ghi-
InfoEducația sau World Robot Olympiad, au realizat, dată îndeaproape de profesor, la liceu, construirea ro-
folosind componente Arduino, primele dispozitive botului se face baza unor cerințe prevăzute în
care au putut sesiza și controla diverse activități sau regulamentul de concurs, ceea ce necesită din partea
procese din lumea reală. fiecărui membru al echipei să dovedească creativitate,
În urma feedback-ului primit după primul an perseverență, disponibilitatea de a lucra peste pro-
de funcționare, Clubul de robotică a ales, ca în anul gram, parcurgerea a sute de pagini de regulamente, tu-
școlar 2016-2017, să folosească pentru pregătirea toriale cu soluții tehnice, strângerea și corelarea
echipei de gimnaziu sistemul Lego și mediu de pro- informațiilor în vederea stabilirii strategiilor de con-
gramare WeDo 2.0 ca variantă optimă adaptată vârstei curs, inițiative individuale.
elevilor. În acest scop, a fost achiziționat un kit min- Activitatea din clubul de robotică ne oferă și
dstorms extins care va fi folosit în sesiunile de instruire posibilitatea de a ne implica într-o activitate de cerce-
modulare pe modelul “learning by doing”. tare pedagogică pe tema abordării holistice a învățării,
Începând cu acest an, activitatea clubului a fost demonstrării eficienței învățării integrate și interdisci-
extinsă la nivel liceal prin înființarea echipei Robo- plinare.
REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48 79